احمدعلی کیخا روز چهارشنبه در جریان بازدید جمعی از اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی از مناطق سیل زده غرب و مرکز خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:بر اساس برآوردهای اولیه ، سیلاب اخیر بیش از 130هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی کشور وارده کرده که حدود 60تا 70هزار ریال حجم خسارات در خوزستان بوده است.
وی با اشاره به اینکه حجم خسارت سیلاب در خوزستان بسیار بالا و گسترده است و زندگی بخش اعظمی از مردم خوزستان را تحت تاثیر خود قرار داده است افزود: احتمال می رود برآورد خسارات وارده به بخش کشاورزی کشور ، بیش از ارقام موجود که توسط مسئولان اعلام شده باشد.
کیخا تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس وظایف قانونی خود مکلف است به مشکلات مردم رسیدگی کند و بازدید امروز اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس در همین راستا است.
وی افزود:بازدید میدانی نمایندگان مجلس در فرایند تصمیم گیری برای حل مشکل ملی مربوط به بحران سیل و آلام مردم درگیر آن بسیار موثر است وپس ازاین بازدید تلاش می شود تصویری منطبق با واقعیات سیلاب در استان های خوزستان ، لرستان ، گلستان ،فارس و مازندران به مجلس ارایه شود.
وی گفت: چنانچه تصمیم سازی های دولت و مجلس منطبق با واقعیت بحران سیل نباشد گرفتاری هایی برای مردم و کشور ایجاد می شود از این رو باید ابعاد مختلف این سیلاب بی سابقه روشن و متناسب با وضعیت موجود تصمیم دقیق تری از سوی مجلس شورای اسلامی اتخاذ شود.

** تامین خسارات سیلاب از منابع قانون بودجه ممکن نیست
رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به نظر می سد منابع قانون بودجه سال 1398 ظرفیت تامین خسارات سیل را ندارد چون حجم خسارات بسیار سنگین است افزود: چنانچه دولت نتواند اعتبار لازم را از محل بودجه جاری تامین کند برداشت از حساب صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات وارده منطقی به نظر می رسد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حل سریع مشکلات مردم سیل زده و بازسازی خرابی های ناشی از سیل اظهار داشت: با توجه به درپیش بودن کشت های تابستانه و پاییزه در استان های سیل زده ضروری است هرچه زودتر اراضی کشاورزی که هم اکنون دچار آبگرفتگی شده اند برای کشت های آینده آماده سازی شوند تا معیشت مردم دچار مشکل نشود.

** بهبود وضعیت آب تالاب های کشور
رییس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود خسارات زیاد ناشی از سیلاب اخیر در برخی مناطق کشور از جمله خوزستان ، وضعیت آب تالاب های کشور بهبود یافته است.
کیخا با اشاره به وضعیت مناسب 2 تالاب شادگان و هورالعظیم افزود: این تالاب ها سال ها با کم آبی و خشکسالی رو به رو بودند ولی به برکت بارش مناسب سال آبی جاری ، بیشتر تالاب های کشور از بحران خارج شده اند.
اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان که وضعیت ورودی و خروجی سدهای شمالی استان را مشخص می کند در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز شرکت کردند.
بروز سیلاب و طغیان سه رودخانه دز ، کرخه ، کارون سبب آبگرفتگی بیش از 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان شده و زندگی 400هزار نفر را در استان با مخاطرات جدی رو به رو کرده است.
سیلاب بسیاری از مزارع گندم مناطق روستایی شوش ، شوشتر (شعیبیه) ، حمیدیه ، دشت آزادگان ، خرمشهر و اهواز را که آماده برداشت بودند نابود کرده هفته ها زمان لازم است تا آب سیلاب از اراضی کشاورزی با فروکش کردن طغیان رودخانه ها خارج شود و زمین ها آماده کشت تابستانه شوند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند در صورت خارج نشدن آب سیلاب از مزارع کشاورزی و آماده نشدن به موقع زمین ، کشت تابستانه در خوزستان با اختلال رو به رو خواهد شد.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.