علی خدادادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وسعت و گستردگی سیل هیچ گاه نباید روحیه امداد رسانی را پایین بیاورد بلکه امداد رسانان لازم است برای کم کردن آلام مردم تلاش خود را بیشتر نمایند تا آرامش به اردوگاه سیل زدگان استان برگردد.
وی مهمترین مشکل در مسیر امداد رسانی به سیل زدگان استان را مقاومت برخی روستاییان استان برای تخلیه نکردن روستاها عنوان کرد و گفت: اگر روستاییان قبل از رسیدن سیل به روستاهایشان اقدام به تخلیه می کردند با توجه به وجود راه دسترسی امداد رسانی سهل تر می شد اما بعد از ورود سیلاب به روستاها و قطع شدن راه دسترسی امکان امداد رسانی بسیار دشوار می شود.
وی گفت: روستائیان در بیشتر مناطق استان تعلق خاطر زیادی به دام هایشان دارند و در مواردی به خاطر دام های خود جانشان را هم به مخاطره می اندازند به همین دلیل امداد رسانان تلاش می کنند هم افراد و هم احشام آنان را به جاهای امن منتقل کنند.

**بی اعتمادی دیوار بلند بین مردم و مسئولان
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان در ادامه گفت: اگر مردم عمل را در وعده های مسئولان ببینند قطعا تعاملشان را نیز بیشتر خواهند کرد و بی اعتمادی زمانی حاصل خواهد شد که مسئولان در گذشته به وعده های خود عمل نکرده باشند.
خدادادی اضافه کرد: در سال 1395 هم در خوزستان سیلی به راه افتاد که تعداد زیادی از کشاورزان متضرر شدند و در آن سال دولت وعده داد که بخشی از خسارات آنها را جبران
کند اما تا کنون این امر محقق نشده است و همین موجب سلب اعتماد می شود.
وی گفت: بی اعتمادی یک دیوار بلند بین مردم و مسئولان است و اگر حوادث و بلایای طبیعی نتوانند مردم و مسئولان را متحد کنند بجای وحدت تعارض به وجود می آید و در این حالت کار امداد رسانی بسیار دشوار می شود.
وی گفت: وظیفه مسئولان عمل به وعده هاست و در این صورت مردم با تمام وجود به پای کار می آیند و حتی در رفع مسائل و مشکلات و ترمیم نارسائیها و نواقص مسئولان و دولت را یاری خواهند داد.

***بغضی که ترکید
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان در ادامه گفت: سیل 1398 در خوزستان بسیار گسترده است و خسارات جبران ناپذیری به مردم خصوصا روستائیان حاشه رودخانه ها وارد کرده است و همین موضوع سطح تاب آوری و تحمل آنان را پایین آورده است.
وی گفت: امداد رسانان هم باید متناسب با پایین آمدن قدرت تحمل مردم سطح امدادرسانیشان را بالا ببرند و در برابر تندی و خشونت برخی افراد خسارت دیده از سیل صبوری به خرج دهند و تلخیها و ناملایمتی های آنان را تحمل کنند.
خدادادی در حالی که به وضعیت مردم سیل زده و نوع امداد رسانی به آنان با شور و احساس سخن می گفت هنگامی که به یک خاطره از امداد رسانی به سیل زدگان خوزستانی پرداخته بود به یکباره بغضش ترکید و دقایقی با اشک مطالبش را به ما منتقل کرد.
وی سپس گفت: مردم سیل زده خوزستان شایسته هر نوع کمک و امداد رسانی هستند و هیچ عذری هم برای کمک نکردن امداد گران وجود ندارد زیرا سیل زدگان که از لحاظ مالی بسیار متضرر شده اند نسبت به آینده بسیار نا امید هستند.
وی گفت: ما باید جوابگوی تمامی نیازهای افراد سیل زده باشیم چرا که اگر نتوانیم به آنان کمک کنیم اعتماد سازی را از بین خواهیم برد و مردم در آینده و یا بحرانهای احتمالی به ما اعتماد نخواهند کرد.
وی گفت: البته رسانه ها هم باید با شجاعت سوء مدیریت ها را نمایان کنند و نواقص را نیز بگویند تا امداد رسانی به صورت دقیق و صحیح انجام شود.

** 30 هزار نفر در اردوگاه های استان اسکان داده شدند
خدادادی در خصوص وضعیت امداد رسانی به سیل زدگان استان هم گفت: تا کنون 30 هزار نفر از سیل زدگان استان خوزستان در اردوگاههای این استان اسکان داده شدند که 11 هزار نفر آنان در حال حاضر در 47 اردوگاه مستقر هستند.
وی گفت: جمعیت هلال احمر استان خوزستان اکنون با بیش از 800 نیرو و در قالب 150 تیم کار امداد رسانی به سیل زدگان استان خوزستان را با قوت انجام می د هد که برای تسریع در امداد رسانی چهار فروند بالگرد نیز در این امداد رسانی مشارکت دارند.
وی گفت: امروز نیز 20 قایق از سوی جمعیت هلال احمر کشور همراه با 40 قایقران حرفه ای به استان تخصیص داده شد تا کار امداد رسانی به سیل زدگان استان شدت بیشتری به خود گیرد.
در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون از 11 فروردین ماه جاری تاکنون دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 210 روستای خوزستان صادر شده است که از این تعداد 78 روستا را سیلاب فرا گرفته است.
به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
به دستور وزیر کشور چهار استان تهران، اصفهان، کرمان و فارس به عنوان استان های معین خوزستان در امر امداد رسانی به سیل زدگان انتخاب شده اند.
6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.