منوچهر ورناصری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به افزایش دبی در رودخانه دز 15 روستای بخش عنافچه با جمعیت 12 هزار نفر، در حاشیه این رودخانه، در تهدید سیلاب هستند اما با وجود اخطار چند باره به اهالی این روستاها تعدادی از آنها هنوز حاضر به تخلیه خانه های خود نشده اند.
به گفته وی دلیل مقاومت اهالی در مقابل تخلیه روستاها، داشتن دام و احشام است.
وی افزود: هم اکنون روستای سفاک که زیر آب رفته همچنین روستاهای خاور، مراونه، چم خزانه یک و 2 و چم العبید که به رودخانه نزدیک تر هستند تخلیه شده اند، اما سایر روستاها در مقابل خروج از روستا که اکنون منطقه خطر است، مقاومت می کنند.
ورناصری اضافه کرد: مسیر روستای خاور مسدود شده و امدادرسانی به آن تنها به وسیله بالگرد و راه آهن امکان پذیر است، که با مدیر راه آهن برای این مساله مذاکره شده است.
وی با اشاره به اینکه این شهرستان در محل تلاقی رودخانه های دز و کارون قرار دارد، افزود: به تعدادی از روستاهای این شهرستان از جمله منصوره یک و 2 (در دهستان عنافچه)، روستای سید شریف و سید سلطان اخطار داده شده که خانه های خود را تخلیه کنند، اما در اینجا تخلیه به صورت کامل صورت نگرفته است.
ورناصری دبی روز جمعه کارون در ملاثانی را سه هزار و 100 مترمکعب در ثانیه بیان کرد و گفت: سازمان آب و برق اخطار داده که دبی افزایش می یابد بنابراین لازم است که اهالی روستاهای در معرض سیل، برای نجات جان خود و خانواده، روستاها را تخلیه کنند.
وی همچنین بیان کرد:با توجه به اینکه سیل بندهای شهرهای ویس و شیبان تقویت شده، اکنون نیازی به تخلیه این شهرها نیست، البته به ساکنان تعدادی از منازل که نزدیک به رودخانه بودند نیز اخطار تخلیه داده شده و برخی نیز خانه ها را خالی کردند.
ورناصری گفت: روستای «درآویزه» در بالادست رودخانه کارون نیز با توجه به احتمال ریزش ساحل، وضعیت خطرناکی دارد که 20 خانوار از آنها به شهر رامین و بقیه به سایر اردوگاه ها منتقل شده اند.
وی افزود: تمام مدارس، سالن های ورزشی و سوله های شرکت های مستقر در این شهرستان برای اسکان روستاهای سیل زده آمادگی دارند.
ورناصری همچنین گفت: سیلاب به بخش زیادی از مزارع حاشیه رودخانه های دز و کارون در این شهرستان خسارت وارد کرده است.
بر اساس این گزارش، استاندار خوزستان از 11 فروردین در استان حالت فوق العاده اعلام کرده است.
پیش از این سازمان آب و برق خوزستان با صدور اطلاعیه ای نسبت به آبگرفتگی 87 روستا و سه شهر در حاشیه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده است.
در اطلاعیه ای که برای هشدار به اهالی روستاهای دز صادر شده نامی از شهرستان باوی به چشم نمی خورد. همچنین در میان 18 روستای حاشیه کارون تنها نام روستای «درآویزه» در فهرست روستاهای پرخطر دیده می شود.
در اطلاعیه های سازمان آب و برق همچنین حداکثر خروجی سد دز 2 هزار مترمکعب در ثانیه و حداکثر خروجی سد کرخه یک هزار مترمکعب درثانیه اعلام شده، در حالی که در روزهای اخیر خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه و خروجی سد کرخه به بیش از 2 هزار مترمکعب درثانیه رسیده است.
سیلاب رودخانه های دز و کرخه باعث زیرآب رفتن 13 روستای منطقه بامدژ، بخشی از روستاهای بخش شاوور در شوش و روستاهای شعیبیه شوشتر شده و آثار آن امروز در روستاهای حمیدیه مشاهده شده است.
شیبان در بخش باوی و روستاهای شهرستان کارون نیز که حاشیه رودخانه کارون قرار دارند، زیر تاثیر سیلاب دز قرار دارند و به آنها هشدار داده شده است.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.