مسعود عالمی نیسی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره آخرین وضعیت سیل زدگان با بیان اینکه آنچه ما می‌گوییم نافی زحمات شبانه روزی مسئولان نیست به ایرنا پلاس می‌گوید: اما متاسفانه عمق فاجعه‌ای که سیل از خود بجا گذاشته، بسیار بیش از حد تصور و فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها منعکس شده است.

** 500 هزار آواره
وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات میدانی ما 400 تا 500 هزار نفر بر اثر سیل آواره شده اند بیان کرد: این افراد در شهر‌ها و روستا‌های مختلف هستند. برخی از آنها که از مناطق خطر تخلیه شده و در اردوگاه‌ها مستقر شده‌اند، چادر و پتوی کافی در دسترس ندارند. برخی نیز به تپه‌ها پناه برده و توسط آب محاصره شده اند.
به گفته عالمی، جمعیت زیادی از سیل زدگان از امکانات اولیه محروم هستند و با وجود تلاش مسئولان امکانات موجود کفاف جمعیت آسیب دیده را نمی‌دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی که خود نیز اهل اهواز است و به صورت میدانی مسایل و مشکلات، مردم را در خوزستان مشاهده کرده، می‌گوید: مساله دیگر کمبود مواد غذایی است؛ به طوری که در برخی مناطق، غذا در حد نان و خرما نیز با کمبود روبه روست، اگرچه در این مناطق مردم محلی پای کار آمده‌اند تا کمبود‌ها را در حد امکان کاهش دهند.

** فاجعه کمتر از زلزله کرمانشاه نیست
وی با بیان اینکه انتظار داشتیم همانند حماسه‌ای که برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه توسط هم میهنانمان به راه افتاد در مورد سیل زدگان اخیر نیز اتفاق افتد تاکید کرد: فاجعه‌ای که سیل در خوزستان آفریده، اگر بیشتر از زلزله کرمانشاه نباشد کمتر نیست.
به گفته وی نکته اینجاست که فاجعه آفرینی سیل همچنان ادامه دارد؛ به طوری که غیر از اطراف اهواز اکنون شرایط در خود شهر اهواز نیز بحرانی است. به طوری که در اهواز به پنج منطقه دستور تخلیه داده شده است. چون حجم آب 2 رودخانه دز و کرخه آنقدر افزایش یافته و بالا آمده که 2 رودخانه یکی شده به سوی اهواز در حرکت اند.

** عمق فاجعه در رسانه‌ها تبیین نشده
وی بیان اینکه رسانه‌ها باید بیشتر از این و به درستی حجم بحران را بیان کنند خاطر نشان کرد: متاسفانه آنگونه که باید و شاید توسط رسانه ها، بحران و حجم تخریب‌ها بیان نشده است تا همانند آنچه در زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد بسیج مردمی و نیرو‌های دولتی و نظامی با تمام توان پای کار آیند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی از مسئولان در مورد شرایط می‌پرسیم می‌گویند اوضاع در کنترل است و نباید بزرگ نمایی کرد افزود: حرف من این است که بیان ابعاد و بزرگی فاجعه بزرگنمایی و سیاه نمایی نیست بلکه با فاجعه‌ای روبه رو هستیم که به تدریج مشخص می‌شود.
به گفته وی با وجود انتقاداتی که در فضای مجازی نسبت به عملکرد مسئولان وجود دارد اما اینجا شاهدیم که مسئولان تمام قد ایستاده‌اند، ولی حجم فاجعه آنقدر بزرگ و گسترده است که به جز با حمایت کامل مردمی و برنامه ریزی دقیق و حساب شده نمی‌توان در برابر آن ایستاد و به سیل زدگان امدادرسانی کرد.
عالمی متذکر شد: رسانه‌ها نیز باید با گزارش‌های نقطه به نقطه و میدانی دقیق، نیاز واقعی آسیب دیدگان ناشی از سیل رابه خوبی منعکس کنند تا امدادرسانی به بهترین شکل انجام شود.
9887/ /6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.