دکتر سیدمحمد علوی  بامداد چهارشنبه در برنامه زنده سیمای خوزستان گفت:  واژه بی مبالاتی مناسب برخی رفتارها است چراکه با چند کار ساده مثل شستن دست و حضور نیافتن در اماکن شلوغ می توانیم پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه توجه نداشتن به توصیه های بهداشتی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی موجب بیماری زایی بیشتر می شود تصریح کرد:  مردم باید بدانند اگر بیماری شدت بگیرد مرگ حتمی است، جوانی که این روزها مشغول پاساژگردی و پاتوق گردی است باید بداند شاید برای خودش مشکلی ایجاد  نشود اما می تواند مادر، پدر، همسر و دیگر نزدیکان خود را مبتلا و به کام مرگ بکشاند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه آماران مبتلایان به ویروس کرونا در استان رو به تزاید و تقریبا بالا است بیان کرد: این اطلاعات و آمار گویای ۲  مساله است نخست اینکه موارد بیماری از انتظار ما فراتر رفته و دوم اینکه ما در استان در چند روز اخیر آزمایشگاه هایی را فعال کردیم برای همین نمونه گیری  بیشتری انجام می شود البته میزان نمونه گیری در خوزستان از نرمال کشوری پایین تر است و لازم است بیشتر  شود.

وی افزود: آماری که از تعداد مبتلایان اعلام می شود شاید ترسناک باشد اما این نوید را می دهد که فعالیتهای ضربتی و هدفمند در حال انجام است برای مثال اگر  امروز آزمایش ۱۸۰ مورد  در اهواز مثبت اعلام شده  از این تعداد ۴۰ نفر بستری شدند که به نسبت دیروز نیز کاهش بیمار قبل از اینکه به وضع حادی برسد شناسایی شده است.

کاهش مرگ و میر مهمترین شاخص در اپیدمی ها

علوی تاکید کرد: مهمترین کار در اپیدمی ها کاهش مرگ و میر است در حال حاضر در کشورهایی مثل آلمان و کره جنوبی مرگ و میر با وجود بالا بودن تعداد مبتلایان پایین است، کشور ایران نیز  از نظر مرگ و میر در جایگاه نهم قرار دارد.

وی ادامه داد: ایران از نظر بیماری یابی در جایگاه ۶۵ قرار دارد که خوب نیست و باید میزان آزمایش ها و تست ها افزایش یابد البته بناست تعداد آزمایشگاه ها در اهواز به ۶ آزمایشگاه افزایش یابد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان  در ادامه در خصوص استفاده از دستکش نیز گفت: دستکش برای این استفاده می شود که فرد دستش مستقیما با سطوح آلوده برخورد نکند و مهمتر از آن دست خود را به صورت نزند اما دیده می شود فرد با همان دستکش آلوده به چشم و بینی و دهان خود دست می زند.

وی گفت: به مردم دستکش توصیه نمی کنم چرا که موجب آلودگی محیط زیست نیز می شود بهترین روش شست و شوی مکرر دست با آب و صابون است  همچنین ماسک نیز ضرورت ندارد که هر روز تعویض شود و مردم اگر ماسک نداشتند می توانند از یک تکه پارچه استفاده کنند.

وبا در اهواز مشاهده نشده است 

علوی درخصوص شایعه شیوع وبا و آلودگی آب در اهواز نیز بیان کرد: هر ساله با شروع فصل گرما که در اهواز از نیمه اردیبهشت است پیک اول التور و در آبان ماه پیک دوم آن را شاهد هستیم  خوشبختانه امسال تا این لحظه نمونه التور، وبا یا ناگ را نداشتیم.

وی گفت: وضعیت آب آشامیدنی در کنترل بهداشت محیط است  البته یکی از مشکلات اساسی ما آسیب پذیری اتصالات  و لوله ها است  که شرکت آب و فاضلاب اهواز  باید این نواقص را رفع کند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز موارد ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان در یک هفته اخیر روند افزایشی داشته که افزایش بیماریابی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در افزایش این آمار نقش موثری داشته است.

ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا وضعیت فوقالعاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.