به گزارش خبرنگار مهر، آئین چهارشنبه‌سوری که ریشه در فرهنگ غنی ایرانیان دارد، در آخرین چهارشنبه سال با اجتماع مردم و برافروختن آتش همراه با جشن و سرور برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، تحریف و استحاله شده و از اصالت خود فاصله گرفته است.

امروزه استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند، بسیار رایج است و جایگزین آئین‌های کهن شده است.

برگزاری این آئین خواب را بر چشمان بسیاری از خانواده‌ها ربوده است و از ترس اینکه مبادا قربانی این سنت فرزندانشان باشند، هرسال ترس و نگرانی را با خود به همراه دارند.

در این بین از مدت‌ها قبل فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی برای آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان در خصوص جلوگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال توسط فعالان فرهنگی، پلیس و دستگاه قضائی آغاز شده و در عین حال آمادگی‌های لازم برای جلوگیری و نیز اقدامات لازم در راستای کاهش تبعات این حوادث صورت پذیرفته است.

برگزاری چهارشنبه‌سوری امسال با وجود ویروس کرونا در سطح شهرستان، امید می‌رود که کمترین خسارت و جان‌باختگی را داشته باشد.

آمادگی هفت پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای

سرپرست حوادث و فوریت‌های پزشکی شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هفت پایگاه درمانی، چندین آمبولانس و تمامی پرسنل پزشکی آمادگی کامل خود را در راستای وقوع هر حادثه‌ای در روز چهارشنبه‌سوری در سطح شهر اعلام کردند.

وی با بیان اینکه هر ساله طی مراسم چهارشنبه‌سوری عده‌ای مصدوم می‌شوند، افزود: در مراسم سال گذشته دو مورد با سوختگی سطحی که به‌صورت سرپایی درمان شدند و در خصوص «فوتی‌ها» گزارشی نشده است.

علیرضا ذرتی بیان کرد: بیشترین افراد بین ۱۴ تا ۲۵ سال هستند که این امر نشان دهنده ضرورت توجه هر چه بیشتر خانواده‌ها به فرزندان خود است.

وی در پایان یادآور شد: از همه مردم درخواست می‌شود با توجه به اینکه ویروس کرونا در سطح شهرستان وجود دارد، توصیه می‌شود که در خانه‌های خود بمانند تا از بیشتر شدن ویروس کرونا جلوگیری شود و همچنین خطرات احتمالی در چهارشنبه‌سوری کمتر شوند.

آمادگی آتش‌نشانان برای مبارزه در اقدام هرگونه حوادث احتمالی در چهارشنبه‌سوری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شوشتر، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: امسال با توجه به ویروس کرونا در سطح کشور، تمامی آتش‌نشانان به مبارزه با کرونا ویروس پرداختند و در صورت وقوع هر خطر احتمالی در چهارشنبه‌سوری تمامی آتش‌نشانان «آماده‌باش» هستند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی و آموزشی در سطح شهر انجام شده است، افزود: آموزش کامل در مدارس و مقاطع مختلف آموزشی به بیش از نود درصد جوانان و نوجوان آموزش داده شده است.

مهدی ایوبی بیان کرد: در سال گذشته آمار در مناطق شهرک شرافت، مرکز شهر شوشتر، شوشتر نو و فرهنگ شهر نسبت به دو سه سال اخیر کمتر بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: امید است امسال نیز با رعایت مسائل ایمنی همواره خاطره خوشی در این روزهای پایانی سال برای خود و خانواده رقم بزنیم.

سنت چهارشنبه‌سوری امسال برگزار نمی‌شود

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سنت چهارشنبه‌سوری امسال با توجه به ویروس کرونا برگزار نمی‌شود.

بهروز حسنوند افزود: شهروندان به خصوص قشر جوان باید رعایت قانون را داشته باشند.

وی با اشاره به مراسم چهارشنبه‌سوری و توجه نکردن به قانون، بیان کرد: افرادی که با استفاده از مواد منفجره قصد هنجارشکنی داشته باشند طبق قانون و با حکم دادستان با آنها برخورد می‌شود.

حسنوند خواستار همکاری خانواده‌ها در آخرین چهارشنبه سال شد و گفت: از خانواده‌ها درخواست می‌شود که با رعایت قانون و محافظت از بچه‌ها و نوجوانان در برابر این سنت همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بر اساس آخرین آمار انتشار شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده است که بیش از ۱۵ هزار نفر از هم‌وطن‌های ما به ویروس کرونا مبتلا و بالغ‌بر ۸۴۰ نفر نیز جان خود را از دست بدهند.

امید می‌رود که خانواده‌ها با فرهنگ‌سازی صحیح و مراقبت از فرزندان خود بار مضاعفی را به کادر بهداشت و درمان که به طور کامل در جبهه مقابله ویروس کرونا هستند، اضافه نکنند و در عین حال از فرزندان خود مراقبت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.