ویروسی ناشناخته از خانواده کرونا که در چین ظهور کرد و مرگ بیش از ۲ هزار نفر در اقصی نقاط دنیا را به همراه داشت روز به روز نمود بیشتری پیدا می‌کند و با ورود به کشورمان جان چند نفر را گرفت.
موجی از استرس و ترس با انتشار اطلاعاتی از این بیماری بی‌درمان در بین خانواده‌ها ایجاد شد؛ اظهارنظرهای مختلف و بالارفتن لحظه‌ای آمار فوتی‌ها چیزی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

این نگرانی ها باعث شد خانواده‌ها در اقدامی خودجوش از فرستادن فرزندان به مدرسه خودداری کنند و استاندار خوزستان مدارس را تا پایان هفته جاری تعطیل کند.
هجوم همگانی به سمت داروخانه‌ها برای تهیه ماسک و ژل ضدعفونی کننده باعث کمبود و نایابی این اقلام و در برخی موارد افزایش نامتعارف قیمت‌ها شد.
انتشار اخباری کذب از ثبت این بیماری در بیمارستان دزفول نیز نگرانی مردم را بیش از پیش بالا برد.

البته در این شرایط آگاه سازی مردم ضروری است و باید راه‌های انتقال این بیماری و همچنین راه‌های پیشگیری از آن به طور مستمر برای جامعه بیان شوند.

همچنین توزیع رایگان ماسک که نقش مهمی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری داشته باشد، باید در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

۸۰ درصد مبتلایان به کرونا بعد از یک هفته بهبود می‌یابند

رئیس مرکز بهداشت دزفول در این باره گفت: بیماری کرونا از حیوان به انسان و از انسان به انسان سرایت می‌کند و در حال حاضر راه‌های انتقال آن مخازن حیوانی هستند که این امر نگرانی‌هایی در سطح جوامع بین الملل و داخل کشور ایجاد کرده است.

رضا پورآیین افزود: با وجود میزان کشندگی کم این بیماری، قدرت بالای سرایت و ناشناخته بودن آن باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا فاقد علائم بالینی هستند و پس از یک هفته بهبود می‌یابند، گفت: ۱۷.۵ درصد بیماران دارای علائم خفیف تا متوسط و تنها ۲.۵ درصد دارای علائم شدید هستند که علت عمده آن وجود علائم خطر از جمله سن بالا، بارداری و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای است.
رییس مرکز بهداشت دزفول بیان کرد: ویروس کرونا شامل طیف گسترده‌ای از بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و بیماری‌های خفیف و شدید تنفسی هستند که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی بدون عارضه ظاهر می‌شود و در برخی موارد دیگر با آسیب زدن به ریه‌ها موجب مرگ می‌شود.
وی افزود: اغلب بیماران فوت شده از گروه سالمندان، زنان باردار با بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل آسم، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و نقص ایمنی هستند.

پورآیین اظهارداشت: برخی موارد مشکوک به بیماری کرونا سابقه سفر به چین را ۱۴ روز قبل از بروز علائم داشته‌اند یا پاسخ بالینی مناسبی نداده‌اند و وضعیت آنها وخیم‌تر شده است.

فاصله یک و نیم متری با فرد مشکوک به کرونا رعایت شود
رئیس مرکز بهداشت دزفول علائم این بیماری را تب، گلودرد، سرفه، تنگی نفس، سردرد، بروز حس ناخوشایند و آبریزش بینی عنوان کرد و گفت: این ویروس از راه هوا در مکان‌های سربسته، تماس نزدیک، استفاده از وسایل مشترک مانند موس، موبایل، قلم، حوله، دست دادن، روبوسی، تماس با حیوانات اهلی و وحشی آلوده، استفاده از قلیان و مواد مخدر مشترک، مواد غذایی فله روباز مانند خرما و حلوا، قندان‌های اشتراکی ادارات، پول و اسکناس منتقل می‌شود.
وی افزود: تاکنون ۷۸ هزار و ۷۷۳ نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند که منجر به مرگ ۲ هزار و ۴۶۲ نفر از آنها شده و ۲۳ هزار و ۲۵۳ نفر بهبود یافته‌اند. 
پورآیین گفت: ۳.۱ درصد از مبتلایان به کرونا فوت کرده و ۲۹.۵ درصد بهبود یافته‌اند که ۹۸ درصد این بیماران چینی‌ هستند.
رییس مرکز بهداشت دزفول اظهارداشت: تاکنون ۲۹ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند که ۶ نفر از آنها فوت کرده‌اند و هیچ مورد بستری ثبت نشده است.
وی با بیان اینکه یک نفر در عراق به کرونا مبتلا شده است، افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید دست‌ها را با صابون و مایع دستشویی شست و از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علائم تنفسی مانند سرفه خودداری کرد.
پورآیین با تاکید بر لزوم خودداری از حضور در مناطق سربسته و شلوغ و رهاکردن دستمال کاغذی استفاده شده در محیط گفت: مردم برای پیشگیری از ابتلای کرونا از خوردن مواد غذایی نیمه پز و تماس با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنند و  فاصله حداقل ۱.۵ متری خود را با افراد مشکوک حفظ کنند.
رییس مرکز بهداشت دزفول افزود: باید از تماس دست‌های آلوده به چشم و دهان خودداری و فرد مشکوک به این بیماری را از مراکز آموزشی و مدارس جدا کرد.
وی گفت: اگر فردی پرخطر با بیماری زمینه‌ای اقدام به سفر می‌کند باید موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارد و درصورت موافقت پزشک، داروهای خاص خود را به اندازه به همراه داشته باشد.
پورآیین افزود: شهرداری نیز آموزش‌های لازم را به کارگران مختلف از جمله کارگران جمع‌آوری زباله و پسماند ارائه کند.

