خدارحم امیری زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس این مجوز ،اختصاص کرایه حمل فقط به کشاورزانی که بتوانند محموله های گندم خود را به مراکز دارای فضای ذخیره سازی استاندارد تحویل دهند تعلق خواهد گرفت.
وی بیان کرد:با هماهنگی انجام شده با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ، وجه فروش گندم به همراه کرایه حمل آن به حساب کشاورزان گندم کار پرداخت می شود.
امیری زاده گفت: سیلوهای دولتی، سیلوهای بخش خصوصی و کارخانه های آرد سازی مراکزی هستند که دارای فضاهای ذخیره سازی استاندارد برای نگهداری طولانی مدت گندم در طول سال هستند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور بیان کرد: مبلغی که برای هزینه کرایه حمل در نظر گرفته شده با توجه به طول مسافت با یکی از مراکز تعیین شده از 150 تا 300 هزار ریال برای هر تن خواهد بود که به همراه وجه گندم به حساب کشاورزان واریز می شود.
امیری زاده هدف از پرداخت هزینه کرایه حمل گندم به انبارها و سیلوهای استاندارد را کاهش ضایعات و خسارت احتمالی با توجه به شرایط آب و هوایی و ارتقای سلامت غذایی جامعه بیان کرد.
به گفته وی کشاورزانی که تا پیش از صدور مجوز پرداخت حمل گندم از سوی شرکت دولتی بازرگانی ایران، وجهی دریافت نکرده اند مبلغ مصوب ، به حساب آنان واریز می شود.
از مجموع950هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان خوزستانی ، تاکنون حدود 250هزار تن توسط مراکز و سیلوهای وابسته به غله که دارای فضاهای استاندارد نگهداری هستند خریداری شده و حدود 700هزار تن نیز توسط مراکز وابسته به تعاون روستایی خوزستان جذب شده است.
به گزارش ایرنا در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود 2 میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی شده تولید گندم خوزستان کاهش 750 هزار تنی داشته باشد.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت این محصول در خوزستان 40 روز از آغاز برداشت محصول یعنی از 26 فروردین به بعد است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر82هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارد کرد.
استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری 124نوع محصول تولید می کند که از حیث تولید کمی و تنوع رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.