به گزارش ایرنا امام جمعه دزفول روز سه شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در مصلای امام علی (ع) این شهرستان با تشریح وظایف قرارگاه مواسات و همدلی گفت: تلاش بر این است که تهدید کرونا با قرارگاه مواسات و همدلی به فرصت تبدیل شود.

حجت الاسلام سید محمد علی قاضی دزفولی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم برگزاری رزمایش مواسات و همدلی در ماه مبارک رمضان افزود: افرادی که تمکن مالی دارند فعالیت وسیعی را برای کمک به نیازمندان انجام دهند.

وی با بیان اینکه خداوند به برکت همدلی‌ها بارها بلای اصلی را از سر ملت‌ها برداشته است، اظهارداشت: قرار است مسوولیت قرارگاه مواسات و همدلی برعهده ایمه جمعه باشد.

امام جمعه دزفول ساماندهی رویش‌ها و اقدامات جهادی طلاب، دانشجویان، بسیجیان و سایر اقشار جامعه را از وظایف قرارگاه مواسات و همدلی دانست و بیان کرد: این قرارگاه تمام نیازمندی‌های ناشی از کرونا را باید احصا کند.

وی با بیان اینکه ملت ایران از تمام اقشار به ویژه پرستاران و کادر پزشکی در مقابله با کرونا خوش درخشیدند، افزود: افرادی ممکن است با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در پیش شیوه کرونا مشکل معیشتی پیدا کرده باشند لذا قرارگاه باید آنها را شناسایی و با کرامت به سراغ آنها برود.

حجت الاسلام قاضی دزفولی تجمیع توانمندی‌های مردم و هدایت آنها به سمت اقشار نیازمند را از وظایف قرارگاه مواسات و همدلی دانست و گفت: موسسه‌های خیریه و گروه‌های جهادی باید برای توزیع مناسب خدمات و کمک‌های مردمی ساماندهی شوند.

وی با اشاره به راه اندازی کارگاه‌های مردمی تولید ماسک و مواد ضدعفونی و ورود طلاب به دفن جانباختگان کرونا در ایران افزود: این اقدامات در کشورهای پیشرفته مشاهده نمی‌شوند بطوریکه در برخی کشورها از زندانیان برای دفن جانباختگان مبتلا به کرونا استفاده شده است.

امام جمعه دزفول با اشاره به ایجاد رویش‌های فراوان در جریان شیوع کرونا در کشور بیان کرد: یکی از محورهای خدمات رسانی باید مساجد شوند و امام جماعت امام محله شود.

وی با تقدیر از تلاش بانوان در مبارزه با کرونا افزود: خواهران در برخی بخش‌های خدمات رسانی به جامعه گوی سبقت را از برادران ربوده‌اند.

رییس شورای فرهنگ عمومی دزفول با بیان اینکه تمام امکانات مصلا و مراکز فرهنگی شهرستان آماده خدمات رسانی و مبارزه با کرونا هستند، گفت: امید است شهرستان دزفول در قرارگاه مواسات و همدلی نیز خوش بدرخشد.

وی ماه رمضان را ماه بندگی وخدمت به فقرا دانست و افزود: گاهی ممکن است در قرارگاه برای راضی کردن صاحب خانه فردی که بدلیل محدودیت کرونا توان تامین مخارج خود را ندارد، واسطه شویم.

حجت الاسلام قاضی دزفولی با اشاره به کمک خیران برای مقابله با کرونا اظهارداشت: مردم در این شرایط بیشتر متوجه آخرت شده‌اند و آماده کمک به قشرهای ضعیف جامعه هستند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه خدمات مردم در مقابله با کرونا گفت: کارگروه‌هایی برای امور مختلف از جمله نحوه برگزاری دعاها و اطعام‌ها باید در شهرستان تشکیل شود.

محصول فرهنگ غرب در قضیه کرونا رونمایی شد

امام جمعه دزفول با اشاره به تحلیل رهبر معظم انقلاب درخصوص کرونا و رونمایی ایشان از فرهنگ منحط غرب و لیبرالیسم گفت: مردم در غرب برای خرید اسلحه صف کشیدند و برای خرید دستمال توالت به جان هم افتادند حتی برخی بواسطه ترس از کرونا خودکشی کردند ولی مردم ایران همه پای کار آمدند و اقشار دارای تمکن مالی به اقشار ضعیف کمک کردند.

وی افزود: فرهنگ غرب در قضیه کرونا محصول خود را نشان داد ولی مردم ایران تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی درخصوص نحوه برگزاری مراسم دینی در ماه رمضان گفت: با توجه به اینکه نمی‌توان برخی مراسم احیا را در این ماه برگزار کرد برای شکل گیری روح معنویت آحاد مردم به عبادت و خشوع در تنهایی توصیه می‌شوند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر انجام غسل میت برای جانباختگان کرونایی افزود: طلاب خواهر و برادر انقلابی و متعهد پای کار آمده‌اند.

امام جمعه دزفول با اشاره به نامگذاری سال جاری مبنی بر جهش تولید نیز گفت: امید است همه مسوولان در راستای تحقق شعار سال گام بردارند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان افزود: حضرت آقا در سخنرانی خود با تعبیر جامعی از ظهور منجی عالم بشریت، نگرشی جدید به فرج داشتند. 

حجت الاسلام قاضی دزفولی گفت: انتظار فرج به معنای نشستن و انتظار کشیدن نیست بلکه این انتظار باید همراه با پویایی، تحرک، اقدام و عمل باشد و منتظران برای ایجاد جامعه مهدوی تلاش کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست با اشاره به بهبود آمار کرونا در این شهرستان گفت: پایبندی مردم دزفول به طرح فاصله گذاری اجتماعی جای قدردانی دارد.

