به گزارش ایرنا شماری از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری طولانی شدن زمان اخذ مجوز برای راه اندازی طرح های گردشگری در خرمشهر را علت کاهش انگیزه کار، فعالیت و سرمایه گذاری در این بخش عنوان کرده و برخی دستگاه های اجرایی را به دلیل کار شکنی و تعلل در روند صدور مجوز مقصر می دانند.

این سرمایه گذاران معتقدند در شرایطی که شهرستان خرمشهر به دلیل همجواری با کشور عراق و تردد روزانه ۱۰ هزار نفر از اتباع عراقی همچنین سفر هزاران هموطن از نقاط مختلف کشور، می تواند به قطب گردشگری استان خوزستان و یکی از قطب های مهم گردشگری کشور تبدیل شود بروکراسی اداری حاکم بر چرخه صدور مجوز طرح های گردشگری در دستگاه های مختلف انگیزه سرمایه گذاران را برای ورود به این بخش کم رنگ کرده و بعضاً آنان را بی انگیزه کرده است.

یکی از سرمایه گذاران خرمشهری که با راه اندازی مجموعه آکواریوم (رستوران) در ساحل کارون ۵۶ فرصت شغلی ایجاد کرده گفت: در سال ۹۵ اولین مجوز احداث اسکله تفریحی ورزشی را از منطقه آزاد اروند دریافت کردم اما تا به امروز یک پوشه نامه و مجوزهای مختلف از وزارتخانه‌ها و ادارات دریافت کرده و هنوز هم مجوز نهایی این طرح گردشگری صادر نشده است.

سیدرضا میوه چین  با بیان اینکه در صنعت گردشگری آبی برای میلیون‌ها نفر اشتغال ایجاد می‌شود، گفت: اسکله‌ تفریحی ورزشی طراحی شده مذکور شامل ۲ هزار و ۵۰۰ صفحه مکانیک سازه سبک بر روی ۱۲ شمع وسیستم تیپ رویل می باشد که با جذر و مدآب بالا و پایین می‌شود و یکی از زیباترین اسکله‌های خرمشهر و استان خوزستان خواهد بود که اجرای آن می‌تواند شهرستان خرمشهر و استان خوزستان را در مسیر صحیح استفاده از سواحل رودخانه‌ها در حوزه گردشگری فعال کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرارداد یک ساله ای با کمیته گردشگری استان خوزستان منعقد شده و پرونده‌ها و نقشه‌ اجرای این طرح گردشگری به گروه مشاوران و بعد از آن به کمیته صدور مجوز در اداره بنادر و دریانوردی ارسال شده تا مجوز مربوطه صادر شود.

وی با انتقاد از اینکه به سرمایه گذاران در بخش گردشگری کمتر بها داده می‌شود افزود: یک سال و نیم نامه قرارداد ۱۰ ساله در رابطه با سرمایه گذاری در بخش گردشگری آبی در وزارت نیرو و منابع آب کشور معطل مانده است و پس از پیگیری  اخیراً پیشنهاد قرارداد استیجاری به اینجانب ارایه شده که غیر عقلایی است چرا که ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در زمینه گردشگری آبی و احداث اسلکه در یک محیط استیجاری کار عاقلانه ای نیست و قطعاً هیچکس چنین کاری انجام نمی‌دهد.

میوه چین با اشاره به بخشنامه وزارت نیرو مبنی بر ممنوعیت ساخت هر گونه سازه بر روی آب در ۵۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل دریایی و رودخانه‌ای کشور بیان داشت: در این بخشنامه اجرای طرح های گردشگری سازگار با اکوسیستم رودخانه مانند اسکله‌های شناور، آلاچیق و پل مشروط بر عبور ایمن آب، رعایت ضوابط حفاظت ایمنی و جلوگیری از آلودگی رودخانه مستثنی شده و سرمایه گذار می تواند با رعایت الزامات حقوقی و صدور مجوز از سوی مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب در این راستا اقدام کند که البته این بخشنامه باید با دستور وزیر نیرو اجرایی شود.

وی گفت: اگر این نامه به امضای وزیر نیرو برسد قطعاً مشکل گردشگری آبی سواحل کشور حل خواهد شد و بسیاری از متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه می توانند وارد عمل شده و فعالیت کنند.

