محمد جواد جزینی شامگاه جمعه در کارگاه تخصصی داستان نویسی با عنوان عصر داستان در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار داشت: پدیده مینیمالیسم در  ادبیات جریانی بود که در غرب ایجاد شد و پس از آن استقبال خوبی از سوی جامعه از این پدیده صورت گرفت هر چند عده ای معتقدند جریان مینیمالیسم ربطی به ادبیات ندارد.
 وی افزود: به عقیده بسیاری مینیمالیست جریان انتقادی هنری بود که در مقابل ماکسمالیست‌ها شکل گرفت درواقع مینیمالیستها تنها بر وجود عناصر ضروری اثر به صورت ساده‌ترین و کوتاه ‌ترین شکل ممکن تاکید داشتند و کم‌ حرفی از ویژگی ‌های بارز این جریان است.
وی با بیان این که نخستین بار  مینیمال‌ها با چاپ آثارشان بر روی جعبه مواد غذایی قصد برقراری ارتباط با مردم را داشتند توضیح داد: پس از آن چاپ داستان‌های کوتاه و برش‌هایی از زندگی مورد توجه داستان‌نویسان فارسی‌زبان قرار گرفت  و جریان مینیمالیسم نیز در ایران رواج پیدا کرد.
این منتقد ادبی آنتوان چخوف و ارنست همینگوی را از تاثیر گذاران جریان مینیمالیسم عنوان کرد و گفت: به طور کلی مضمون داستان‌های مینیمال انسان، مرگ و تنهایی است و به علت کوتاهی و خلاصه بودن اثر به اندیشه های سیاسی، فلسفی و اعتقادی ورود نمی‌کنند.
چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در اهواز از ۳۰ دی تا پنجم بهمن‌ ۹۸ در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۲ پذیرای دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.