ماسک رایگان توزیع خواهد شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: براساس بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فروش ماسک با قیمت غیرقانونی در داروخانه‌های دزفول ممنوع است.
داود سلمانپور افزود: کرونا ویروس یک موضوع ملی و بین المللی است که برای مدیریت آن نظم، حرف نخست را می‌زند. 
وی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته‌اند و فروش ماسک در داروخانه‌ها را ممنوع کرده‌اند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: توزیع ماسک در اهواز انجام می‌شود و از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.
وی گفت: انواع ماسک براساس نیاز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و براساس نیاز در استان‌ها توزیع می‌شود.
سلمانپور افزود: داروخانه‌ها فقط موظفند اندوخته قبلی خود از ماسک را با قیمت قانونی به فروش برسانند و تا اطلاع ثانوی اجازه عرضه و فروش ماسک را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه تاکنون گرانفروشی رسمی ماسک در دزفول ثبت نشده‌است، اظهارداشت: ماسک به اندازه کافی از طریق دانشگاه علوم پزشکی در مکان‌های موردنیاز توزیع خواهد شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص مواد شوینده نیز گفت: مواد شوینده در استان تهیه و توسط شرکت‌های پخش طی این هفته با قیمت مصوب توزیع می‌شوند.
وی افزود: مواد شوینده جوابگوی کل جمعیت نیست ولی در مکان‌های مورد نیاز توزیع می‌شود؛ در این خصوص با همکاران داروساز هماهنگ شده تا قیمت‌ها اضافه نشوند.

تجمع های غیرضروری برای پیشگیری از کرونا محدود شوند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول خواستار اجتناب از تجمع‌های غیرضروری شد و گفت: بیماری‌های نوپدید نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد می‌کنند که البته این نگرانی‌ها خوب است ولی اگر از کنترل خارج شود باعث تنش‌های اجتماعی و خانوادگی می‌شود.
شاپور مسعودی‌فر افزود: درصد اندکی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند و پزشکان براساس شواهد بالینی بیمار اقدام به ارجاع به بیمارستان خواهند کرد. 
وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از بیماران ترخیص و در منزل مراقبت می‌شوند؛ خانواده‌هایی که بیمار دارند و قرار است از آنها مراقبت کنند باید آگاهی کامل درخصوص این بیماری داشته باشند. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: با توجه به انتقال بیماری‌های تنفسی از طریق سطوح و زنده ماندن این ویروس بین ۲ تا ۱۱ روز  خارج از بدن باید از تماس با سطوح آلوده اجتناب کرد. 
وی افزود: بیمار مبتلا به کرونا باید ماسک بزند و فاصله خود را با دیگر افراد رعایت کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در حال حاضر ۳۳ کشور از جمله ایران درگیر کرونا ویروس هستند؛ ۱۳۳ مورد ابتلا به کرونا نیز در کره جنوبی ثبت شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات لازم پزشکی درصورت مشاهده بیماری انجام می‌شود، افزود: برای تماس با سطوح، آموزش‌های لازم در ادارات و سازمان‌ها ارائه شود و سازمان‌های دارای اماکن عمومی مانند اتوبوسرانی اقدامات لازم را برای گندزدایی و ضدعفونی انجام دهند. 
مسعودی‌فر بیان کرد: آموزش شستشوی دست‌ها اهمیت زیادی دارد و باید اطلاعات لازم در این خصوص از طریق کارشناسان بهداشتی ارائه شود.

وی افزود: ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی به منظور ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان در مراکز پرتجمع مانند سبزقبا و هایپرمارکت‌ها راه‌اندازی می‌شود.

