دکتر سید مهدی حسینی زاده دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای آگاهی از راه‌های پیشگیری و آخرین وضعیت بیماری کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹، فقط به اطلاعیه‌ها و پیام‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کنید.

وی افزود: به اطلاعاتی که توسط منابع غیرموثق در خصوص گسترش بیماری کرونا ویروس از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود اعتماد نکنید؛ این ویروس در کشور چین از طریق حیوان به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل شده  و میزان کشندگی بیماری کرونا ویروس جدید چین بسیارکم است.

حسینی زاده ادامه داد: سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی، گروه‌های پرخطر بیماری کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی، و تنگی نفس از علایم بیماری کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ هستند که این بیماری قابل درمان است.

وی گفت: از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی (سرفه، عطسه و...) خودداری کنید، و دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال و در صورت نبود آن با قسمت بالای آستین بپوشانید.

حسینی زاده اضافه کرد: به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون کنید؛ مدت شست‌وشوی دست‌ها حداقل به اندازه ۲۰ ثانیه باشد و تمامی قسمت‌های دست (انگشتان به ویژه انگشت شست, کف دست و مچ دست) شسته شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در صورت دسترسی نداشتن به آب از ژل های ضدعفونی کننده  با پایه الکل که نیاز به شستشو با آب ندارند، برای شستن دست استفاده کنید؛ از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کرده و از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

وی ادامه داد: به مسافرانی که عازم چین هستند توصیه می‌شود از تماس با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنند و مواد غذایی نیم‌پز مصرف نکنند.

حسینی زاده بیان کرد: پس از بازگشت از چین، در صورت داشتن علایم تنفسی تب‌دار، بیمار باید ضمن رعایت اصول حفاظت فردی ( شستن دست واستفاده از ماسک) به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند و از بیماران مبتلا به علایم تنفسی (نظیر سرفه و عطسه)، حداقل یک متر فاصله داشته باشید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: حریم عفونی افراد، شعاع یک متر اطراف هر فرد (چه سالم و چه بیمار) است پس همیشه این حریم را رعایت کنیم.

وی افزود: در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پرتردد پرهیز کنید؛ در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید و در مکان های شلوغ و حمل و نقل عمومی، از دست زدن به چشم و دهان خود پرهیز کننید.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.  

بر اساس آخرین آمار تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در چین به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از ۲۱۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

تاکنون هیچ موردی از شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده و دوربین‌های حرارتی مستقر در مبادی ورودی کشور بطور مستمر مسافران را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.