اسماعیل اسفندیاری پوردر این بازدید در جریان فعالیت‌ها و آزمایشهای انجام شده برای تولید بذر مرغوب گندم در این مرکز تحقیقات کشاورزی ، آموزشی و منابع طبیعی قرار گرفت .

سرپرست مرکزتحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله برای تامین هسته های بذری کشور و تولید گندم لازم است هسته های بذری تولید شود زیرا بستر هسته های بذری گندم بهاره مرکز تحقیقات صفی آباد است.

محمدرضا ملک زاده افزود:یکهزار و ۲۰۰ تا یکهزار و ۴۰۰ رقم یا لاین گندم هر ساله در این مرکز آزمایش و بهترین رقم انتخاب و معرفی می شود .

وی گفت: امروز با حضور  مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی از روند انتخاب هسته های بذری بازدید شد .

ملک زاده افزود: با وجود بیماری زنگ زرد گندم ارقامی باید انتخاب شوند که این بیماری را تحمل کرده و موفق به تولید گندم نان شویم .

وی اظهار  داشت: ارقام گندمی که الان کشاورزان کشت می کنند نیز امروز بازدید شدند تا تحمل آنها نسبت به بیماری زنگ زرد بررسی شود و اگر نیاز است رقم جدیدی جایگزین شود .

سرپرست مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد گفت: در حال حاضر رقم های مهرگان و چمران ۲ برای تولید گندم استفاده می شود که به علت اینکه مقاومت آنها در برابر زنگ زرد شکسته شده باید با رقم دیگری جایگزین شوند تا شاهد کاهش عملکرد مزارع گندم نباشیم .

وی افزود: بزودی رقم های جدید بذر گندم از سوی این مرکز تحقیقاتی معرفی می شوند.

به گزارش ایرنا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی ها و مطالعات اولیه ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.