به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده شامگاه یکشنبه در سی و ششمین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در سالن امام رضا شرکت نفت اهواز اظهار داشت: در 2 سال گذشته انفجارها و آتش سوزی‌های خطوط لوله در شهرستان هایی مانند باغملک، رامهرمز(منطقه ابوالفارس )، حسینیه اندیمشک رخ داده و انفجار اخیر خطوط لوله گاز در منطقه برومی اهواز بود که برخی از آنها نیز تلفات جانی داشته است.
وی ادامه داد: لازمه کاهش این خسارات و بحران ها پیشگیری از وقوع آن‌ها است البته وزارت نفت اعتبارات خوبی برای بازسازی چاه ها در نظر گرفته است که امیدواریم از این اعتبارات برای بازسازی خطوط لوله نفت و گاز دراستان استفاده شود.
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به این که بارندگی های اخیر فضای استان را برای حضور هر چه بیشتر مسافرن نوروزی مهیا کرده است بیان کرد: امسال شاهد حضور مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور بیشتری نسبت به سال قبل خواهیم بود لذا ضرورت دارد اطلاعیه ها و اخطاریه هایی که از سوی ستاد بحران برای دستگاه های اجرایی و مردم صادر می شود جدی گرفته شوند و همه دستگاه ها نیز به منظور آمادگی هر چه بیشتر کشیک ایام نوروز خود را برقرار سازند.
وی در ادامه با اشاره به روند بحران های متعدد در خوزستان گفت: حدودا 15 سال استان خوزستان با پدیده ریزگردها رو به رو است که اوج این بحران را در بهمن 95 و قطعی گسترده برق شاهد بودیم که می توان علت اصلی بروز این بحران را مشکلات زیرساختی خوزستان دانست.
حاجی زاده با اشاره به پیام مقام معظم رهبری و پای کار آمدن دولت تدبیر و امید بیان کرد: خوشبختانه این تهدید به فرصتی برای بازسازی زیرساخت های استان تبدیل شد و همه دست اندرکاران متوجه شدند که خوزستان در حوزه زیرساخت ها و آمادگی جهت مقابله با بحران ضعف دارد.
وی با اشاره به وجود 360 هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در استان خوزستان بیان کرد: تاکنون حدود 50 هزار هکتار از این کانون ها مالچ پاشی، آب اندازی و نهالکاری شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به بحران خشکسالی به عنوان دیگر ابر بحران خوزستان در سالی که گذشت گفت: بخشی از مشکلات خشکسالی به دلیل تصمیمات نادرست زیست‌محیطی است که موجب شد آثار خشکسالی در خوزستان بیشتر نشان داده شود.
وی با اشاره به بروز ترسالی در سال آبی جاری بیان کرد: میانگین بارش خوزستان در چهار ماهه اخیر بیش از 400 میلیمتر است در حالی‌ که در 40 سال اخیر میانگین بارش 182 میلیمتر و در سال گذشته 140 میلیمتر بوده است.
حاجی زاده با بیان این که سد کرخه امسال یک دوره بازگشت صد ساله را تجربه کرده است بیان کرد: با وجود این که خروجی سد 200 متر مکعب بود اما امسال شاهد بودیم تنها در یک ساعت 6 هزار و 875 مترمکعب ورودی سد کرخه بود.
وی بروز سیلاب اخیر را ناشی از لایروبی نشدن رودخانه‌ها، شکسته شدن برخی سیل‌بندها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها بیان کرد و گفت: ترمیم و اصلاح سیل بندها در استان با اعتبار 610 میلیارد ریال مصوب و ابلاغ شد که ضرورت دارد سازمان آب و برق خوزستان با برنامه ریزی صحیح نقاط آسیب پذیر در عرصه رودخانه ها را ایمن سازی کند.

**پیش بینی بارش باران نرمال برای سه ماه آینده
مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز در این نشست بارش باران در دوره سه ماهه اسفند ماه تا اردیبهشت سال 98 را نرمال و بیش از حد نرمال به ویژه در نیمه شمالی و شرقی کشور اعلام کرد و گفت: طبق مدل های هواشناسی هفته آینده یک سیستم بارشی نسبتا قوی وارد خوزستان می‌شود.
محمد سبزه زاری بیان کرد: خوزستان رتبه چهارم بارش باران را در مقایسه با میانگین بارش بلند مدت در سطح کشور به خود اختصاص داد.
وی با بیان این که میانگین بارش کشور از ابتدای سال تاکنون 27 درصد نسبت به دوره مشابه بلند مدت افزایش داشته است گفت: سال گذشته در این بازه زمانی 54 درصد کاهش بارش داشتیم.
مدیر کل هواشناسی خوزستان بیشترین میزان بارشها در کشور را متعلق به استانهای ایلام، لرستان، کرمانشاه و خوزستان نسبت به نرمال درازمدت اعلام کرد و افزود: مجموع بارش خوزستان از ابتدای سال تاکنون بیش از 400 میلیمتر بوده است.
وی بیشترین میزان بارندگی سال زراعی خوزستان را در حسینیه اندیمشک با 910 میلیمتر و کمترین میزان بارندگی را در آبادان با 135 میلیمتر گزارش کرد.
در پایان این برنامه از مدیران کل دستگاه های اجرایی، فرمانداران و بخشداران فعال درکنترل ومدیریت سیلاب اخیر تقدیر شد.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.