رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به خشکی تالاب‌ها و پیش‌بینی افزایش مشکلات خوزستانی‌ها در پی وقوع ریزگردها، گفت: این مساله را سَرسری گرفتند و دقت نکردند و می‌بینیم امسال مجددا این بحران در حال افزایش است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: یکی از معضلات و مشکلات اساسی که چند سالی گریبان‌گیر بسیاری از استان‌های کشور به ویژه خوزستان شده، ریزگردها است که موجب مشکلات عدیده‌ای برای خوزستانی‌ها شده و به دیگر مشکلات این استان افزوده شده است.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، عبدالله ایزدپناه افزود: تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، کسب و کار، بروز بیماری‌های مختلف و ده‌ها مشکل دیگر در پی وقوع این پدیده رخ داده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: منشاء گرد و غبار با خشکسالی‌های چند سال اخیر، مسائل مربوط به زمان جنگ و مشکلات عدیده‌ای که در این مسیر ایجاد شده، خشکی تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان موجب شده که این نقاط به کانون‌های ریزگرد تبدیل شوند و منجر به ناراحتی و نگرانی مردم شود.

وی بیان کرد: تلاشی که باید برای رفع این پدیده خطرناک می‌شد، انجام نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مقرر بود از سال ۹۶ به بعد ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور مدیریت کانون‌های هفت‌گانه ریزگردها هزینه شود اما تاکنون تنها حدود ۳۵ درصد این مبلغ عملی شده است.

ایزدپناه گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز در این زمینه ۸۰ میلیارد تومان برای خوزستان در نظر گرفته شده است. در مجموع از ابتدای کار تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان برای کنترل ریزگردها هزینه شده است.

وی افزود: بنابراین از برنامه سال ۹۶ تاکنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عقب هستیم که این مساله نشان می‌دهد توجه خاصی به این موضوع نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: این مساله را سرسری گرفتند و دقت نکردند و می‌بینیم امسال مجددا این بحران در حال افزایش است. با توجه به خشکسالی‌های رخ داده و خشکسالی‌هایی که در پیش داریم به نظر می‌رسد این وضعیت به مراتب بیشتر از گذشته برای مردم مشکلات ایجاد کند.

وی افزود: بنابراین نمایندگان مردم به دنبال این هستند ارقامی که دولت در سال‌های گذشته در نظر گرفته بود، با نشست با دولت فعلی عملیاتی شود. با وزارت نیرو نشست‌هایی داشتیم و خواهیم داشت تا وادار شود حق‌آبه تالاب‌های خوزستان را تامین کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود دولت فعلی که توجه ویژه‌ای به خوزستان دارد، در عمل این توجه را نشان دهد.

ایزدپناه که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: برای کنترل ریزگردها با منشاء خارجی باید از طریق دیپلماسی فعال در حوزه محیط زیست، در این زمینه اقدام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.