فرخ شیرعلی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بهبهان پیش از راه‌اندازی دستگاه مرکزی، با مشکل جدی در زمینه دفع پسماندهای پزشکی مواجه بود.

وی افزود: پیمانکار پیشین تنها به جمع‌آوری و حمل زباله‌های عفونی بسنده می‌کرد و این زباله‌ها بدون اینکه عملیات بی‌خطرسازی روی آنها انجام شود، همراه با زباله‌های شهری دفن می‌شدند.

شیرعلی اضافه کرد: بعد از شکایت از پیمانکار به دادگاه، پیمانکار جدیدی انتخاب و ملزم شد که دستگاه مرکزی امحای پسماند را خریداری و راه‌اندازی کند.

وی با اشاره به جلسات متعددی که برای تعیین قیمت جمع آوری پسماندهای پزشکی برگزار شد، تاکید کرد: پیمانکار بخش خصوصی است که صلاحیت آن توسط اداره محیط زیست و بهداشت تایید می‌شود و با بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها قرارداد منعقد می‌کند.

شیرعلی گفت: در حال حاضر سه بیمارستان و حدود ۱۲ کلینیک و آزمایشگاه شهر بهبهان با پیمانکار قرارداد حمل پسماند پزشکی منعقد کرده‌اند و مقرر شده است که مطب‌های پزشکان نیز به این طرح  بپیوندند.

به گفته وی حدود ۱۲۰ مطب در بهبهان فعالیت می‌کنند که مقرر شده بعد از دیدن مرکز امحای پسماندها ظرف ۱۵ روز آینده قرارداد خود را امضا کنند.

وی اظهار داشت: مرکز امحای پسماندهای پزشکی در نزدیکی محل دفن زباله‌های شهری در خروجی بهبهان به شیراز قرار دارد.

شیرعلی حجم زباله‌های شهری بهبهان را روزانه ۱۲۰ تن عنوان کرد و افزود: زباله‌های پزشکی بهبهان کمتر از ۱۰ تن در روز برآورد شده است اما هنوز آمار دقیقی از آن نداریم و بعد از فعال شدن مرکز امحای پسماندهای عفونی می‌توان رقم دقیق آن را اعلام کرد.

پیمانکار سابق زباله های عفونی در بهبهان اواخر شهریور ۹۸ به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی توسط مراجع قضایی به جزای نقدی محکوم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم، گفت: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفن، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

مرداد امسال نیز شعبه دادگاه کیفری۲ اهواز، شهردار وقت ایذه را به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و دفن غیراصولی زباله شهری در طبیعت روستاهای «راسفند» و «نوترکی» به یک سال حبس تعزیری، محکوم کرد.

بر اساس آیین‌نامه مدیریت زباله‌های بیمارستانی مصوب سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی، پسماندهای پزشکی ویژه به همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی بودن، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتغال، خورندگی و مشابه آن که به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند، گفته می‌شود.

این نوع پسماند سامل چهار دسته اصلی پسماند عفونی، پسماند تیز و برنده، پسماند شیمیایی و دارویی و پسماند عادی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.