به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای وزارت نیرو،سدهای استان خوزستان در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد به طوری که ورودی به سدهای این استان از ابتدای سال آبی (اول مهر) تاکنون به حدود 37.5 میلیارد مترمکعب رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته، هفت میلیارد مترمکعب بود.
ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای مهر پارسال تاکنون به 64.08 میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم نسبت به ورودی 16.15 میلیارد مترمکعب در مدت مشابه سال آبی گذشته 297 درصد افزایش یافته است.
میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 319.3 میلیمتر رسیده است.
روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده است کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی همه استان‌های کشور از مدت میانگین 50 سال اخیر کشور فراتر برود.
میزان ذخیره آب سد‌های کشور با رشد 60 درصدی نسبت به پارسال به 74.39 میلیارد مترمکعب رسیده و 79 درصد از ظرفیت مخزن سد‌های کشور نیز پر شده است.
میزان خروجی سد‌ها نیز با افزایش 202 درصدی به 44.31 میلیارد مترمکعب رسیده است که همین امر نوید سال زراعی بسیار مناسبی را می‌دهد.
بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده از میان 178 سد مهم کشور حدود 83 سد بزرگ که 59 درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را دربرمی گیرد، 90 تا 100 درصد پر شود.
اکنون 92 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز خلیج فارس، 78 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، 70 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون، 61 درصد مخازن سدهای حوضه‌های آبریز دریای خزر و مرکزی و 56 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس پر است.
کرخه، دز، کارون 3، گتوند علیا، شهید عباسپور و مسجدسلیمان از سدهای مهم خوزستان هستند که نقش مهمی در تولید برق کشور و نیز تامین آب شرب و کشاورزی دارند.
6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.