سید محمد موسوی روز پنجشنبه در نخستین همایش مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و جانبازان در سرسرای مجتمع فجر اهواز بیان کرد: در یک تعریف دیگر تمام انسان ها به دلیل برخی ناتوانی‌ها معلول شناخته می شوند و همین ناتوانی باعث اختراع بسیاری از وسایل کاربردی در زندگی شده پس نتیجه می‌گیریم هرچه تن محدودتر باشد سازندگی آن هم بیشتر است؛ این فلسفه فکری توسط ما به سازمان ملل ارایه شد.
وی افزود: معلولان قدرت تبدیل شدن به افراد متفکر و تاثیرگذار جامعه را دارند زیرا انگیزه بسیاری در رفع محرومیت و سازندگی دارند به همین دلیل باید به دانش آموزان معلول کمک کرد تا در آینده به جای تبدیل شدن به جامعه کارگری، به جامعه خلاق و ارزش آفرین تبدیل شوند.

وی ادامه داد:در برخی جوامع انسانی مسایل فرعی بزرگتر از مسایل اصلی دیده می‌شود؛ به طور نمونه در قانون ۶ حقوق از جمله تامین شغل، بهداشت و آموزش برای معلولان دیده شده اما تنها مساله مناسب‌سازی معابر بیان می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن بستر آموزشی برای جامعه معلول کشور افزود: این افراد باید حضور اجتماعی پررنگی در جامعه داشته باشند زیرا معلولیت تنها محدودیت جسم و تن است.

مقام مشورتی سازمان ملل متحد در امور معلولان گفت: سازمان ها و نهادهای حمایتی شاید قادر به رفع نیازهای مادی و مالی جامعه معلول در قالب مستمری باشند اما برخی اقدامات باعث توهین به شخصیت آنها می شود.
موسوی بیان کرد: در سازمان بهزیستی به افراد معلول آموزش داده نمی‌شود؛ البته تمام انتقادات به سازمان بهزیستی بازنمی‌گردد زیرا وظایف محول شده به آنها بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه صحبت از مناسب سازی معابر برای جامعه معلول صحیح نیست ادامه داد: در واقع بخش عمده‌ای از افراد سالم از جمله سالمندان، زنان باردار و کودکان نیز به چنین فضایی نیاز دارند.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جامعه را افراد معلول تشکیل می‌دهند گفت: به این عدد باید افراد سالمند، زنان باردار و کودکان نیز اضافه کرد. هم اکنون بسیاری از اماکن حتی برای افراد سالم هم قابلیت استفاده ندارند.
غلامرضا صدیق راد با اشاره به اینکه حدود ۸۰ هزار معلول در خوزستان تشکیل پرونده داده اند افزود: طبق قانون شهرداری ها و نهادهای دولتی موظف و مکلف به مناسب سازی معابر هستند؛ حتی قانونگذار برای اجرا نشدن این قانون در برخی موارد مجازات هایی از جریمه تا حبس هم پیش‌بینی کرده است.
وی گفت: در جوامع پیشرفته پس از جنگ جهانی دوم اقدام به مناسب سازی ساختمان های قدیمی و رعایت اصول مناسب سازی در ساختمان های جدید کردند. کارشناسان شهرداری اهواز نیز باید در زمان ساخت یک ساختمان به مساله مناسب سازی توجه کنند.
وی با انتقاد از وضعیت برخی مطب های پزشکان در سطح شهر اهواز بیان کرد: مطب پزشکان مستقر در هسته مرکزی شهر نه تنها برای معلولان حتی برای افراد سالم نیز مناسب نیست، از این رو باید در مسیری گام برداریم که کرامت معلولان بیشتر حفظ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.