یکی دیگر از سرمایه گذاران بخش خصوصی از روستای معمره صنگور خرمشهر نیز گفت: در روستای معمره صنگور یک مجموعه تفریحی گردشگری باغ آلاچیق با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد ریال در حال اجراست که این مجموعه تفریحی که روند اجرای آن با تورم موجود متوقف شده است.

بهزاد اردکانی افزود: برای ادامه این طرح و تکمیل آن درخواست‌ دریافت تسهیلات به کارگروه سرمایه گذاری خوزستان ارایه شده و امید است با درخواست تسهیلات موافقت شود.

رضا منیعات یکی از مدیران شرکت‌های تعاونی گردشگری در خرمشهر نیز گفت: برای احداث اسکله تفریحی گردشگری در رودخانه کارون خرمشهر مجوزهای قانونی در مدت ۲ سال گذشته از دستگاه های ذیربط اخذ شده ولی ساخت اسکله گردشگری و رستوران ساحلی که از گذشته مجوز سازمان آب و برق را دارد اکنون با  مشکل و مانع امور آب جنوب روبرو شده است.

وی در ادامه گفت: امور آب جنوب مانع عملیات اجرای این طرح شده و هر یکی ۲ ماه با ارسال اخطاریه روند اجرای طرح را متوقف می کند.

منیعات با بیان اینکه موازی کاری بین امور آب جنوب با شهرداری خرمشهر باعث متضرر شدن سرمایه گذاران شده است گفت: در صورتیکه ساخت اسکله در ساحل رودخانه کارون در خرمشهر که از قبل دارای مجوز می باشد اکنون غیر قانونی است باید مجوزهای گذشته آن باطل شده و خسارت سرمایه گذار نیز پرداخت شود در غیر این صورت باید اجازه فعالیت در زمینه گردشگری  آبی و ساخت اسلکه را بدهند.

وی با اشاره به توسعه گردشگری آبی در ۲ سال اخیر در رودخانه کارون در خرمشهر بیان داشت:با وجود تلاش صورت گرفته برای جذب گردشگر از سراسر کشور به ویژه در ایام نوروز اما با وجود تمایل سرمایه گذاری و تلاش برای ادامه کار طرح احداث اسلکه تاکنون به نتیجه‌ نرسیده است.

منیعات همچنین با بیان اینکه در نوروز امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای ساخت اسکله در ساحل رودخانه کارون در خرمشهر هزینه شد گفت:با  گذشت یک سال از درخواست وام برای تکمیل طرح تاکنون موفق به اخذ وام نشده ام.

به گزارش ایرنا رئیس بانک ملی مرکزی خرمشهر نیز در نشست بررسی مسایل و مشکلات سرمایه گذاری در این شهرستان گفت: شهرستان خرمشهر در خصوص جذب منابع و مشوق‌ها در بخش اشتغال مطلوب عمل کرده است.

اسداله حاجی پور افزود:خرمشهر در زمینه جذب تسهیلات از محل کمک‌های تامین اعتبار تفاهمنامه بین استانداری، سازمان منطقه آزاد اروند و صنعت، معدن و تجارت رتبه اول را دارد.

وی میزان جذب اعتبار در شهرستان خرمشهر طی سال گذشته را ۶۰۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این اعتبار صرف اجرای طرح‌هایی در بخش صنعت و خدمات شد ضمن اینکه برای اجرای سایر طرح ها در بخش صنعت و خدمات به شرط داشتن توجیه اقتصادی آمادگی لازم برای پرداخت تسهیلات را داریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر رفع موانع اداری در رابطه با صدور مجوز طرح های توسعه گردشگری در این شهرستان را لازم و ضروری دانست و گفت: بروکراسی اداری از مهمترین موانع اجرای طرح‌های گردشگری در خرمشهر است.

