به گزارش ایرنا اردشیر شاهمرادی روز دوشنبه در شورای سلامت شهرستان اهواز در فرمانداری اظهار داشت: 56 نقطه در سراسر کلانشهر اهواز دچار ریزش شبکه فاضلاب شده و تنها راهکار برای رفع این مشکل بکارگیری پیمانکار به منظور اصلاح نقاط ریزش شده است.
وی بیان داشت: شبکه فاضلاب شهر اهواز عموما فرسوده و مربوط به 30تا 50 سال گذشته است که در آن دوره لوله های بتنی ،پوشش پلی اتیلن نداشتند که به همین دلیل به مرور زمان دچار ریزش شده اند.
وی ادامه داد: برای رفع مشکل کنونی 14 پیمانکار در حال تجهیز کارگاه هستند و قرار است هرکدام عملیات 2 تا سه نقطه را آغاز کنند و با برآورد اولیه صورت گرفته به 500 میلیارد ریال اعتبار برای این کار نیاز داریم ولی پیش بینی می شود این مبلغ در برآوردهای بعدی به دوبرابر میزان مورد نیاز افزایش پیدا کند.
معاون بهره برداری شرکت آبفای اهواز با اشاره به اینکه این پیمانکاران بدون قرارداد و با ترک تشریفات در حال کار کردن هستند، گفت: برای تامین منابع لازم و همچنین رفع نگرانی دستگاه های نظارتی اخذ مجوزهای قانونی برای انعقاد قرار داد با پیمانکاران در حال پیگیری است.
به گفته وی همچنین در بخش آب نیز شرکت آبفای اهواز در اثر سیلاب متحمل 500 میلیارد ریال زیان شده است.
شاهمرادی در ادامه این نشست فاضلاب اهواز را دستخوش مشکلات اساسی عنوان کرد و افزود: مشکل اول ما در شهر اهواز این است که طی چندسال گذشته ابتدا شبکه داخلی انشعابات ایجاد شدند بی آنکه کلکتورها و ایستگاه های پمپاژ اصلی نصب نشوند.
شاهمرداری بیان داشت: بعد از انجام این اقدامات اشتباه، شبکه های انشعاب ایجاد شدند و با هدف دفع فاضلاب منهول پمپ زده شد در صورتی که نتیجه طبیعی این روند، رسوب گذاری فاضلاب و مشکلات متعدد بعدی برای شهر است.
وی با اشاره به اینکه در دیگر شهرها اول تصفیه خانه و همزمان کلکتور، ایستگاه های پمپاژ و بعد شبکه ایجاد می شود، گفت: اما در تمام حاشیه اهواز ابتدا شبکه فاضلاب ایجاد شده است .
معاون بهره برداری شرکت آبفای اهواز تصریح کرد : برای ایجاد کلکتورها و ایستگاه های پمپاژ برنامه ریزی هایی صورت گرفته اما اجرایی شدن آنها نیاز به اعتبارات دارد که در این خصوص 2بار مساله تامین فاینانس مطرح شد که به رغم برگزاری سه نوبت مناقصه این فاینانس ها به نتیجه نرسیده اند.
وی با تاکید بر اینکه اگر این فاینانس ها اجرایی شوند مشکلات شهر اهواز در زمینه فاضلاب تقریبا قابل حل است، گفت: در طرح جامع فاضلاب کلانشهر اهواز 30 ایستگاه پمپاژ و بیش از 40 کلکتور تعریف شده و در صورتی که 320 میلیارد ریال از ردیف اعتبارات حفاظت کیفی کارون به شرکت آبفای اهواز اختصاص می یافت ، مشکلات پنج نقطه اصلی اهواز برطرف میشد و 80 درصد مشکلات به وجود آمدهدر سیل اخیر در سطح شهر ، رخ نمی داد.
شاهمرداری ادامه داد: اما این اعتبار اختصاص داده نشد و همه مناقصات در این رابطه باطل شدند.
بر اساس این گزارش، جاری شدن فاضلاب در بسیاری از نقاط شهر اهواز سبب شده تا شهروندان نگران از انتشار آلودگی ها و به خطر افتادن سلامتی خود باشند، فاضلاب علاوه بر بوی متعفن و غیر قابل تحمل مشکلاتی در رفت و آمد شهروندان نیز ایجاد کرده است.
30 روز از شروع سیل در برخی نقاط خوزستان می گذرد شهرها و روستاهای در مسیر رودخانه های کارون، دز و کرخه یکی پس از دیگری دچار آبگرفتگی شده و افراد بسیاری مجبور به ترک خانه های خود شدند.
از همان روزهای ابتدایی در شهر اهواز نیز اخطارهایی مبنی بر بالا آمدن آب رودخانه کارون داده شد که آب کارون در مقطع اهواز در مقیاس وسیع در سطح شهر سرازیر نشد، اما با پس زدگی شبکه فاضلاب شهری ، خیابان های بسیاری در سطح شهر مملو از فاضلاب شدند.
9931/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.