سید عادل مولا دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: شرکت نیشکر کارون شوشتر امسال درخواستی برای نگهداری تعدادی گونه حیات وحش به این اداره کل داده که این درخواست در حال بررسی است و هنوز محل پیشنهاد شده تایید نشده است.

وی افزود: شرکت کشت و صنعت نیشکر بخشی از زمین‌های خود در مجاورت جنگل‌های منطقه حفاظت شده کرخه که جنگل‌های دست‌کاشت است را برای این طرح پیشنهاد کرده است که شرایط آن در حال بررسی است.

مولا اضافه کرد: هنوز هیچ بحثی راجع به گونه گوزن زرد مطرح نشده و الزامی برای انتقال گونه حیات وحش از زیستگاه خود به این منطقه نداریم.

وی اظهار داشت: در صورت تایید محل پیشنهادی، ممکن است از گونه‌های باغ وحشی از جمله گوزن قرمز که تعدادی از آنها در سازمان محیط زیست نگهداری می‌شود و منتظر درخواست کننده است، به این محل منتقل شود.

مولا همچنین راه‌اندازی شکارگاه یا قرق اختصاصی و یا تکثیر گونه در کشت و صنعت کارون را رد کرد و گفت: بحث تکثیر گونه نیز مطرح نیست، این اقدام در واقع نگهداری یک گونه در قرنطینه است که در صورت سازگاری با محیط رهاسازی می‌شود.

وی هدف از واگذاری نگهداری از گونه‌های جانوری به بخش خصوصی را تقویت ارتباط صنعت و محیط زیست و استفاده از ظرفیت آنها برای حفاظت از گونه‌ها عنوان کرد.

با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، شرکت کشت و صنعت شوشتر حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

شرکت کشت و صنعت نیشکر شوشتر ۱۱ آبان ماه با انتشار خبری در سایت خود، مدعی شد که ۱۰ راس آهو و چهار راس گوزن زرد در هفته پیش رو از مناطق حفاظت شده رامهرمز و ایلام به زمین‌های این شرکت منتقل می‌شوند.

این شرکت همچنین گفته است که سایت حیات وحش به مساحت بیش از ۲۵ هکتار راه‌اندازی کرده و این سومین گونه‌ای است که به آنجا منتقل می‌شود. بنابه گزارش سایت این شرکت پیش از این هشت راس بز کوهی و ۲۰خرگوش به این سایت منتقل شده که در شرایط بسیار خوبی نگهداری و تکثیر می‌شوند.

طبق گزارش سایت کشت و صنعت کارون شوشتر، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکثیر و رهاسازی تدریجی گوزن زرد و آهو در اراضی کنونی نیشکر و حواشی مزارع صورت گرفته است.

خاستگاه گوزن زرد ایرانی (Dama Mesopotamica) خوزستان و جنگل‌های کرخه و دز است. این گونه در معرض انقراض قرار داشت، با تمهیدات انجام شده از خطر انقراض نجات یافت. گوزن زرد از جنگل‌های کرخه در خوزستان به جزیره اشک منتقل و احیا شد، سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در جنگل‌های کرخه منتقل شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.