سجاد پاک گهر  تسهیل در صدور مجوز اجرای طرح‌های گردشگری در خرمشهر را راهکاری ضروری در راستای توسعه اشتغال در این شهرستان عنوان کرد و افزود: پارسال ۱۴ مجوز احداث اماکن گردشگری در خرمشهر صادر شد که اجرای این طرح‌ها تاکنون در بروکراسی اداری گرفتار شده و تسهیلات بانکی به آنها پرداخت نشده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر سه هتل در شهر خرمشهر با ظرفیت و استاندارد مناسب و چهار مجموعه گردشگری روستایی در روستای شنه، جزیره مینو، حفارغربی و منیخ این شهرستان در حال ساخت می‌باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر با تاکید بر ضرورت توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در این شهرستان با توجه به سفر گردشگران خارجی به ویژه اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند گفت: تسهیل در صدور مجوز ساخت مجموعه‌های گردشگری شهری و روستایی در خرمشهر و شتاب بخشی پرداخت تسهیلات بانکی برای اجرای این طرح‌ها با توجه به افزایش روند سفر اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند ضروری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پاک گهر همچنین بیان داشت: از سال ۹۶ تاکنون ۲۴ مجوز تاسیس اماکن گردشگری در مناطق شهری و روستایی خرمشهر صادر شده که چند طرح از جمله هتل بارمانی، باغ رستوران آلاچیق روستای صنگور، مضیف حاج عبدالله به بهره برداری رسید.

وی از صدور مجوز احداث اماکن گردشگری باغ رستوران و مجموعه گردشگری در مناطق روستایی خرمشهر خبر داد و گفت: تسهیلات ویژه طرح‌های گردشگری روستایی از محل اعتبارات استانی با سود ۱۰ درصد به سرمایه گذاران پرداخت می‌شود. 

فرماندار ویژه خرمشهر بر رفع موانع اجرای پنج طرح بزرگ گردشگری در خرمشهر تاکید کرد و گفت: طرح‌هایی که با مشکل مواجه هستنددر کارگروه اقتصادی و سرمایه گذاری با حضور مدیران کل استان خوزستان بررسی می‌شوند.

کورش مودت یکی از ظرفیت‌های اشتغال خرمشهر گردشگری آبی بیان کرد و گفت: با توجه به حذف روادید و ورود مسافران خارجی و ایرانی از مرز شلمچه و کاروان‌های راهیان نور و زائران عتبات عالیات سایر نقاط کشور به خصوص در ایام اربعین باید از این ظرفیت مناسب نهایت استفاده را برای توسعه گردشگری و اشتغال در منطقه ببریم.

وی با بیان اینکه برخی طرح‌های گردشگری آبی در خرمشهر با مشکلاتی چون اخذ مجوز قانونی برای فعالیت بهره برداری مواجه شده اند گفت: با حضور مسئولان اجرایی ذیربط بخشی از موانع این طرح‌ها در شهرستان و بخشی دیگر در کارگروه اقتصادی استان مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و تلاش می شود تا موانع و مشکلات این طرح ها را حل کنیم و شاهد صدور مجوز نهایی برای اجرای آنها باشیم.

وی با بیان اینکه ما به بروکراسی اداری راضی نیستیم، گفت: برای گرفتن مجوز در حوزه گردشگری آبی یکسری قوانین و مقررات باید رعایت شود و قطعاً سازمان آب و برق دلایل خاص خود را دارد لذا دولت برای آسان سازی صدور مجوز یک پنجره واحد تشکیل داده است.

مودت اجرای هر گونه طرح بدون مجوز وزارت نیرو در بستر رودخانه را غیر اصولی بیان کرد و گفت: برای پی گیری موانع و مشکلات پیش روی طرح‌های گردشگری در کارگروه امور اقتصادی و سرمایه گذاری استان آمادگی داریم.

منطقه آزاد اروند به عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور با وجود شهرستانهای آبادان و خرمشهر دارای مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در حوزه تجاری، بازرگانی، صنعتی ، ترانزیت کالا و به ویژه گردشگری می‌باشد.

سفر  گردشگران خارجی به ویژه اتباع عراقی به شهرهای خرمشهر و آبادان در منطقه آزاد اروند در سالهای اخیر  رشد چشمگیری داشته و با حذف روادید بین ۲ کشور ایران و عراق رو به افزایش است.

سفر روزانه 10 هزار مسافر و گردشگر عراقی به منطقه آزاد اروند موجب رونق بازار شهرهای آبادان و خرمشهر شده است.

۷۱۰۰/‏۶۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.