صادق کریمی کیا روز سه شنبه در حاشیه نخستین جلسه کمیته اجتماعی و بهداشت قرارگاه بازسازی و مدیریت بحران جامع سیل خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در مرحله چهارم بحران بسر می بریم و همگی باید به تقویت تشکل های مردم نهاد در راستای کمک به بازسازی و بازتوانی افراد آسیب دیده که از وظایف کمیته اجتماعی و بهداشت است، کمک کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب ‌های اجتماعی ذیل این کمیته گفت: در این راستا طرح های سه گانه امور اجتماعی خوزستان اجرا خواهد شد.
وی افزود: در طرح نخست، به زودی گروه های جهادی در پنج محور و شهرستان در قالب گروه های 10 تا 15 نفره در روستاهای هدف حضور خواهند یافت.
دبیر شورای اجتماعی خوزستان ادامه داد: در طرح تسهیگران اجتماعی روستایی نیز همکاران و همیاران بومی و محلی زیر نظارت یک کارشناس اجتماعی فعالیت خواهد داشت و نتایج حاصل از رصد و ارزیابی روستاها، برای پیگیری از طریق کارشناس اجتماعی به مقامات محلی و مجموعه استانداری ارایه می شود.
کریمی کیا با بیان اینکه برای این طرح 20 کارشناس خبره اجتماعی در نظر گرفته شده، بیان کرد: طرح حمایتی یک استان - یک روستا سومین پروژه اداره کل امور اجتماعی در راستای بازسازی و بازتوانی مناطق سیل زده است.
وی ادامه داد: در این طرح با استفاده از ظرفیت سمن ها در کنار دستگاه های اجرایی تمام خدمات و کمک رسانی فیزیکی، اجتماعی و فنی در روستای هدف ارایه خواهد شد.

** اجرای طرح های اجتماعی متناسب با شرایط فرهنگی
کریمی کیا اضافه کرد: روستاها و اجتماعات محلی ویژگی خاص خود را دارند و بر این اساس برنامه ریزی ها باید به گونه ای انجام شود که برای هر منطقه نسخه ای متناسب با شرایط فرهنگی و بومی آن منطقه تدوین شود.
وی همچنین به نقش بسیار موثر سازمان های مردم نهاد در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: تمام طرح ها با کمک و همکاری سازمان های مردم نهاد و اردوهای جهادی انجام می شود.
دبیر شورای اجتماعی خوزستان ادامه داد: همگی باید در کنار هم، شرایط اسکان خانوارهای آسیب دیده که به واسطه زراعت و دام دارای اقتصاد مولد بوده اند، را به گونه ای فراهم کنیم که افراد سریعتر به محل سکونت خود برگشته و در مسیر توانمندی قرار بگیرند.
وی یادآور شد: هدف از تاسیس قرارگاه بازسازی و مدیریت بحران جامع سیل خوزستان ، پیگیری امور مربوط به کمیته های پنج گانه، ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاه های متولی به منظور بازسازی و احیای مجدد مناطق متاثر از سیل و بازگشت زندگی به روال عادی در مناطق خسارت دیده با استفاده از همه ظرفیت‌ های ملی و استانی است.
براساس این گزارش، قرارگاه بازسازی و مدیریت بحران جامع سیل از پنج کمیته امور تبلیغات، اطلاع رسانی، آموزشی و فرهنگی، امور برآورد و تخصیص منابع، امور بازسازی و نوسازی، امور اجتماعی و بهداشت و امور نظارت تشکیل شده است.
اوایل فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه سیلاب در مناطق حاشیه ای این رودخانه ها جاری شد.
بر اساس گزارش هلال احمر خوزستان 21 شهرستان خوزستان در فروردین امسال دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و در جریان این سیلاب به 250 هزار نفر امدادرسانی شد.
9931/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.