به گزارش ایرنا کورش مودت چهارشنبه در جلسه ستاد بحران در سالن اجتماعات فرمانداری خرمشهر اظهار داشت: کلیه اعضای مدیریت بحران و اعضای شورای تامین آماده امداد رسانی در شرایط بحرانی هستند.
وی گفت: دستگاههای اجرایی و مدیریت بحران خرمشهر زودتر از شهرهای دیگر استان برای جلوگیری از وقوع حوادث سیل کار خود را آغاز کرد و اگر کوتاهی می شد بسیاری از مناطق خرمشهر را آب می گرفت.
مودت با اشاره به خسارت وارده به شهرستان خرمشهر ناشی از افزایش دبی رودخانه ها گفت: خسارت 500 هکتار از اراضی کشاورزی بین 10 درصد تا 50 درصد پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این خسارت ناشی از سقوط 14 پایه برق و دیگر تجهیزات برق حدود یک میلیارد ریال برآورد شده است.
سرپرست فرمانداری خرمشهر از تلاش و زحمات شهرداری ها، شرکت کشت و صنعت نیشکر و راه و شهرسازی، بندر و دریانوردی و آبفا و آب جنوب و منطقه آزاد اروند و هلال احمر و دستگاههای خدمات رسان قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر برخی دستگاههای اجرایی برای احداث سیل بند در 13 روستای منطقه غرب کارون وارد عمل شده اند که همیاری سایر دستگاههای اجرایی را می طلبد.
مودت گفت: در منطقه مینوشهر اقدامات خوبی انجام شده و انتظار داریم شهرداران، بخشداران تمام انهار منشعب از رودخانه ها را مجددا نظارت و بررسی کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر انهار حاشیه شهر خرمشهر همچون ام الطلول، عباره، نهرچهار و پنج و 2 منطقه محرزی، عریض و منطقه فیصلی، طویجات، پل یادگار امام ، قصبه منیعات، اروندصغیر و نهر جمل بسته شده و هیچ گونه نگرانی در این مناطق وجود ندارد.
مودت با بیان اینکه تمام امکانات دولتی و غیردولتی باید در اختیار مدیریت بحران جهت استفاده قرار گیرد گفت: 60 دستگاه تجهیزات راهسازی نظیر بیل میکانیکی، کمپرسی، لودر و غیره برای شهرستان آماده باش هستند.
وی بر کنترل ایستگاه پمپاژ مارد تاکید کرد و گفت: ایستگاههای پمپاژ برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به خرمشهر باید کنترل شوند.
سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: اردوگاه شهیدباکری و ستاد عتبات عالیات و مواکب اربعین ، سالن های ورزشی خرمشهر برای موارد ضروری و اسکان مهمانان نوروزی آماده شدند.
وی نظارت جهاد کشاورزی و شیلات بر روی اراضی و حوضچه های ماهی یادآور شد و گفت: جهاد کشاورزی و شیلات نظارت خود را بر اراضی کشاورزی و حوضچه های ماهی را داشته باشند تا خسارتی به آنها وارد نشود و همچنین شرکت کشت و صنعت نیشکر بر تخلیه پساب ها نظارت کند.
مودت با اشاره به جمع آوری پل منیخ گفت: به منظور جلوگیری از هر گونه حادثه پل منیخ را با هماهنگی اداره بندر و دریانوردی، شرکت کشتی سازی اروندان و شهرداری ها ظرف 2 ساعت این پل را جمع شد.
وی ادامه داد: طی این مدت اعضای شورای تامین، بسیج و سپاه، مرزبانی و سایر دستگاههای امنیتی برای تامین امنیت مردم، مهمانان نوروزی پای کار بودند و امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد جرایم کاهش یافته است.
رئیس اداره حفاظت و بهره برداری و معاون امور آب جنوب گفت: طبق پیش بینی انجام شده در حال حاضر ساعت 11 و 12 امروز خروجی آب از سد دز که در گذشته یکهزار متر بود امروز به یکهزار و243 متر رسید.
عبدالرضا حرفشنو با بیان اینکه کنترل سیلاب و جمع آوری آب پشت مخازن در حال انجام است گفت: در حال حاضر دبی آب شهر ملاثانی حدود یکهزار و 700 متر مکعب است و در اهواز این رقم یکهزار و 570 مترمکعب و تا ورودی محدوده خرمشهر یکهزار و 450 است.
حرفشنو ظرفیت ایستگاه پمپاژ مارد 40 پمپ و 120 مترمکعب بیان کرد و گفت: ایستگاه پمپاژ مارد هم با توجه به مد بزرگ و بخش هایی از بهمنشیر در محدوده آبادان برای چند روز این ایستگاه پمپاژ از مدار خارج شد و از صبح امروز 15 پمپ وارد مدار شده و دبی آب در حدود 45 مترمکعب در پایین دست است.
