شامگاه سه شنبه ۷ اسفند ماه، امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور، به همراه ناصری نژاد و یوسفی نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان استانی و کشوری و جمع کثیری از وکلا در مراسم بزرگداشت روز وکیل مدافع در سالن اجتماعات کوی نفت اهواز شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، در آغاز این مراسم پس از قرائت قرآن و نواخته شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی، نوال نزاری، رئیس کانون وکلای خوزستان ضمن خیر مقدم به مدعوین، گفت: همانگونه که حفظ استقلال قضات از قوای حاکم شرط رسیدگی عادلانه و ضامن حفظ حقوق متهم محسوب می شود به همان میزان استقلال وکیل از قوه حاکمه نیز از ارکان دادرسی عادلانه تلقی می گردد.

وی افزود: وکیل مستقل برآیند یک کانون وکلای مستقل است.

رئیس کانون وکلا خوزستان ضمن دعوت همکاران به انسجام و یکپارچه گی، به نمایندگی از آحاد وکلای دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: مقامات عالی سه قوه را به بازنگری در مقررات به منظور نیل به استقلال کامل نهاد وکالت که بدون شک و ضامن اهداف متعالی مورد نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حفظ حقوق شهروندی و تحکیم دادرسی عادلانه و حق دفاع مستقل است دعوت می کنم.

وی اضافه کرد: امیدوارم با تغییر و تحول در سال‌های آتی شاهد برگزاری جشن استقلال وکیل در نهاد وکالت در همه عرصه‌ها باشیم.

در ادامه همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حق داشتن وکیل یکی از شاخص‌ترین حقوق عمومی مردم است همچنین در جوامع توسعه یافته تر حضور وکلا در کاهش آسیب های اجتماعی پررنگ‌تر است.

وی یکی از دلایل آسیب های اجتماعی اغلب در کشورهای درحال توسعه را عدم شناخت مردم نسبت به حقوق قضایی و حقوق قانونی خودشان دانست و گفت: اگر کشوری بخواهد درمسیر توسعه قدم بردارد مطمئناً یکی از این زیرساخت‌ها، توسعه زیرساخت های قضایی در حوزه وکالت است.

یوسفی با اشاره به اینکه عملکرد وکلا و دستگاه قضایی لازم‌و ملزوم و مکمل یکدیگر است، خاطر نشان کرد: وکلا می توانند از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون وکلای ایران قدیمی ترین نهاد صنفی در تاریخ ایران است، عنوان کرد: ضرورت حفظ استقلال نهاد کانون وکلا در طول صد سال اخیر ایران نه یک ضرورت حرفه ای بلکه یک ضرورت اجتماعی است که می تواند جلوی خیلی از آسیب‌های اجتماعی را بگیرد و عملکرد این کانون تاکنون این گونه بوده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظار مردم از کانون وکلا دادگستری اذعان کرد: حفظ استقلال کانون وکلا، عملکرد فراجناحی این کانون و افزایش شفافیت از جمله این انتظارات است.

یوسفی همچنین در خصوص مشکلات کانون وکلا که باید با مدیریت در سطح کشور بهبود یابد، بیان کرد: بیکاری زیاد فارغ التحصیلان وکالت و اعمال دوباره رتبه بندی وکلا که در گذشته وجود داشته و موجب ارتقا کیفیت کار وکلا خواهد شد.

در ادامه این مراسم ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان حقوق زیادی دارد که که با همکاری هم میتوان آنها را به دست آورد.

وی افزود: جای آن دارد که وکلا در بحث دفاع از محیط زیست خوزستان و جمع آوری فلر های نفتی و آلایندگی صنایع بزرگ‌مادر در این استان ورود کنند.

ناصری نژاد تاکید کرد: مسائل زیست محیطی نفس خوزستان را گرفته است، اهواز آلوده ترین شهر جهان معرفی شده است.

در ساعات پایانی این مراسم امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور خود را به نوعی یک خوزستانی دانست و اظهار کرد: در جهت ارتقا سطح وکالت و بهبود وضعیت استقلال وکالت و کانون های وکلا، پیگیر پیشنهاد های اجرایی و عملی هستیم.

وی افزود: امروزه یکی از شیوه هایی که در حکومت داری مورد توجه است بحث حاکمیت قانون و حکمرانی خوب است در جامعه‌ای که حاکمیت قانون وجود نداشته باشد صحبت از عدالت، نظم، توسعه، امنیت و کرامت انسانی بی معناست.

امیری ضمن اشاره به این نکته که در سایه حاکمیت قانون مفاهیم ارزشی عینیت پیدا می کند، خاطر نشان کرد: وکیل و نهاد وکالت وجدان بیدار حاکمیت قانون است و حاکمیت قانون در جوامع توسط نهادهای بی‌طرف مانند نهاد وکالت رصد می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: اگر در کنار نهادهای حاکمیت دولتی، نهادهای مدنی و صنفی مستقل وجود نداشته باشد، طبیعتاً گرایش به سمت تهدید به حقوق مردم بدیهی است.

امیری با اشاره به اینکه کانون های وکالت از انسان های درس خوانده و حقوقدانی تشکیل شده که در تضمین حقوق مردم نقش ویژه دارند، اذعان کرد: قانون اساسی برای کرامت ذاتی انسان و ارزشهای والای او در بحث حقوق ملت جایگاه بسیار مهم و بالایی در نظر گرفته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: وکالت مانند قضاوت بالهای فرشته عدالت هستند و حضور وکلای مستقل در دستگاه قضایی موجب ارتقا سطح قضاوت و افزایش اعتبار بین المللی می شود.

امیری ادامه داد و گفت: حتی در مجامع بین المللی اگر تدابیر قضایی بدون حضور وکلای مستقل اتخاذ شود محل تردید و شک است همچنین استقلال وکیل و نهاد وکالت یکی از بدیهی ترین نیازهای جوامع برای تحقق عدالت و تضمین حقوق و آزادی‌های فردی است.

وی در پایان اشاره کرد: ما خودمان را از جنس وکلا می دانیم و معتقدیم باید با نگاهی آسیب شناسانه به علل قرار دادن نهاد موازی اصل ۱۸۷ در کنار نهاد وکالت را ارزیابی کنیم.

در پایان مراسم ضمن تقدیر از رئیس کانون وکلای خوزستان و میهمانان کشوری از تیم فوتبال این کانون نیز قدردانی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.