به گزارش ایرنا تعدادی از کشاورزان شادگان روز چهارشنبه با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، نسبت به آنچه «دخالت سازمان تعاون روستایی خوزستان در امور نظام صنفی کشاورزی شادگان» نامیدند، اعتراض کردند.
در این تجمع که از صبح امروز تا حدود ساعت 16 به طول انجامید، کشاورزان همچنین لغو مجمع عمومی و انتخابات این صنف که قرار است جمعه 17 اسفند توسط سازمان تعاون روستایی برگزار شود، را خواستار شدند.
کشاورزان شادگانی با حمل پلاکاردهایی نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار دادند. در برخی از پلاکارهایی که معترضان در دست داشتند نیز از فرماندار شادگان و مدیرعامل تعاون روستایی انتقاد شده بود.
یکی از کشاورزان حاضر در تجمع، مدعی دخالت نماینده شادگان در این انتخابات شد و گفت: این انتخابات صوری است و سه نفر به عنوان هیات مدیره از پیش تعیین شده اند، این در حالیست که کشاورزان این شهرستان خواستار انتخابات و نه انتصابات در یک فضای رقابتی سالم هستند.
وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: طبق آیین نامه یک شعبه اخذ رای باید در نظر گرفته شود اما فرمانداری به بهانه احتمال بروز درگیری سه شعبه تعیین کرده، این در حالیست که کشاورزان و طوایف هیچگونه اختلاف و درگیری با یکدیگر ندارند و دیگران هستند که قصد تفرقه افکنی دارند.
وی اضافه کرد: در همه شهرستان ها از جمله اهواز که جمعیت و وسعت بیشتری دارند نیز انتخابات در یک شعبه برگزار می شود.

** نماینده دخالتی ندارد
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا هرگونه ارتباط خود با انتخابات نظام صنفی کشاورزی این شهرستان را رد کرد.
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد با اشاره به اتمام مهلت خدمت هیات مدیره فعلی نظام صنفی کشاورزی شادگان، افزود: فرمانداری شادگان و تعاون روستایی بر اساس قانون، انتخابات نظام صنفی را برگزار می کنند و این مساله هیچ ارتباطی به نماینده ندارد و من حتی از نامزدهای این انتخابات نیز اطلاعی ندارم.
وی مدعی شد: برخی از تجمع کنندگان کشاورز نبوده و برخی نیز به خاطر تمدید پروانه فعالیت خود در این تجمع شرکت کرده اند.

** مجمع غیرقانونی
تعدادی از نمایندگان تجمع کنندگان دعوت به مذاکره با مسئولان استانداری شدند.رییس نظام صنفی
کشاورزی شادگان درباره نتیجه این نشست در محل استانداری گفت:خواسته نظام صنفی کشاورزی و تجمع کنندگان، لغو انتخابات روز جمعه است که مسئولان استانداری آن را نپذیرفتند.
هوشنگ مغامس فیه افزود: برگزاری این مجمع غیرقانونی است و هیچ اساسنامه و آیین نامه ای، برگزاری انتخابات توسط تعاون روستایی را تایید نکرده، بلکه تعاون روستایی تنها می تواند ناظر باشد.
وی گفت: نظام صنفی کشاورزی پیش از اتمام دوره هیات مدیره تقاضای تشکیل مجمع عمومی داده بود که در ابتدا تعاون روستایی خوزستان مانع تشکیل مجمع عمومی بوده (صورت جلسات و مستندات موجود است)، سپس در 2 نوبت فرماندار شادگان بدون هیچگونه مستند قانونی این مجمع را لغو کرده است.
به گفته وی در صورت برگزاری غیرقانونی انتخابات نظام صنفی کشاورزی، به تجمع خود ادامه می دهیم.

** انتخابات غیرقانونی نیست
معاون مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز در این باره گفت: برگزاری مجمع عمومی و انتخابات نظام صنفی کشاورزی شادگان در روز جمعه، بر اساس اساسنامه و آیین نامه موجود، همچنین به دلیل درستی زمان انتشار آگهی، هیچ مانعی ندارد.
یعقوب شلیش پور خواسته نمایندگان نظام صنفی را تغییر زمان انتخابات به 24 اسفند بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه طبق قوانین نظام صنفی باید 10 تا 45 روز پیش از مجمع عمومی، فراخوان منتشر شود، امکان تغییر زمان انتخابات نیز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دوره هیات مدیره فعلی نظام صنفی منقضی شده و به عبارتی در دوره «فترت» هستند، اضافه کرد: بر همین اساس تعاون روستایی هم ناظر و مجری انتخابات نظام صنفی است.
به گفته وی فرماندار به عنوان نماینده دولت در شهرستان، برای برگزاری انتخابات در این روز برنامه ریزی و امکانات را فراهم کرده است.
شلیش پور بیان کرد: به نمایندگان کشاورزان پیشنهاد کردیم که باتوجه به طی روال قانونی، این انتخابات برگزار شود و در صورت بروز تخلف در نظارت و یا در اجرا آن را گزارش دهند تا رسیدگی کنیم.
انتخابات نظام صنفی کشاورزی شهرستان شادگان، در حالی قرار است پس از 20 ماه تاخیر، روز جمعه آینده (17 اسفند) برگزار شود، که رییس این تشکل مردمی، فرماندار و تعاون روستایی را به دخالت در انتخابات متهم کرده است.
نظام صنفی کشاورزی فراگیرترین تشکل ایجاد شده در بخش کشاورزی است و نظام صنفی کشاورزی شادگان که یکی از قطب های کشاورزی خوزستان است، حدود پنج هزار نفر عضو دارد. ماهیت این تشکل مردمی، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی بودن آن است. این نخستین باری است که سازمان تعاون روستایی برگزاری انتخابات در یکی از شعب نظام صنفی کشاورزی را در خوزستان به دست می گیرد. انتشار آگهی جذب نامزد و حالا انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی از سوی تعاون روستایی خوزستان، واکنش نظام صنفی شادگان را در پی داشته و بیانیه تحریم این انتخابات را صادر کرده است.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.