داریوش بهارلویی پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع بارش و سیلاب در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان، تاکنون ۱.۱ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان شده که در حدود ۲ برابر دیروز است؛ از این میزان سهم حوضه کارون ۳۹۵ میلیون مترمکعب، حوزه دز ۳۸۹ میلیون مترمکعب، حوضه کرخه ۲۹۳ میلیون مترمکعب و حوضه مارون ۲۹۳ میلیون مترمکعب است.

وی همچنین با اشاره به ذخیره ۹۵۰ میلیون مترمکعب از سیلاب اخیر در سدهای استان اظهار داشت: حجم خالی سدهای استان در حال حاضر به ۷.۸ میلیارد مترمکعب و حجم کلی ذخیره سدها به ۱۳.۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

بهارلویی اضافه کرد: حداکثر ورودی ساعتی سیلاب در حوزه دز با چهار هزار و ۱۰۰ مترمکعب درثانیه بوده که بعد از آن در کرخه سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب درثانیه، کارون یک هزار و ۹۹۶ مترمکعب درثانیه و مارون ۴۳۱ مترمکعب درثانیه ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پایان بارش ها، حداکثر ورودی سیلاب بعد از این تغییری نخواهد داشت.

بهارلویی متوسط ورودی آب به سد کاورن۴ را سه هزار مترمکعب درثانیه و خروجی از سد گتوند را ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه عنوان کرد و گفت: ذخیره مخازن سدهای حوضه کارون در مجموع ۷.۸ میلیارد مترمکعب و حجم خالی آنها ۴.۲ میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: ذخیره آبی سد دز هم اکنون ۱.۷ میلیارد مترمکعب و حجم خالی آن ۹۸۵ میلیون مترمکعب است، متوسط ورودی به این سد سه هزار و ۳۰۰ مترمکعب درثانیه و متوسط خروجی آن نیز ۲۵۶ مترمکعب درثانیه است.

بهارلویی اضافه کرد: در سد کرخه ۳.۴۷ میلیارد مترمکعب ذخیره آبی داریم و ۱.۸ میلیارد مترمکعب از حجم آن خالی است، متوسط ورودی به آن ۲ هزار و ۷۰۰ مترمکعب درثانیه و خروجی ۳۵۰ مترمکعب درثانیه است.

وی ادامه داد: ۴۳۳ میلیون مترمکعب از حجم کلی سد مارون پر و ۷۱۵ میلیون مترمکعب از آن خالی است، ورودی به این سد ۱۷۱ مترمکعب درثانیه و خروجی آن ۱۰ مترمکعب درثانیه است.

به گفته وی ذخیره سد جره نیز ۱۲۶ میلیون مترمکعب و ظرفیت خالی آن ۸۲ میلیون مترمکعب است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به افزایش تدریجی خروجی سدهای دز و کرخه در روزهای آینده، اظهار داشت: هنوز نمی‌توان سیلاب ورودی به سدهای استان را به طور کامل برآورد کرد و بعد از آن است که می‌توان درباره تنظیم خروجی سدها تصمیم گیری کرد.

وی افزود: طبق پیش بینی گذشته سازمان هواشناسی، بارندگی در تا دهم فروردین نرمال و کمی بیش از نرمال و پس از آن کمتر از نرمال خواهد بود.

بهارلویی اضافه کرد: معمولا در برنامه‌ریزی سدها حدود ۳۰ از ظرفیت آنها خالی نگهداشته می شود اما در استان برای کاهش خطر سیل، ظرفیت بیشتری خالی نگهداشته شده است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی سدها بر اساس یک واقعه حدی و یا یک سیلاب نادر (همچون سیل بهار امسال) انجام نمی‌شود، زیرا با خالی شدن سدها احتمال خسارت ناشی از کم آبی بیشتر از سیل خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هواشناسی خوزستان با پیش بینی بارندگی از دوشنبه تا چهارشنبه، نسبت به سیل و طغیان رودخانه ها هشدار داده است. اداره کل مدیریت بحران خوزستان نیز از روز یکشنبه گذشته در استان حالت آماده باش اعلام کرده است.

ورودی آب به سدهای استان از روز چهارشنبه روند صعودی داشته و تا دیروز نیم میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سدهای استان شده بود.

رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان روز دوشنبه گفت : این بارندگی‌ها مشابه باران‌های سیل آسای فروردین امسال است اما با توجه به کافی بودن حجم خالی سدها اطمینان می‌دهیم که حوادث فروردین تکرار نمی‌شود. به گفته وی بر اساس برنامه ریزی‌ها تا یک هفته آینده، خروجی سد کرخه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب برثانیه افزایش می‌یابد و در صورت تحقق بارش‌ها، احتمال دارد خروجی این سد به یک هزار مترمکعب برثانیه و یا بیشتر نیز برسد.

حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان امروز در گفت وگو با ایرنا خواستار تسریع در ساخت و ترمیم سیل‌بندها شده و گفته است: در صورت ترمیم نشدن سیل‌بندها، با افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز در پایین دست این رودخانه‌ها احتمال تکرار آبگرفتگی وجود دارد.

بهمن ماه پارسال، افزایش خروجی سد کرخه به ۴۰۰ مترمکعب درثانیه باعث آبگرفتگی در برخی مناطق استان به ویژه در شهرستان هویزه شد که در انتهای حوضه این رودخانه قرار دارد.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.