مسعود انصاریان شامگاه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص توضیح داد: برای نحوه جابجایی چنین روستاهایی یک کمیته تخصصی متشکل از سازمان آب و برق استان، معاونت عمرانی استانداری و دیگر دستگاه های مرتبط ایجاد شده است.
به گفته وی تعداد روستاهایی که در بستر رودخانه های استان قرار دارند زیاد نیستند اما روستاهایی که در حریم کمی و کیفی ایجاد شده اند تعداد زیادی دارند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: این کمیته همچنین در خصوص روستاهایی که در حریم رودخانه ها قرار دارند نیز تصمیم گیری می کند و در صورتی که نیاز باشد برخی از روستاها آن جابه جا خواهند شد.
این عضو شورای اداری استان با اشاره به اینکه اولین جلسه این کمیته برای تعیین تکلیف روستاهایی که در بستر رودخانه ها قرار دارند فردا یکشنبه در محل معاونت عمرانی استاندار برگزار می شود، گفت: با تصمیم این کمیته موضوع جابجایی روستاها برای تصویب در شورای برنامه ریزی طرح می شود.
وی یادآور شد: عملیات بازسازی در این مناطق نیاز به تصمیم گیری های لازم دارد تا در بعد تامین منابع مالی جابجایی روستاها انجام شود.
انصاریان اضافه کرد: بدون تصمیم نهایی شورای برنامه ریزی و کمیته جابه جایی نمی توان نام روستای مشخصی را عنوان کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان همچنین دلیل اینکه روستاهای زیادی در حریم کمی و کیفی رودخانه ها قرار دارند را وجود رودخانه های متعدد و جلگه ای بودن استان عنوان کرد و گفت: با این وجود عملیات بازسازی واحدهای مسکونی در خارج از حریم با کاهش سطح آب فورا آغاز می شود.
وی همچنین در خصوص اینکه تا کنون سیل خوزستان به چند واحد مسکونی خسارت وارد کرده است، گفت: تا فروکش نکردن آب نمی توان میزان دقیقی از خسارت ها را برآورد کرد اما بررسی های اولیه نشان می دهد که تعداد 10 هزار واحد مسکونی روستایی دچار آسیب شده اند.
بر اساس آمار رسمی ، 58 شهر استان خوزستان زیر 25هزار نفر جمعیت دارند و حدود 1.2 میلیون نفر از جمعیت 4.7میلیونی استان در چهار هزار و 9 پارچه آبادی و روستا زندگی می کنند.
بر اساس سرشماری مسکن شهری و روستایی سال 1392 ، حدود 210هزار واحد مسکن روستایی در خوزستان وجود دارد ولی از تعداد مسکن فرسوده و غیرمقاوم در این استان آمار دقیقی در دست نیست.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان متولی نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی ، اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر25هزار نفری استان و تامین مسکن مناسب برای خانوارهای بی سرپناه شهری و روستایی است.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب سدهای کرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروکش کردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد کاهش یافته است.
9931/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.