به گزارش ایرنا سیدزین العابدین موسوی یکشنبه شب در نشست بررسی مشکلات بخش آب و برق شهرستان آبادان با حضور مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان ، امام جمعه و ۲ نفر از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی در فرمانداری این شهرستان آبادان برگزار شد اظهار داشت: شهرستان آبادان از ۲ رودخانه پر آب اروندرود و بهمنشیر بهره مند است ولی به لحاظ تامین آب به خصوص در بخش کشاورزی کمبودهای زیادی دارد.

وی افزود: مشکلات بر جا مانده در بخش کشاورزی و آب این شهرستان را از مزایای بی شمار بخش کشاورزی محروم کرده و اکنون کشاورزی آبادان با چالش جدی مواجه است.

موسوی از سازمان آب و برق خوزستان خواست تا موضوع لایروبی ١١ نهر زهکش را سریعا روشن کند . با تامین چهار دستگاه بیل مکانیکی تحت اختیار فرمانداری آبادان به صورت تمام وقوت می توان مشکل لایروبی نهرهای کشاورزی آبادان را برای همیشه حل کرد.

وی با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی شهرستان آبادان گفت: وزارت نیرو قرار بود ۱۲۰ هزار متر مکعب آب را از طرح غدیر برای تابستان وارد شبکه آبرسانی آبادان کند ولی از این میزان ۶۳ هزار متر مکعب آب در روز وارد شبکه آبرسانی آبادان می شود.

وی افزود: آبادان شهرستان پرجمعیت تری نسبت به خرمشهر است ولی سهمیه آب اختصاص یافته به این شهرستان ۳۰ هزار متر مکعب کمتر از نیاز این شهرستان است. امیدواریم وزارت نیرو سهمیه آب آشامیدنی را متناسب با  جمعیت به آبادان اختصاص دهد.

فرماندار آبادان گفت: با وجود اینکه این شهرستان میزبان جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران عراقی است اما سهمیه آبی برای این جمعیت شناور در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: سهمیه آب اختصاص یافته برای آبادان کفاف مصرف این شهر را نمی دهد ضمن اینکه نیمی از همین آب به واسطه شبکه فرسوده آب هدر می رود. شبکه توزیع آب در آبادان فرسودگی زیاد دارد، باید کل خطوط توزیع آب در آبادان مرمت و بازسازی شود تا سرمایه هزینه شده برای اجرای طرح آبرسانی غدیر هدر نرود، نصف آبی که از طریق طرح غدیر وارد شبکه لوله کشی آبادان می شودبه دلیل فرسودگی شبکه هدر می رود.

موسوی با اشاره به بروز سیل اخیر در استان خوزستان و آبادان در اوایل امسال گفت: در حالیکه پدیده مد اکبر در جریان سیل اخیر به مدت ۲۴ ساعت اروندکنار را درنوردید و خسارت زیادی بر جای گذاشت اما هنوز این خسارت ها جبران نشده است این در حالی است که احتمال تکرار این پدیده همچنان وجود دارد ولی اقدامی برای جلوگیری از خسارت انجام نشده است.

وی افزود: باید شناسنامه ای برای مد اکبر تشکیل شود زیرا اگر مداکبر مجددا تکرار شود خسارت بسیاری متوجه متوجه اهالی اروندکنار می شود ضمن اینکه شهر آبادان نیز از طریق نهرها متاثر خواهد شد لذا باید برای جلوگیری از خسارت فکر اساسی کرد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه با کاهش آب در بخش کشاورزی در مناطق بالادست از ماه آینده  وضعیت طرح آبرسانی غدیر بهبود یافته و حجم بیشتری از آب آشامیدنی به آبادان منتقل می شود اظهار داشت: در حال حاضر طرح آبرسانی غدیر از کانال ام. سی.۱ در دشت آزادگان آبگیری می کند که در گام بعدی قرار است از بالادست و نزدیک خروجی سد کرخه آب این طرح تامین و برداشت شود تا برداشت آب بر مصارف آب در بخش کشاورزی تاثیر گذار نباشد.البته یکی از اهداف وزارت نیرو آبگیری طرح غدیر از سد دز با کیفیت بالا است.

فرهاد ایزدجو افزود: یکی از برنامه های سازمان آب و برق خوزستان این است که بتواند در پایین دست رودخانه های استان در مقاطع زیادی حجم آب مصرفی را به لحاظ کمی و کیفی اندازه گیری کند تا در هر مقطع از سال بتواند میزان برداشت آب در هر منطقه و ناحیه را مشخص و کنترل کند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان در پائین دست رودخانه های استان خوزستان قرار دارند اگر از برنامه موجود برداشت بیشتری شود تاثیرش بر روی شهرستان آبادان به عنوان آخرین شهر در پائین دست گذاشته می شود و برای جلوگیری از آن باید در کل طول رودخانه کنترل شود تا برداشت ها بر اساس برنامه ای که برای قسمت های مختلف دیده شده انجام شود.

وی با اشاره به برداشت آب از طرح آبرسانی غدیر اظهار داشت: با توجه به اینکه محل برداشت آب در این طرح طولانی تر بوده لذا به صورت کوتاه مدت از کانال های آبیاری در حال تامین آب مورد نیاز هستیم ضمن اینکه در شهرستان آبادان از آنجا که نقاط برداشت آب در انتهای کانالهای آبیاری قرار دارند که برداشت آب برای مصارف کشاورزی نیز انجام می شود لذا  مقدار آب کمتری به ایستگاه پمپاژ به خصوص در قیصریه می رسد و سبب شده تا حجم آب کاهش یابد.

امام جمعه آبادان نیز در این نشست با انتقاد از سازمان آب و برق خوزستان به دلیل کاهش سهمیه آب اختصاص یافته از طرح آبرسانی غدیر به این شهرستان گفت: آبادان زخم خورده بی مهری و بی توجهی مدیران است، در صورتی که مسئولان باید با دلسوزی و کار جهادی مرهمی بر دلهای زخم خورده مردم آبادانی باشند که هشت سال مقابل دشمنان ایستادند و اکنون پایدار به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور افزود: بیش از ۳۰ سال از جنگ تحمیلی می گذرد و پذیرفتنی نیست که در شهرستان آبادان همچنان شاهد وجود نخل های سوخته و سربریده باشیم، کشاورزان آبادانی در اوج ناامیدی چشم به یاری و توجه جدی مسئولان نظام دوخته اند تا شاید گره از کارشان باز کنند.

وی رواج شالیکاری در استان خوزستان را باعث کاهش حقابه آبادان عنوان کرد و گفت: مسئولان باید از حق مردمی که به عنوان مرزنشین، سبب پایداری و حفاظت از مرزها شده اند، دفاع کنند و آنها را به آنچه حقشان است برسانند.

امام جمعه آبادان همچنین از کم کاری در زمینه اجرای طرح هایی چون زهکشی نهرها  و احداث سد در چوئبده آبادان انتقاد کرد و گفت:برای چنین طرح هایی در آبادان برنامه مدون، اعتبار مناسب و فرجامی پیش بینی نمی شود.

وی  اظهار داشت: معلوم نیست چرا صدای مردم آبادان و درد دل کشاورزان این شهرستان در رابطه با کم آبی را کسی نمی شنود. باید در این زمینه از رسانه ها نیز گله کرد چرا که به این مسئله نمی پردازند.

۷۱۰۴/۶۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.