داریوش بهارلویی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: سیل امری محتمل در همه رودخانه های پویاست و هر ساله می تواند رخ دهد، بنابراین درباره وقوع سیل نمی توان با قطعیت سخن گفت.

وی درباره اعلام اولین هشدار سیل از سوی شورای بحران استان در تاریخ ۱۳ مرداد گفت: این هشدار برای اعلام آمادگی به دستگاه‌های اجرایی بوده که در ماه‌های آینده سیل بندها را ترمیم و احداث کنند و اقدامات لازم برای آمادگی مقابله با سیل داشته باشند.

بهارلویی اظهار داشت: هواشناسی تاکنون، شرایط بارش در سه ماه نخست سال آبی آینده (۹۹-۹۸) طبیعی پیش بینی کرده است، البته این پیش بینی به صورت مکتوب به سازمان آب و برق هنوز اعلام نشده ولی در سایت سازمان هواشناسی کشور به عنوان پیش بینی فصلی اعلام شده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی زمان و توزیع و میزان بارش ها، به ویژه در مواردی که منجر به افزایش رواناب می شود، در حال حاضر امکان پذیر نیست و تنها می توان سه تا پنج روز قبل از رویداد آن را پیش بینی کرد.

بهارلویی همچنین نگرانی از پر بودن مخازن سدهای خوزستان در آستانه سال آبی را رد کرد و گفت: برنامه ریزی سدها به شکلی انجام می شود که بتواند سیلاب های متعارف را کنترل کند، از طرفی مخازن سدها نباید به نحوی خالی شود که در صورت محقق نشدن بارش ها، تامین نیاز مردم با مشکل مواجه شود، در واقع برنامه ریزی سدها حد متعادلی میان این ۲ هدف است.

وی افزود: سیاست بهره برداری سدها باید به صورتی باشد که هم آب مورد نیاز  کشاورزی در حد طبیعی تامین شود و هم سیلاب های متعارف مهار شود، البته باید به این نکته توجه کرد که سیلاب های امسال خاص و کم سابقه و غیرقابل پیش بینی بوده و سدها سیلاب های متعددی را توانستند مهار کنند.

احتمال بازگشت خشکسالی به مارون

مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق همچنین نسبت به احتمال کمبود آب برای کشت پاییزه در حوزه مارون هشدار داد.

وی با بیان اینکه کشت تابستانه بی رویه امسال برنامه ریزی سدها را تحت تاثیر قرار داده، افزود: کشت بیش از برنامه باعث شده آب بیشتری از سدها رهاسازی شود که احتمال عدم تامین آب کشت پاییزه در برخی حوزه ها را افزایش داده است.

بهارلویی با اشاره به کشت بیش از برنامه در حوزه مارون، اضافه کرد: اگر شرایط مصرف آب در این حوزه به همین صورت ادامه یابد، احتمال دارد در سال آبی آینده تامین کشت پاییزه در این حوزه با مشکلاتی روبه رو باشد و پاییز سختی را پیش رو داشته باشد، البته باید منتظر وقوع بارش ها باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چشم انداز روشنی از سال آبی آینده نداریم و برنامه ریزی بر اساس پیش بینی های فصلی بر مبنای شرایط نرمال در حوضه‌های آبریز انجام شده است.

بهارلویی درباره روند آبگیری سدهای استان نیز توضیح داد: آبگیری سدها معمولا در یک پروسه چند ماهه از ابتدای سال آبی (مهر ماه) تا خرداد ماه ادامه می یابد.

وی افزود: در ابتدای سال آبی برنامه ریزی یک ساله انجام می شود و این برنامه به صورت روزانه و هفتگی رصد شده و بر اساس ورودی به سدها، نیازها و تراز سدها اصلاح می شود.

شورای مدیریت بحران خوزستان با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب، نخستین اخطار سیل این استان در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۸ را برای سال آبی آینده (۹۹-۹۸) صادر کرد. این کارگروه بر اساس گزارش های هواشناسی و برای پیشگیری از خسارت های سیل احتمالی تشکیل شده است.

نخستین هشدار قطعی سیل در تمام رودخانه های استان در تاریخ سوم فروردین امسال از سوی معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعلام شد. متعاقب آن استاندار خوزستان طی اطلاعیه ای در ۱۱ فروردین حالت فوق العاده در استان اعلام کرد.

بیشترین خسارت های سیل امسال به خوزستان وارد شد. در پی طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون در سیلاب فروردین ۲۱ شهرستان از سیلاب متاثر شدند، ۱۳۳ روستا را آب برد و ۳۷۴ روستا به صورت جزئی و کلی تخلیه شدند.

طبق گزارش جمعیت هلال احمر خوزستان، از چهارم فروردین تا پایان اردیبهشت به بیش از ۲۵۶ هزار نفر سیل زده در استان (بیش از ۴۶ هزار و ۸۰۸ خانوار) امدادرسانی شده است.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.