بخش ویژه کنترل کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول ایجاد شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: بیماری کرونا داروی خاصی ندارد ولی اقدامات لازم برای عوارض بیماری مانند نارسایی ریه انجام می‌شود.
یوسف پریدار افزود: طبق تصمیمات استانی، یک بیمارستان در استان و یک بخش در هر بیمارستان برای کنترل بیماری کرونا در نظر گرفته شده به همین منظور بخش مورد نظر برای مراقبت از افراد مشکوک در بیمارستان گنجویان دزفول نیز در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به پیش بینی تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا در دزفول اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود ظرف چند ماه آینده و با شروع فصل گرما این بیماری کنترل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: سرماخوردگی بیماری است که با عمل بیش از ۳۰۰ نوع ویروس بروز می‌کند که گروهی از این ویروس‌ها کرونا ویروس‌ها هستند. 
وی با بیان اینکه کرونا باعث عطسه، سرفه، آبریزش بینی و گلودرد می‌شود، افزود: سال ۲۰۱۹ تعدادی بیمار با نارسایی حاد تنفسی در چین مشاهده و مشخص شد علت آن کرونا ویروسی است که جهش ژنتیکی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد این بیماری شبیه کرونا ویروس قبلی و ۳۰ درصد متفاوت با آن است، گفت: این کرونا ویروس در بدن خفاش زندگی می‌کند که شانس ابتلای آن بالا و ماندگاری آن خارج از سطح زنده بین چهار تا ۱۱ روز است.
وی با اشاره به کشندگی کم کرونا گفت: کشندگی این ویروس کمتر از ۲ درصد است یعنی ۹۵ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند حتی متوجه بیماری نمی‌شوند.
پریدار افزود: افرادی که به ووهان چین سفر کرده‌اند افراد مشکوک به این بیماری هستند.
وی با بیان اینکه نخستین گزارش‌ها از ابتلای کرونا در ایران با مرگ ۲ نفر در قم ثبت شد، اظهارداشت: تاکنون ۲۸ مورد ابتلا در ایران ثبت شده و ۶ نفر فوت شده‌اند که آمار فوتی‌ها با آمار جهانی مطابقت ندارد زیرا برای ۶ مورد فوتی باید ۳۰۰ بیمار ثبت می‌شد.

کرونا در دزفول مشاهده نشده است
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز از رسانه‌ها خواست از شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب درخصوص کرونا در فضای مجازی به طور جدی خودداری کنند.
امید بن عباس افزود: تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده و از رسانه‌ها انتظار می‌رود اخبار مربوط به کرونا را از منابع دانشگاه علوم پزشکی دریافت کنند. 
وی پیشنهاد کرد یک قرارگاه موقتی با مدیریت واحد در دانشگاه علوم پزشکی دزفول تشکیل و موارد لازم در کمیته‌های مختلف بررسی شوند. 
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: یک تیم برای بازرسی از اماکن پرجمعیت ایجاد شود تا گندزدایی و ضدعفونی‌ها را بررسی کنند.
وی افزود: نحوه درست شستشوی دست‌ها در مکان های پرتردد و دستشویی‌ها نصب شود و شهرداری‌ها اقدام به ضدعفونی کردن اماکن عمومی، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و وسایل عمومی کنند. 
بن عباس گفت: مکان‌های پرتردد مانند دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، زندان و دیگر مکان‌های عمومی نیز بازرسی و آموزش‌های لازم بهداشتی ارائه شوند.
وی با بیان اینکه کرونا یک ویروس سرمادوست است که با گرم شدن هوا روند رشد آن کاهش می‌یابد، افزود: با توجه به اینکه موردی از بیماری کرونا در دزفول ثبت نشده نباید جامعه را ملتهب کرد.

وی با تاکید بر لزوم اجتناب از برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و برنامه‌هایی که با تجمع همراه است، بیان کرد: ماموریت‌های غیرضروری به استان‌ها و شهرهای دیگر بویژه شهرهایی که کرونا در آنها ثبت شده لغو شوند.
بن عباس افزود: فروش ماسک و مایع دستشویی نیز با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت و تنظیم بازار مدیریت شود تا ضمن جلوگیری از احتکار از فروش آن با قیمت گزاف جلوگیری شود.
وی بر ضرورت بازرسی تیم‌های مشترک در سطح شهرستان تاکید کرد و گفت: از هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی و دامن زدن به شایعات توسط مدیران و رسانه‌ها جلوگیری شود.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از ۲ هزار قربانی گرفته است. تقریبا تمامی جانباختگان از چین، ‌کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، هستند. ۶ نفر نیز در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.