به گزارش ایرنا علی عسگر ظاهری در نشست توسعه شهرستان اندیکا در استانداری خوزستان اظهارداشت: اگر انتظار ماندگاری مردم در این شهرستان را داریم باید شرایط اولیه زندگی فراهم باشد و تنها با ایجاد انگیزه است که می توان از مردم این انتظار را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال  اگر قرار باشد کارمندی به زور و اجبار از شهرهای اطراف به اندیکا منتقل شود به دلیل زمانی که در مسیر طولانی تردد می گذراند،  در عمل نمی تواند در ساعات اداری خدمات لازم را به مردم ارائه کند،  این درحالی است که بسیاری از دستگاه های اجرایی حتی نمایندگی هم در اندیکا ندارند لذا طبیعی است که این شهرستان سیستم اداری فعالی ندارد.

ضعیف ترین شهرداری های خوزستان در اندیکا

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل شهرداری اندیکا را یکی از ضعیف ترین شهرداری های استان عنوان کرد و افزود: به دلیل انجام نشدن ساخت و سازهای شهری در این شهرستان، شهرداری ها درآمدی ندارند.

وی افزود: بر همین اساس کارگران دست به تحصن می زنند و به خاطر مشکلات مالی که شهرداری ها با آن دست به گریبان هستند،  این افراد ماه هاست که حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده اند.

بالاترین نرخ بیکاری در اندیکا

ظاهری ادامه داد: بیکاری در این شهرستان نرخ بالایی دارد، حتی  این اواخر شاهد رایج شدن سرقت های مختلف در منطقه هستیم و گاه دیده می شود که دام مردم را می خواهند با زور به سرقت ببرند.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  باید برای محرومیت زدایی و ارتقاء شاخص های توسعه در این شهرستان فکر اساسی اندیشیده شود.

وی با اشاره به گذشت ۱۳ سال از تبدیل اندیکا به شهرستان گفت: این منطقه قابلیت های بالقوه زیادی در زمینه گردشگری، کشاورزی و دامداری دارد.

ظاهری با بیان اینکه میزان بارندگی این شهرستان نسبت به دیگر مناطق استان در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، یادآورشد: اندیکا در بین ۲ سد بسیار با اهمیت کشور یعنی مسجدسلیمان و سد شهید عباسپور قرار گرفته که می تواند شرایط توسعه ای خوبی برای منطقه فراهم کند.

 این عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با ضمن تقدیر از همه خدمات سال های گذشته دولت های مختلف به این شهرستان، گفت: با این وجود اندیکا زیرساخت های مناسب را به عنوان یک شهرستان ندارد و همین موضوع بیانگر علت افزایش مهاجرت و تمایل نداشتن کارکنان دولت برای حضور در منطقه است.

وی افزود: در حوزه زیرساخت ها، ابتدایی ترین مشکل بحث راه ارتباطی بین شهرستان مسجدسلیمان و اندیکا بوده که به یکی از حادثه خیزترین مسیرهای استان تبدیل شده است.

ظاهری با اشاره به اینکه این جاده یکی از راه های بین استانی خوزستان با چهارمحال و بختیاری است، افزود: با همه تلاش هایی که صورت گرفته ، هنوز این جاده را نمی توان به عنوان یک زیرساخت در شان استان دانست.

مشکل ۱۰۷ شهرستان اندیکا در بخش آب شرب

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل، افزود: همچنین در بحث آبرسانی از ۲ سال گذشته پروژه هایی شروع شده اما عملا مردم در این حوزه مشکل دارند.

وی تصریح کرد: شهرستان اندیکا ۶۱۲ روستا دارد ولی واقعیت این است با وجود اجرای طرح های آبرسانی که توسط معاون اول رئیس جمهوری انجام شده اما ۱۰۷ روستای اندیکا همچنان دچار مشکل هستند.

ظاهری در زمینه راه های روستایی، گفت: این شهرستان بدترین راه های روستایی را در استان دارد و طبق آخرین شاخص سازمان برنامه بودجه کشور معدل استان خوزستان ۷۸.۷ و این شاخص در اندیکا ۳۲.۴  است یعنی شهرستان  ۴۵ سال از کل استان عقب تر است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل، ادامه داد: شاخص معدل حفظ مدارس استان در شهرستان اندیکا نسبت به کل استان عقب ماندگی ۴۰ ساله را نشان می دهد و از هر ۱۰۰مدرسه استان اگر ۳۰ مدرسه نیاز به بازسازی، تخریب و نوسازی  دارد ، در اندیکا این رقم بالای ۶۴ درصد است.

مردم انگیزه ای برای ماندگاری ندارند

ظاهری همچنین به موضوع بهداشت و درمان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: اندیکا بعد از هفتکل، شهرستانی است که هیچ بیمارستانی ندارد ، حال آنکه  بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از عقرب گزیدگی  در استان را دارد، گفت: با این شرایط افزایش مهاجرت مردم به دیگر شهرها یک امر طبیعی است.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه ۲ سال است که مجوز ساخت بیمارستان این شهرستان اخذ شده اما در عمل اقدامی صورت نگرفته و به همین خاطر از شرایط موجود در شهرستان اندیکا به شدت گله مند هستیم.

بر اساس دستور دولت هر استان یک شهرستان محروم خود را که در تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دچار مشکل است ، معرفی کرده تا در قالب طرح توسعه مشکلات آن برطرف شود که از خوزستان شهرستان اندیکا معرفی شده است.

شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان و با مرکزیت شهر قلعه خواجه، در سال ۸۴ از مسجد سلیمان جدا و به شهرستان تبدیل شد.

۹۹۳۱/۶۰۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.