به گزارش ایرنا امید حاجتی روز دوشنبه در نشست کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع در استانداری خوزستان اظهار داشت: قرار است تیم فنی و مهندسی دانشگاه شهید چمران با هماهنگی با دستگاه های اجرایی ذی ربط روستاهای در حریم و بستر مسیل ها و رودخانه های استان را شناسایی کنند و قبل از این که بازسازی انجام شود برای جانمایی جدید برنامه ریزی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: روستاهایی که در حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها هستند قبل از عملیات بازسازی آنها توسط بنیاد مسکن باید منتظر خروجی کار دانشگاه باشند البته این کار زمان زیادی نمی برد چراکه بستر اطلاعاتی این موضوع موجود است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان ادامه داد: همچنین باید موضوع تجمیع‌سازی روستاهای کوچک به منظور خدمت رسانی نیز مورد توجه قرار گیرد تا روستاهای کوچک با هم جانمایی شوند.
وی جبران خسارت مردمی را در اولویت پرداخت خسارت دانست و گفت: اگر قید و محدودیتی برای ما در بحث جبران خسارات در نظر گرفته نشود قصد داریم ابتدا خسارات مردمی جبران شود و در کنار آن بر اساس پروتکل پیش بینی شده زیرساختها اصلاح شوند.
حاجتی با تاکید بر اهمیت به روز شدن اطلاعات خسارات از سوی دستگاه های اجرایی استان گفت: دستگاه های اجرایی استان از ارسال اطلاعاتی که با یکدیگر همخوانی ندارد پرهیز کنند.
وی گفت: همچنین لازم است در ارسال اطلاعاتی که دستگاه های مرکزی از دستگاه های استانی طلب می‌کنند هماهنگی لازم با این کمیته و کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به عمل آید تا خسارتی که اعلام می‌شود مشابه هم باشد چراکه این اطلاعات در سطح ملی تبادل می‌شوند.
وی توضیح داد: باید به نحوی رفتار کنیم که بتوانیم حرف مشترکی را بزنیم و در تامین و اخذ خسارات وارد قدرتمندانه رفتار کنیم.

***جبران خسارات مردمی در اولویت است
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم در این نشست بیان کرد: اولویت ما در برنامه ریزی های صورت گرفته جبران خسارات مردمی است و پس از آن جبران خسارات وارده به زیرساخت‌ها و تاسیسات است.
کیامرث حاجی زاده عمده خسارات وارده را در بخش اموال مردم دانست و گفت: این خسارت ها شامل خسارات کشاورزی، مسکونی، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، تجاری و عشایر و در حوزه تاسیسات نیز خسارات وارده به زیرساخت های آب، برق، گاز، راه، مدارس، ساختمان ها،بهداشت و درمان و معابر بوده است.
حاجی زاده با اشاره به اهمیت کمیته برآورد خسارت بیان کرد: تا زمانی که برآورد صحیحی از خسارت نباشد نمی توانیم بحث بهسازی و بازسازی را شروع کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت حضور گروه های فرهنگی و اجتماعی بیان کرد:در بحث جابجایی روستاها موانعی برای روستاییان وجود دارد چرا که مباحث فرهنگی و زمینه ای خاصی موجب شکل گیری روستاها شده است که به این راحتی دل کندن از روستا برای برخی روستاییان امکان پذیر نیست.

***ضرورت نگاه ویژه به خسارات کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم با بیان این که بخش کشاورزی در سیلاب اخیر بیشترین خسارت ها را متحمل شد توضیح داد: ضرورت دارد تا نسبت به خسارات وارده به حوزه کشاورزی نگاه ویژه ای شود.
کیخسرو چنگلوایی توضیح داد: حدود 42 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف کشاورزی از جمله زراعت ها، شیلات، زیرساخت ها و... وارد شده است.
وی افزود: همچنین حدود 38 هزا میلیارد ریال خسارات نیز به بخش نیشکر و صنایع جانبی آن وارد شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خسارات به صورت زیر بخشی اعلام شده و سطوح آسیب دیده به صورت کامل مشخص شده است.
بر اساس آمار ارایه شده از زمان وقوع سیلاب اخیر تاکنون 125 هزار و 120 میلیارد ریال خسارت به خوزستان در حوزه های مختلف وارد شده است.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب سدهای کرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروکش کردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد کاهش یافته است.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.