به گزارش ایرنا محسن کاویانی شامگاه یکشنبه در نشست با رسانه‌های استان در چهارمین نمایشگاه الکامپ در اهواز اظهار داشت:  رصد فعالیت‌های اقتصادی و  امور مالی کشور از عمدهترین وظایف مجموعه وزارت اقتصاد به شمار می‌رود و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان نیز با استفاده از ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی، وظیفه نظارت بر هزینه‌ها ، همچنین پایش فعالیت‌های اقتصادی و توسعه کسب و کارهارا بر عهده دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه‌های بزرگ بوده که بیشتر فعالیت‌های آن از کانال‌های مجازی و سامانه ای انجام می شود و بزرگترین طرح الکترونیکی کشور نیز در این مجموعه انجام می شود که به عنوان طرح جامع مالیاتی شناخته شده است.

کاویانی تصریح کرد : هوشمندسازی اقتصاد نیز یکی دیگر از وظایف این وزارت است چرا که دولتمردان هنگام روی کار آمدن باید بدانند که در کشور از حیث مالی چه اتفاقاتی رخ داده و یا دولت چه مقدار طلب، بدهی و اموال دارد.

وی گفت: پیشخوان خدمات دولت و کسب و کار نیز چهار زیرمجموعه و زیرسامانه دارد که یکی از این سامانهها، سامانه مجوزهای کشور (سام) برای دریافت، انعکاس و پیگیری شکایات متقاضیان کسب و کار است. 

نماینده وزیر اقتصاد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: همچنین سامانه دیگری که برای فعالان اقتصادی ضروری است، دادور نام دارد؛ سامانه سوم نیز مشاوره کسب و کار (یاور) و سامانه چهارم، پایگاه اطلاعات و استعلامات کشور است.

وی افزود: مهمترین سامانه این وزارتخانه، بانک‌های اطلاعاتی اقتصادی کشور است که اطلاعات خام فعالیتهای اقتصادی در آنجا ذخیره میشود تا بتوانیم بر شفافیت در فعالیت‌های مالی نظارت بهتری داشته باشیم.

کاویانی تصریح کرد : همچنین سامانه دیگر وزارتخانه اقتصاد سامانه مدیریت بدهی و مطالبات کشور (سما) است که کار آن بررسی مطالبات و بدهی های دولت است و با استفاده از این سامانه ها شرایط برای نظارت آنی بر اجرای بودجه فراهم شده و وزارت اقتصاد در لحظه از طریق ذی حسابان میزان دریافتی ماهانه دستگاه های اجرایی را در اختیار می گیرد.

وی اظهار داشت : سامانه پرداخت حقوق دستمزد و کارکنان نیز از دیگر سامانه های مهم است که بر اساس احکام شغلی باید پرداخت شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت: سامانه حساب های دولتی به نام سادا نیز برای ثبت آمار املاک دولت فعال است که بر این اساس در استان خوزستان ۹۴ درصد از اطلاعات اموال و املاک دولت را در این سامانه ثبت کرده ایم.

وی بیان کرد: سامانه رفع اختلاف با مودیان مالیاتی در حوزه وزیر اقتصاد نیز برای تشخیص صلاحیت حرفه ای حسابرسان کشور طراحی شده است. 

کاویانی افزود: تعریف ادارات و شرکت های دولتی بر اساس ماده پنج قانون خدمات کشوری اعلام و علاوه بر سامانه های یاد شده، سامانه بستر تبادل اقتصادی کشور بین بانک ها نیز طراحی شده و در این سامانه ۹۲ خدمت الکترونیکی ارئه می شود و ۱۱۱ دستگاه و شرکت دولتی نیز شامل بانک ها، بیمه ها و شهرداری ها و ادارات دولتی به این سامانه متصل هستند.

وی ادامه داد: آخرین اقدام برای اجرای ماده یک قانون رفع موانع تولید اجرای خزانه داری الکترونیکی است؛ دیگر نباید هیچ سیستمی، خزانه داری سنتی داشته باشد و هیچ دسته چکی فساد مالی ایجاد کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه در خوزستان ۶ هزار حساب بانکی دولتی وجود دارد که ۴ هزار و ۸۰۰ حساب مسدود شده و دستگاه ها باید برای وجه از حواله الکترونیکی استفاده کنند و تمامی دستگاه های اجرایی باید از قوانین مربوط به آن پیروی کرده و هیچ نهاد دولتی از آن مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: همچنین باقی حساب های دولتی نیز تا پایان سال مسدود می شود چرا که اگر این کار انجام نشود، باید به دستگاه های نظارتی پاسخگو باشند.

کاویانی گفت: مدیران دولتی که هنوز حساب سنتی دارند باید از طریق ذی حسابان این‌موضوع پیگیری کنند.

وی اظهار داشت : یکی دیگر از وظایف ستادی ما نیز ایجاد پایگاه های اطلاعاتی است که در سامانه مالیاتی نمونه آن ایجاد شده که یک بخش نیز برای ترازنامه مالی ادارات و شرکت ها طراحی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت: اگر طرح جامع مالیاتی در کشور موفق شود و تمام ریز داده ها و بانک های اطلاعاتی به سازمان مالیاتی متصل شود ، می توانیم به بودجه بدون نفت برسیم.

وی بیان کرد : همچنین تنها راه رهایی فعالان اقتصادی از مشکلات دوری از کارهای سنتی و ارائه خدمات الکترونیک است. 

کاویانی گفت: خوزستان ظرفیت بالایی در صنعت و تولید دارد که باید در آی تی نیز این ظرفیت ها بالقوه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.