مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: ضرورت دارد همانند اتفاق ۲۵ بهمن ۹۵ که به فرمایش و توصیه مقام معظم رهبری حرکت جهادی برای مقابله با ریزگردها در استان انجام شد، در بحث لایروبی رودخانه ها نیز حرکت جهادی صورت گیرد، چراکه رودخانه های استان در نیم قرن گذشته جز به صورت نقطه ای لایروبی نشده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی زاده روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در دوازدهمین جلسه شورای آب و برق استان خوزستان اظهار کرد: هشدارهای به موقعی که هواشناسی استان و معاونت سازمان آب و برق خوزستان  داشتند باعث شد در اواسط آبان ماه کارگروه مقابله با سیلاب را تشکیل دهیم و یک آمادگی تمام قد را در استان ایجاد کنیم.

 وی با بیان این که خوزستان مشخصات یک کشور را داراست، توضیح داد: خوزستان شرایط اقلیمی خاصی دارد به طوری که شاهد هستیم در یک ساعت پنج مدل آب هوایی براستان حاکم  است.

 مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به این که ۳۳ درصد آب های جاری  و سدهای بزرگ کشور در خوزستان واقع شده است، گفت: برخی افراد خدمات سد سازی را به ویژه در حوزه کارون بزرگ زیر سوال می برند، اما اگر این سدها نبودند با مشکلات بیشتری رو به رو بودیم.

وی تصریح کرد: در برخی پروژه های بزرگ مانند سد گتوند  امکان دارد پیوست های زیست محیطی به درستی اجرایی نشده باشد، ولی همین سد موجب شد  سیل سال ۹۶ در لالی کنترل شود.

حاجی زاده با تاکید بر محاسن وجود سدها اظهار کرد: براساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان در کرخه یک دوره بازگشت صد ساله در پیک ورودی داشته ایم که کنترل آن کار راحتی نبود.

 وی گفت: سد بختیاری اگر کنار گذاشته نمی شد، امروز  با این همه مشکل مواجه نبودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به ابربحران خشکسالی در خوزستان، گفت: ابر بحران خشکسالی که در تابستان آن را پشت سر گذاشتیم در چهل سال اخیر بی سابقه بود و با مدیریت واحد و ستاد خشکسالی  با نظارت استاندار توانستیم  مقام اول بهینه سازی مصرف برق را در کشور داشته باشیم که به نوبه خود کار بزرگی به شمار می رفت.

وی با اشاره به وضعیت زیرساخت های خوزستان ادامه داد: بسیاری از زیرساخت های استان قبل از انقلاب ساخته شدند، بسیاری دیگر از زیرساختها نیز در زمان جنگ تحمیلی از بین رفته اند یا فرسوده شده اند، با این حال در در حوزه زیرساختی مسکنی عمل شده است که همین امر موجب شده یک بحران کوچک همه را درگیر خودش کند.

حاجی زاده  بیان کرد: پس از تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، قانون مدیریت بحران به طور مدام تغییر پیدا می کرد تا این که چندی پیش این قانون نهایی و تصویب شد، در این قانون ۱۴ کارگروه تخصصی در نظر گرفته شده است که وظایف شورای عالی مدیریت بحران کشور در قانون سازمان مدیریت بحران کشور به این ۱۴ کارگروه واگذار شده است.

وی با بیان این که یکی از کارگروه های مهم مدیریت بحران کشور، کارگروه مقابله با سیلاب است و ریاست آن را وزیر نیرو برعهده دارد، توضیح داد: با وجود این که دولت و وزارت کشور نقش حمایتی خود را دارند، اما کارگروه باید در این مواقع نیازهایش را مشخص و جمع بندی کند و در شورای مدیریت بحران ارایه دهد که در آنجا تصویب شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به وضعیت سیل بندهای استان، گفت: پیش از هر چیری باید اول دلیل و علت اتفاقاتی که برای سیل بندها ایجاد شد را بررسی کنیم، رودخانه های ما از مسیر و بستر خودشان منحرف شده اند و می توان گفت مشکل اصلی سیل بند نیست بلکه در اکثر نقاط دیواره های رودخانه ها دچار مشکل شده است.

وی عنوان کرد: ضرورت دارد مانند ۲۵ بهمن که حرکت جهادی برای مقابله با ریزگردها انجام شد، باید در بحث لایروبی رودخانه ها نیز حرکت جهادی رخ دهد؛ چراکه بیش از پنج دهه است که جز به صورت نقطه ای، کار اساسی برای لایروبی رودخانه ها انجام نشده است.

حاجی زاده با بیان این که سد دز بالای ۳۰ درصد رسوبات دارد، بیان کرد: در بسیاری از نقاط به حریم رودخانه ها تجاوز شده که برخی از آنها توسط ارگان های دولتی صورت گرفته است؛ مثلا در مقاطع شهری شهرداری ها به حریم رودخانه ها حمله برده اند.

وی با تاکید بر تصمیم گیری نسبت به ۲ مساله مهم در کشور، گفت: یکی از آنها لایروبی رودخانه ها است که باید فکری برای آنها بشود، و موضوع دیگر سد بختیاری است که در سفر واعظی نیز مطرح شد و به عنوان یکی از مطالبات استان خوزستان و لرستان قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: ما ملت منسجم و واحد هستیم و همانطور که در شادی در کنار هم هستیم در غم ومشکلات نیز کنار هم هستیم و در بهمن ۹۵ همه کشور پای کار آمدند و به کمک خوزستان شتافتند، لذا باید بدانیم که برای یک مشکل همه کشور باید بسیج شوند.

وی افزود: در موضوع بستر رودخانه باید متولی یک دستگاه باشد که در قانون جدید مدیریت بحران کشور این موضوع مد نظر قرار گرفته است و اصلاح شده است.

حاجی زاده تاکید کرد: انتظار می رود با توجه به اهمیت مسایل در حوزه آب و برق شورای آب و برق در سازمان آب و برق و با حضور مدیرعامل این سازمان به طور مرتب برگزار گردد.

وی با بیان این که خسارت سیل فعلا در دست بررسی و کارشناسی است، بیان کرد: انهار و رودخانه های ما در ورودی به تالاب هورالعظیم مسدود شده اند و رودخانه میسان راهی به تالاب ندارد و معبر اصلی رودخانه به دلیل کشاورزی یا آبزی پروری بسته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.