فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از کشف 844 اثر تاریخی از متخلفان حوزه میراث فرهنگی در این استان خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: امسال ۸۴۴ اثر و شی از متخلفان حوزه میراث‌ فرهنگی در این استان شناسایی و کشف شد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سرهنگ صابر افضل‌نیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد ۳۰۱ مورد شی اصل و ۵۴۳ مورد بدل بوده است.

او از شناسایی و کشف ۱۰ مورد حمل و نگهداری دستگاه فلزیاب از متخلفان در این مدت خبر داد و گفت: سه مورد تجاوز به حریم نیز شناسایی شده که شامل یک مورد تصرف غیرمجاز و ۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز بوده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به ۱۶ مورد تخریب آثار تاریخی در استان از ابتدای سال بیان کرد: این موارد شامل ۶ مرمت غیرمجاز، یک تغییر کاربری غیرمجاز و ۹ ایجاد خسارت به اثر بوده است.

افضل‌نیا در مورد اقدامات قضایی انجام شده در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی اظهارکرد: در این زمینه امسال ۱۰ اخطاریه موثر و ۲ اخطاریه غیرموثر صادر شده و ۲۷ پرونده نیز تشکیل شده است.

او خدمات حفاظتی در حوزه فعالیت این یگان در ۹ ماه امسال را شامل چهار مورد اسکورت اشیای تاریخی و فرهنگی، یک مورد حفاظت از محل کاوش و ۳۰ مورد حفاظت از مراسم‌ها و همایش‌ها ذکر کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به ارائه گزارش‌های مردمی در مورد تخلفات سودجویان در استان گفت: امسال ۳۵ گزارش مردمی در بخش حفاری، هفت گزارش کشف، ۱۰ مورد گزارش تجاوز به حریم، ۱۴ گزارش تخریب و هفت گزارش فلزیاب دریافت شده است.

افضل‌نیا با قدردانی از همکاری مردم در این زمینه گفت: مشارکت‌های عمومی نقش بسزایی در مقابله و برخورد با متخلفان درحوزه میراث‌فرهنگی داشته و در راستای تقویت این برخوردها انتظار می‌رود شاهد توسعه همکاری مردمی باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.