حرفشنو افزود: افزایش دبی در حدود سه تا چهار روز بوده که ممکن است پنجشنبه و جمعه به خرمشهر برسد و این افزایش یکهزار و 200 فعلی از اواخر پنجشنبه و جمعه باید انتظار بالا آمدن آب را داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: در محدوده شهری با این میزان دبی در کارون مشکلی نخواهیم داشت ولی در محدوده روستایی به خصوص مناطق سیل خیز همچون روستای ام نوشه و سویچتی به احتمال زیاد با توجه به سیل بندها به صورت فنی احداث نشده ممکن است بریدگی ها و مشکلاتی پیش آید و باید سیل بندها را در این مناطق بیشتر تحکیم کرد و هم ادوات به صورت آماده باش حضور داشته باشند.
رییس اداره هواشناسی آبادان گفت: سازمان هواشناسی اطلاعیه خود را از 25 اسفند از طریق صداو سیما به اطلاع همگان رساند و از این موضوع طبق پیش بینی های فصلی از سازمان هواشناسی کشور برای ماه های فروردین و اردیبهشت سامانه بارندگی را در منطقه خواهیم داشت.
علی تابعه الحجه افزود: در سه روز گذشته در منطقه آبادان و خرمشهر نسبت به سایر شهرها در حدود 11 میلی متر و کمتر از دیگر شهرها بود اما در شهرهای شمالی و شرقی استان همچون ایذه در عرض سه ساعت 155 میلی متر بارندگی و در کل آبادان و خرمشهر میانگین بارندگی در سال 155 میلی متر بوده تا الان 140 میلی متر بارندگی را داشته ایم.
وی ادامه داد: در اندیمشک سال آبی تعیین شده 450 میلی متراست که تنها در بارندگی اخیر یکهزار و 100 میلی متر و به عبارتی بیش از 2 برابر بارندگی داشته است.
تابعه الحجه گفت: طبق پیش بینی ها تا روز جمعه بارندگی در آبادان و خرمشهر به صورت پراکنده است و از شنبه، سامانه بارش زا فعال شده اما شدت و قدرت آن به سیستم اخیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: چون سامانه بارشی بهاری گاهی به صورت غیر قابل پیش بینی تبدیل می شوند بارش هایی را از خود به جا می گذارند که به صورت نقطه ای بارش سیل آسا خواهد بود.
بخشدار مینوشهر در این باره گفت: طی 72 ساعت گذشته با همکاری تمام اعضای ستاد بحران اعم از شهرداری مینوشهر، جهاد کشاورزی و شرکت های خصوصی تمام ورودی آب و دریچه های انهار از سمت اروند کبیر و اروند صغیر بسته و از ورود سیلاب به اراضی مینوشهر جلوگیری شد.
اسفندیار تمی با بیان اینکه سه تا چهار نهر بزرگ منتهی به اروند را با ارتفاع 2 متر سد خاکی مسدود کردیم، گفت: در حال حاضر 500 تا 600 سرویس خاک برای شرایط بحرانی آماده کرده ایم.
بخشدار مرکزی در این نشست گفت: با توجه به پیش بینی های انجام شده از 2 ماه گذشته تمام سیل بندهایی که تخریب شده بود ترمیم شد.
مسعود کعبی افزود: تمام زهکش ها، دریچه انهار و سیل بندها در روستاهای حفار غربی و شرقی، منیخ، محرزی، قصبه منیعات و ام السواد بسته شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 6 روستا از 13 روستای غرب کارون جهت احداث سیل بند در حال فعالیت هستند.
مدیر اجرایی طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست گفت: ظرف 72 ساعت گذشته برای احداث سیل بند ها در جزیره مینو با همت جهادی شهرداری مینوشهر، شرکت های فنی و مهندسی و سایر دستگاههای خدمات رسان یک تحول اساسی ایجاد شد و در این راستا هیچ گونه خطری این منطقه ایجاد نشد.
فالح صفایی با بیان اینکه 70 درصد ماشین آلات با همکاری منطقه آزاد اروند پای کار آمدند، گفت: منطقه آزاد اروند این آمادگی را دارد که بخشی از هزینه های سیل بندها را تقبل کند.
در این نشست مقرر شد دستگاههای اجرایی که در این مدت بر اثر باد و سیلاب به تاسیسات آنها وارد شده برآورد خسارت کنند و به فرمانداری اعلام کنند که به موقع مشکلات مردم حل شود.
هلال احمر مناطق بحرانی را شناسایی کند و پیش بینی حوادث را داشته باشند و اماکن عمومی، اردوگاه شهید باکری، سالن های ورزشی و هلال احمر برای پذیرش اسکان مهمانان نوروزی آماده هستند.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.