در این جشنواره ملی شعر که با حضور استاندار خوزستان، فرماندار، نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان،  و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی، و شاعران و هنرمندان کشوری از جمله عبدالجبار کاکایی و حمیدرضا شکارسری و دوستداران فرهنگ، شعر و ادب فارسی برگزار شد، شاعرانی که آثار آنها پیش از این، توسط داوران پذیرفته شده بود در این همایش به خواندن اشعار خود پرداختند.
استاندار خوزستان در این آیین به تاریخ ادبیات ایران اشاره کرد و گفت:تاریخ ادبیات ما سرشار از حضور شاعران بزرگی چون فردوسی، مولانا، حافظ و سعدی است، شاعرانی که توانستند با تهذیب نفس خود، همواره بر تارک تاریک بدرخشند و از خود نامی شکوهمند بر جا بگذارند.
شریعتی افزود: در میان هنرها، هیچ هنری به اندازه شعر در جان ایرانیان نفوذ پیدا نکرده است، با شعر حافظ فال می‌گیریم  و در شعر مولانا به دنبال اخلاق و معنویت هستیم.
وی ادامه داد: خمیرمایه ایرانیان را با شعر آمیخته‌اند و از طرف دیگر در دین عزیز اسلام به ویژه تشیع، شعر شاعران همواره جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده است.
استاندار خوزستان ادامه داد: حضرت امام رضا(ع) پیراهن خود را به دعبل خزائی هدیه می‌کند و شاعران دیگر نیز مورد عنایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) قرار گرفتند. 
شریعتی اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی شاعران همیشه مورد تکریم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند و جلسات هرساله  مقام معظم رهبری با شاعران نشان از همین عنایت همیشگی دارد.


شعر قیصر ظرفیت بین المللی‌شدن دارد
استاندار خوزستان با بیان اینکه شعر قیصر ظرفیت بین‌المللی شدن دارد، گفت: جانمایه بخش قابل توجه آثار او را دغدغه‌های روحی انسان و عشق به کمال به انسانیت و معرفت تشکیل می‌دهد.
شریعتی افزود: امروز که به مناسبت سالروز درگذشت دکتر قیصر امین پور گرد هم آمدیم، به دنبال تکریم ارزش‌هایی هستیم که آن شاعر بزرگ انقلاب به دنبال آنها بود.
وی با بیان اینکه مفاهیم ارزشی مانند اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، شهیدان، دفاع مقدس و تکریم  انسان و انسانیت از مفاهیم همیشگی شعر قیصر بود، گفت: امید دارم که آن شاعر عزیز در نزد حضرت حق مورد عنایت و لطف است، چرا که عمر خود را صرف ترویج ارزش‌های معنوی کرد.
استاندار خوزستان ادامه داد: به خود می‌بالیم که در استان هنرپرور خوزستان که خاستگاه و پایگاه بخشی از فرهنگ غنی ملی و اسلامی ماست، شاهد رویش‌هایی درخشان در وادی مشاهیر و مفاخر علمی، ادبی، فرهنگی و هنری هستیم و  قیصر گلی ازاین بوستان فرهیختگی و خلاقیت است.
شریعتی گفت: شایسته است به نقد و تحلیل و پژوهش به گونه‌ای هدفمند پیرامون شعر قیصر ارج نهیم و علاوه بر ساحت ادبی و فرهنگی شخصیت فردی  و ادبی قیصر نیز شایان تقدیر است.
 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این آیین به شخصیت و آثار  قیصر امین‌پور و دیگر شاعران ایران اشاره کرد و گفت: مقوله‌ای که قیصر به آن پرداخت انسان و انسانیت و فراتر رفتن از حوزه‌های ایدئولوژیک و آن چیزی که شاعر را می‌تواند به جاودانه پیوند بزند کلام جاودانه است.
محمد جوروند افزود: قیصر امین پور وهنرمندان هم نسلش در دهه ۷۰ کارهای بزرگی انجام دادند، یک تیپ فکری و شخصیتی که حتی در حوزه ادبیات داستانی و تئاتر نیز دارای فکر و نظر بودند.
وی در پایان گفت: پرداختن به مقوله‌های مقدس ، در وهله نخست شاعر را به ابدیت می‌رساند و از طرفی ساختار شعری را متعالی می‌کند.

اجرای سرود ملی و موسیقی، برپایی نمایشگاه  کتاب  و پخش کلیپ از دیگر برنامه‌های این همایش بود.


افتتاح نمایشگاه خوشنویسی به مناسبت سالگرد قیصر 
به همین مناسبت و در محل تالار همایشهای قیصر امین پور ، نمایشگاه خوشنویسی با عنوان "در مسیر باد"  با حضور فرماندار، امام جمعه  گتوند و جمعی از استادان خوشنویسی کشوری و استانی از جمله یادگار خیام و رضا زدوار و جمعی از مسوولان شهرستان افتتاح شد.
رییس انجمن خوشنویسی استان خوزستان در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بیش از ۷۰ اثر خوشنویسی در قالب مختلف شکسته نستعلیق، نستعلیق، خطوط از اشعار قیصر در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان به نمایش گذاشته شد.
رضا زدوار افزود: این نمایشگاه به مدت یک هفته از هشت صبح تا ۱۲ ظهر و عصرها از۱۶تا ۱۸ عصر برای بازدید عموم دایر است.
به گزارش ایرنا، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی نیز عصر پنجشنبه به همراه هنرمندان، شعرا و دوستداران فرهنگ، شعر و ادب کشور با حضور در آرامگاه قیصر امین پور با اهدای گل و قرائت فاتحه به این شاعر نامی ادای احترام کردند.
قیصر امین‌پور، شاعر و استاد فقید دانشگاه، از مؤسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره ایی دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی -هنری سروش بود.
قیصرامین پور متولد دوم اردیبهشت ماه ۱۳۳۸گتوند، پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال ۱۳۷۸ ، بامداد سه‌شنبه هشتم آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران در گذشت و در زادگاهش گتوند خوزستان به خاک سپرده شد.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (۱۳۶۳)، آینه های ناگهان (۱۳۷۲)، گل ها همه آفتابگردانند (۱۳۸۰) و دستور زبان عشق (۱۳۸۶) از مجموعه های شعر قیصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (۱۳۶۵)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (۱۳۸۳) و شعر و کودکی (۱۳۸۶)، از دیگر آثار این شاعر نام آشناست.
قیصر امین پور در سال ۱۳۶۷ از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد.
شهرستان گتوند از قطب های شعر، فرهنگ و هنر در شمال استان خوزستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.