امید بن عباس با اشاره به آغاز فعالیت اصناف کم خطر از روز شنبه افزود: آغاز فعالیت برخی صنوف، شلوغی برخی خیابان‌ها را به همراه داشت لذا از مردم انتظار می‌رود موارد بهداشتی را رعایت کنند تا دوباره با افزایش آمار مبتلایان مواجه نشویم.

وی خواستار رعایت بیشتر موارد بهداشتی از سوی مردم شد و ادامه داد: همچنان در مرحله کنترل بیماری هستیم و شرایط شکننده است و احتمال دارد آمار به صورت انفجاری افزایش یابد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بیان کرد: آمار کرونا در برخی شهرستان‌ها نظیر رامشیر و هفتگل که تا چندی پیش مورد مبتلا نداشتند بدلیل رعایت نکردن برخی موارد به یک باره بالا رفت.

وی افزود: مردم باید تا زمانی که وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا شرایط را عادی اعلام نکرده‌اند رعایت موارد بهداشتی را ادامه دهند.

بن عباس با اشاره به ادامه تعطیلی مراسم عزا و عروسی و باشگاه‌های ورزشیگفت: صنوفی مجاز به فعالیت حتما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ساماندهی خدمات مردم برای مقابله با کرونا در قرارگاه مواسات و همدلی

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به تشکیل قرارگاه مواسات و همدلی در راستای ساماندهی خدمات برای مقابله با کرونا بیان کرد: خیران دزفول زبانزد هستند ولی باید فعالیت آنها ساماندهی شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به زنان سرپرست خانوار افزود: با توجه به تعطیلی برخی صنوف و مشاغل خانگی برخی افراد درآمد خود را از دست داده‌اند که باید به آنها توجه شود.

بن عباس خواستار استفاده قرارگاه مواسات و همدلی از تمام ظرفیت‌های شهرستان شد و گفت: امید است آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا پیشگیری شوند و با دعای خیر مردم از این بیماری رها شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست با اشاره به همدلی مردم در مقابله با کرونا گفت: نزدیک به ۲ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود ۱۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شاپور مسعودی‌فر با بیان اینکه ۷۳ هزار نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، افزود: ۲۹۱ نفر در شهرستان دزفول با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کردند که نتیجه آزمایش ۹۸ نفر از آنها مثبت اعلام شد.

وی با اظهارامیدواری از بهبود بیماران و کاهش تخت‌های اشغال شده یبمارستان گفت: ورود و خروج بیمارستان بزرگ دزفول تا چند روز پیش تقریبا برابر بود ولی اکنون تعداد ترخیصی‌ها بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: اقدامات زیادی نظیر غربالگری از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان دزفول انجام و تاکنون ۹۷ درصد جمعیت شهرستان غربالگری شده است.

وی افزود: اقدامات زیادی برای تشکیل پرونده بهداشتی برای شهروندان انجام شده بود که موفق نبودند ولی از رهگذر کرونا، پرونده بهداشتی برای بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان تشکیل شد.

مسعودی‌فر بیان کرد: ۷۰۰ نفر در جریان غربالگری‌ها نیازمند بررسی بیشتر بودند که ۱۰۰ نفر از این تعداد به بررسی تخصصی نیاز داشتند.

وی با اشاره به آغاز مرحله دوم غربالگری گفت: با توجه به همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله بسیج و دانشگاه جندی شاپور در بحث غربالگری، همدلی خوبی در این زمینه ایجاد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: سامانه اصناف در جریان اجرای مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی شکل گرفت و از این طریق می‌توان ارتباط مستقیمی با کسبه پیدا کرد.

وی گفت: اگر موارد بهداشتی رعایت نشود، بازگشایی برخی واحدهای صنفی باعث ایجاد کانون خطرناک شیوع ویروس کرونا می‌شود.

مسعودی‌فر افزود: رعایت موارد بهداشتی از سوی صنوف باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود زیرا بازرسان همیشه در بازار نیستند.

ظرفیت‌های مردمی در قرارگاه مواسات و همدلی بررسی می‌شوند

رییس اداره تبلیغات اسلامی دزفول نیز در این نشست همدلی مردم در مقابله با کرونا را ستود و گفت: مساجد محور فعالیت قرارگاه مواسات و همدلی هستند و هر مسجد باید با فرماندهی امام جماعت برای مقابله با کرونا ساماندهی شود.

حجت الاسلام مرتضی بیگدلی با اشاره به وجود ۲۸۳ مسجد در دزفول افزود: ۱۴۵ مسجد در شهر و ۱۳۸ مسجد در شهرهای اقماری دزفول هستند ضمن اینکه ۱۷۶ حسینیه در شهرستان فعال است.

وی با تاکید بر لزوم بررسی ظرفیت‌های مردمی ادامه داد: نذورات خانگی در ماه رمضان، مهمانی‌ها و اطعام نیازمندان در دزفول زبانزد است که باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه استفاده کرد. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول اظهارداشت: تامین مواد ضدعفونی، نیازمندی‌ها، ارایه مشاوره‌های دینی، ترویج قرض الحسنه، رفع مشکلات و منازعات با توجه به مشکلات روحی ناشی از کرونا و پیگیری مشکلات و خدمات اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرند.

بحث و تبادل نظر اعضای شورای فرهنگ عمومی دزفول در زمینه نحوه تشکیل کارگروه‌های قرارگاه مواسات و همدلی و نحوه فعالیت آنها از دیگر بخش‌های این نشست بود. 

برخی اعضای قرارگاه مواسات و همدلی دزفول در نشست شورای فرهنگی این شهرستان تعیین شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.