ابوالحسن معماری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در فرمانداری اهواز، در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با تقدیر از تلاش‌های فرمانداری، عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات افزود: در دوره فعلی، شاهد نظارت بسیار خوب و دقیقی در زمینه احراز مدارک داوطلبان هستیم.

وی روال حاکم در ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را عادی توصیف کرد و گفت: درخصوص زمان آغاز بررسی صلاحیت‌ها باید توجه داشت که نخستین مرحله برای انجام این کار توسط هیات‌های اجرایی انجام می‌شود.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خوزستان با اشاره به تشکیل هیات‌های اجرایی برخی از شهرهای استان طی روز گذشته، گفت: مابقی هیات‌های اجرایی در ۲۷ حوزه انتخابیه استان طی امروز و درنهایت تا آخر وقت فردا باید تشکیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه اولین وظیفه هیات‌های اجرایی رسیدگی به صلاحیت‌ها ظرف ۱۰ روز است، گفت: پس از اعلام رای هیات‌های اجرایی، نتیجه صلاحیت‌ها از طریق فرمانداران حوزه‌های انتخابیه ۱۴ شهر استان(مراکز ثبت نام) به داوطلبان اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: افرادی که صلاحیت آنها در این مرحله رد می‌شود طی چهار روز مهلت دارند تا اعتراض خود نسبت به تصمیم هیات‌هایی اجرایی را به هیات نظارت استان اعلام کنند و سپس این هیات ظرف مدت ۲۰ روز فرصت رسیدگی به اعتراضات را دارد.

به گفته وی هیات نظارت استان خوزستان علاوه بر این، صلاحیت همه داوطلبان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

معمارزاده خاطرنشان کرد: افرادی که به رای هیات نظارت اعتراض دارند درنهایت می‌توانند درخواست خود را به شورای نگهبان ارائه دهند تا رای نهایی از سوی این شورا به وزارت کشور اعلام شود.

وی با اشاره به روند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: شرایط همه داوطلبان در سه ماده قانونی ۲۸ تا ۳۰ قانون انتخابات ذکر شده است و هیات‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان بر اساس این مواد قانونی اظهارنظر می‌کنند.

 وی یادآور شد: همه این اظهارنظرها باید براساس مستندات باشد و در تمامی مراحل باید قانون مدنظر قرار بگیرد.

ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یکشنبه ۱۰ آذر آغاز و به مدت هفت روز (پایان وقت اداری ۱۶ آذر) از ساعت هشت صبح تا ۱۸ در ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی خوزستان ادامه خواهد داشت.

خوزستان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی، ۱۳ حوزه انتخابیه فرعی و ۴۰ بخشداری مستقل است.

دوم اسفند سال ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، برگزار خواهد شد. انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در خوزستان انجام نمی‌شود.

استان خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. این تعداد نماینده در انتخابات دوم اسفند تغییری نخواهد داشت. حوزه‌های انتخابیه آبادان و اهواز هر کدام با سه نماینده بیشترین تعداد نمایندگان را در حوزه‌های انتخابیه خوزستان دارند.

انتخابات مجلس دهم در خوزستان در ۲ مرحله برگزار شد که مرحله اول آن هفتم اسفند ۹۴ و مرحله دوم ۱۰ اردیبهشت ۹۵ بود. بیش از ۶۰۰ نفر برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند اما تنها ۳۶۴ نفر از این تعداد تایید صلاحیت شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.