مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهبهان گفت: در حالیکه کم کم به مرحله اعلام عمومی مبارزه با آفت ملخ نزدیک می شویم، اما جای هیچ گونه نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد و سم پاشی و پایش مناطق به صورت شبانه روز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کامبیز محسنی در خصوص روند مبارزه با ملخ در شهرستان بهبهان اظهار کرد: پس از اولین اعلام عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال گذشته مبنی بر حضور ملخ در خوزستان تا کنون پایش های زیادی انجام شده است.

وی افزود: قبل از عید نوروز مشکل خاصی وجود نداشت و مسیرها و مکان هایی که فکر می کردیم محل تجمع ملخ باشد پایش و سمپاشی می‌شد.

محسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه همزمان با برداشت گندم فاز جدیدی از ملخ ها بصورت پوره یعنی در مراحل اولیه زندگی رشدی، در منطقه زیدون بهبهان مشاهده شد که بلافاصله مبارزه و سمپاشی با آنها آغاز شد و در حال حاضر هیچ سطح آلوده به پوره در منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۰ روز پیش دسته‌ های ملخ هایی از نوع بالغ در منطقه مشاهده شده است، تصریح کرد: تا امروز صبح طبق نظر کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشوری هیچکس به قطعیت نمی تواند بگوید که این ملخ ها حوالی منطقه‌ خوزستان تشکیل گروه داده اند و یا از استان های همجوار وارد منطقه شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان بیان کرد: از ۱۲ روز پیش رشد پوره ها متوقف و کاملا کنترل شده است ولی ملخ های بالغ به صورت دسته جات کوچک‌و متوسط مشاهده شده اند.

وی تاکید کرد: براساس نرم مبارزات مشخص شده سازمان حفظ نباتات کشوری با ملخ، از ساعت ۱۱ شب و زمان خنکی با سم پاش های پشت تراکتوری و نفری و با استفاده از نیروی کارگری اقدام به سمپاشی در مکان های تعیین شده می کنیم‌.

محسنی افزود: تاکنون ۷۳۴۰ هکتار در شهرستان بهبهان سمپاشی شده و در حدود ۱۰۰ هزار هکتار نیز پایش انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت موجود وسعت سطح مبارزه با ملخ در منطقه، حتی نقاط مرزی با استانهای بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد نیز پایش و سمپاشی انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان با اشاره به اینکه همکاران ما در جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت ملخ بصورت شبانه روز تلاش می کنند، گفت: در حالی که به مرحله اعلام عمومی مبارزه با ملخ نزدیک می شویم و با فراخواندن و توجیح کشاورزان، دهیاران و بخشداران، حساسیت موضوع را به آنها یادآوری کردیم.

وی با تاکید این نکته که مبارزه با ملخ به اندازه کشت کشاورزان مهم است، ادامه داد: جهاد کشاورزی نیز با در اختیار گذاشتن سم رایگان و با نظارت کارشناسان، سمپاشی مزارع را به درستی انجام خواهد داد.

محسنی در پایان عنوان کرد: به لطف خدا تا کنون به هیچ مزرعه ای آسیب نرسیده است، ولی علاوه بر اینکه نمی خواهیم کسی را نگران کنیم و در حالیکه ملخ موجودی زنده است و هیچ قطعیتی در مورد رفتار این موجود وجود ندارد، لزوم آگاهی دادن به کشاورزان ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان در پایان تصریح کرد: تا پایان اردیبهشت ماه تنها منطقه زیدون در گیر این آفت بود اما از اوایل خرداد ماه، مراتع بخش مرکزی و حومه بهبهان نیز درگیر آفت ملخ شده اند و ما طبق نقشه های پیش آگاهی فائو به مبارزات خود ادامه می دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.