استاندار خوزستان گفت: باید برای همگرایی دولت و بخش خصوصی تلاش کنیم. این مساله همیشه یکی از اهداف بوده است اما رفتار و عملکرد ما به این شکل نبوده است.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در مراسم روز صنعت و معدن که امروز (30 تیرماه) در محل سازمان صمت خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز فرصت خوبی است تا به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد استان و کشور یعنی بخش صنعت و معدن توجهی ویژه‌ای شود. این بخش در تولید، اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی و صادرات و به لحاظ سهم 40 درصدی که در تولید ناخالص داخلی دارد از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار است.

وی افزود: امروز اندیشمندان، تشکل‌ها، فعالان صنعت و معدن و مسئولان ارشد استان در حوزه صنعت، معدن و تجارت گردهم آمده‌اند تا نمایندگان بخش صنعت و معدن به ارائه چالش‌ها و مسائل پیش روی این حوزه بپردازند مسائلی که ممکن است با تحریم رنگ دیگری گرفته باشد و شرایط را به نوعی ویژه‌تر کرده باشد.

استاندار خوزستان گفت: از این رو در روز صنعت و معدن، فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه‌ای این بخش به بحث گذاشته می‌شود و گزارش‌های ارائه شده، چراغ راهی برای رفع مشکلات موجود و بهبود فعالیت‌های آتی مسئولان است. باید برای همگرایی دولت و بخش خصوصی تلاش کنیم. این مساله همیشه یکی از اهداف بوده است اما رفتار و عملکرد ما به این شکل نبوده است.

شریعتی افزود: از دیگر اثرات این همایش‌ها، این است که فعالان بخش خصوصی در حضور مستقیم مسئولان به طور صریح به ارائه مشکلات و نواقص احتمالی می‌پردازند و مسئولان دولت نیز به عنوان گوش شنوای این بخش، مسائل را از نزدیک می‌شوند.

وی گفت: واقعیت امر این است که در اقتصاد مقاومتی، با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی و امکانات بالقوه نظیر انرژی فراوان، دسترسی به آب‌های بین المللی و نیروی تحصیلکرده، ضرورت توجه به حضور بخش معدن در آن پررنگ تر می‌شود. از همین رو بخش معدن با توجه به اثربخشی که در گردش چرخ اقتصاد دارد، امروزه به نماد اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ممکن است مسئولان نتوانسته باشند به طور کامل مسائل و مشکلات پیش روی فعالان بخش معدن و صنعت را رفع کنند اما در هر برهه زمانی تلاش کرده‌اند برخی چالش‌ها را رفع کنند و تا حد ممکن، بخشی از مشکلات را از روی دوش فعالان صنعتی و معدنی بردارند.

شریعتی خاطرنشان کرد: بدون شک در سال ۹۸ که این همایش با شعار سال یعنی رونق تولید، همراه شده است، می‌‌تواند تصمیم‌ها و برنامه‌های مسئولان را در جهت حمایت از تولیدات ایرانی هدایت کند، در نتیجه، توجه بیشتری برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان صنعتی و معدنی صورت گیرد تا امسال تولید، رونق بیشتری بگیرد. برای حمایت از تولید داخل، اقداماتی همچون ممنوعیت واردات کالای مشابه خارجی، تشویق صادرات، ارائه تسهیلات کم بهره و غیره می‌تواند در پیشبرد این روند کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی موانع و مشکلات پیش‌روی تولید داخل در همایش و اتخاذ تصمیم‌های مرتبط با این مسائل، می‌تواند زمینه‌های لازم را برای انجام اقدامات عملی جهت حمایت از کالای ایرانی فراهم کند و در نتیجه موجب رونق تولید کالای ایرانی شود.

استاندار خوزستان افرود: واقعیت این است که امروزه با توجه به پیچیده شدن شرایط بین المللی،‌ نیاز بیشتری به همگرایی و تصمیمات استراتژیک داریم که بخش خصوصی بتواند نقش فعالانه‌تری در جهت رونق تولید و اشتغال ایفا کند.

شریعتی گفت: موضوعات حوزه صنعت و معدن باید با محوریت و میدان‌داری بخش خصوصی در اقتصاد مطرح شود و پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای رفع آن‌ها مطرح شود و مسئولان اقتصادی، بویژه مسئولان بخش صنعت و معدن با همفکری و همیاری یکدیگر و بخش خصوصی درصدد رفع مشکلات حال حاضر برآیند، چراکه برای حمایت از تولید، غیر از  صنعت، معدن و تجارت، حمایت و پشتیبانی تعدادی از وزارتخانه‌های زیربنایی و اقتصادی نیز ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا؛ در پایان این مراسم از تعدادی از تولیدکنندگان برتر استانی تقدیر شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.