معاون میراث فرهنگی خوزستان از انهدام یک باند حفار غیرمجاز در رامهرمز خبر داد.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: درپی انهدام یک باند حفار غیرمجاز در شهرستان رامهرمز تعداد ۴۹۵ عدد شی تاریخی کشف‌ و ۲ زن نیز در این رابطه دستگیر شدند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، احمدرضا حسینی‌بروجنی افزود: بر اساس گزارش منابع محلی مبنی بر قاچاق اشیاء تاریخی توسط چند فرد، موضوع با قید فوریت در دستورکار عوامل پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی رامهرمز قرار گرفت.

وی با اشاره به بازداشت ۲ زن در این رابطه در عملیاتی با هماهنگی نیروی انتظامی همچنین متواری شدن یک مرد از اعضای این باند اظهار داشت: پرونده این سوداگران باتوجه به متواری شدن یکی از افراد، از سوی مراجع قضائی درحال پیگیری است.

حسینی‌بروجنی افزود: در ابتدا ۴۹۹ عدد شی مشکوک به تاریخی از این باند توقیف و ضبط شد که براساس نظر کارشناس اموال فرهنگی ـ تاریخی این اداره کل تعداد ۴۹۵ شی از اشیاءِ ضبط‌ شده دارای اصالت تاریخی بوده و چهار قطعه بدل تشخیص داده شدند.

 معاون میراث‌فرهنگی خوزستان تصریح کرد: اشیاء تاریخی کشف‌شده از این باند شامل سکه‌های دوره تاریخی و اسلامی همچنین دست‌آفریده‌های ارزشمندی از جمله دشنه، شمشیر، تندیس مهر، پیکرک جام سرمه‌دان از جنس سنگ، فلز، سیمین، زرین، مفرغ، آهن، قلع و مس هستند که به صورت عمده مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، صدر اسلام، سلجوقی و قاجاریه می باشند.

وی با اشاره به این‌که اشیاء کشف شده پس از صدور دستور مقام قضائی به امین اموال فرهنگی و تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تحویل شد گفت: قرار است این اموال فرهنگی ـ تاریخی ارزشمند، با همکاری مدیر موزه‌ها و اموال فرهنگی‌تاریخی استان خوزستان  برای نخستین بار در سریع‌ترین زمان ممکن تدقیق، ساماندهی، مستندنگاری و آسیب‌شناسی شده و در سامانه جامع اموال فرهنگی‌تاریخی کشور ثبت شوند.

 حسینی‌ بروجنی ادامه داد:تعدادی از اشیاء کشف شده برای مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت اشیاءِ تاریخی سپرده می شوند و تعدادی که از اشیای نفیس فرهنگی تاریخی و تمدن ایران تشخیص داده شده‌اند، در فهرست آثار منقول ثبت می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.