به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در نشست کارگروه زنان با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، و نمایندگان سمن ها در محل سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد: استان خوزستان در حال گذار از بحران سیل است اما با توجه به موضوعات پس از آن، باید زمان بیشتری را برای رفع مشکلات به ویژه در حوزه اجتماعی صرف کنیم.
وی ادامه داد: به همین دلیل باید از تجارب کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کرد تا با مسایل پس از آن با آمادگی رو به رو شویم.
وی افزود: در حوزه اجتماعی اعتبارات قابل ملاحظه ای به خوزستان اختصاص پیدا کرده و آمادگی داریم که از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این رابطه استفاده شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: دستگاه هایی مانند بهزیستی برای این دوره آمادگی لازم را به وجود آورده اند و قرار است با استفاده از اساتید و عوامل با تجربه مسایل اجتماعی به بازتوانی و بازسازی جامعه ای که از بحران آسیب دیده اند کمک شود.
شریعتی با تاکید بر اینکه مدیریت علمی در حوزه اجتماعی مواجه با بحران اجتماعی سیل منجر به نتایج قابل قبول و مهمی خواهد شد، گفت: برنامه ریزی باید به سمتی باشد که خوزستان با حداقل تبعات اجتماعی در این رابطه رو به رو شود.

** ورود 15 میلیارد مترمکعب آب به خوزستان
استاندار خوزستان همچنین میزان ورود آب در یک ماه گذشته به خوزستان را 15 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان 3.5میلیارد متر مکعب در پشت سدها ذخیره و بقیه مدیریت و رهاسازی شد.
وی افزود: در این مدت تلفات انسانی در خوزستان رخ نداده است اما بحران عظیمی را داشتیم که تبعاتی را نیز در پی خواهد داشت.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه هیچ شهری از خوزستان دچار آبگرفتگی نشد گفت: اما در این مدت تعداد زیادی از روستاها درگیر سیل شدند.
وی ادامه داد: هنوز وارد دوران پس از سیل نشده ایم به این دلیل که آبادان، خرمشهر و تا حدودی هم شادگان درگیر سیل هستند و به دلیل مدیریت آب همچنان سیل بندها در حال ساخت و استحکام بخشی هستند.
شریعتی با بیان اینکه پیش بینی ها حاکی از این است که در یک هفته آینده شهرستان آبادان سیل را پشت سرخواهد گذاشت، گفت: با این وجود خرمشهر شرایط مزمن تری خواهد داشت اما با برنامه ریزی صورت گرفته بحران در این شهرستان کنترل می شود.

** اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در زمان سیلاب
مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان نیز در این نشست اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در زمان سیلاب را عامل اصلی جلوگیری از پیامدهای سیاسی و اجتماعی در زمان بحران دانست و گفت: با مشارکت سازمان های مردم نهاد این موضوع مدیریت شد و در زمان پس از بحران این روند نیز باید با قوت ادامه داشته باشد.
سیده فرانک موسوی افزود: بر اساس اولویت در اردوگاه های اسکان اضطراری اقدامات پیشگیرانه انجام شد و مخاطبان اصلی این طرح بیشتر زنان و کودکان بودند.
وی با اشاره به اینکه ادامه اقدامات کمک رسانی در زمان بازگشت سیل زدگان، به ویژه سازمان های مردم به منازل خود باید تقویت شود، گفت: این امر باعث می شود خدمات با گستره و کاربرد بهتری در مناطق آسیب دیده اجرا شود.
وی افزود: در خصوص بازتوانی اجتماعی نیز هدف تاکید بر سلامت جسمی، سلامت روانی و اجتماعی آسیب دیدگان است.
بر اساس این گزارش، طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی به منظور توان افزایی جوامع در معرض آسیب و شناسایی توانمندی های اجتماعی افراد این مناطق برای مقابله با آسیب های اجتماعی است.
بر اساس آمار ارایه شده از زمان وقوع سیلاب اخیر تاکنون 125 هزار و 120 میلیارد ریال خسارت به خوزستان در حوزه های مختلف وارد شده است.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب سدهای کرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروکش کردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد کاهش یافته است.
9931 / 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.