حجت الاسلام محسن شفیعی سه شنبه شب در حاشیه نمایشگاه کتاب اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اشکال عمده در برنامه‌ریزهای فرهنگی، نبود نوآوری و ابتکار به دلیل تکراری شدن کار و تبدیل یک حرکت فرهنگی به یک نگاه اداری است به همین دلیل آسان ترین کار متهم کردن مردم به برقرار نکردن ارتباط با آن موضوع فرهنگی است.
وی بیان کرد: باید پرسید که آیا پس از چهار دهه برگزاری نمایشگاه کتاب در کشور تاکنون کار پژوهشی در این حوزه صورت گرفته است و آیا این موضوع که چینش غرفه ها در این چهار دهه دچار دگرگونی و تفاوت شده است یا خیر مورد بررسی قرار گرفته است.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان توضیح داد: ذائقه فرهنگی جامعه دائما در حال تغییر و تفاوت است اما قالب‌ها و مدل های بدون تفاوت و به طور یکسان و یکنواخت تکرار می شوند.
وی گفت: در حوزه کتابخوانی از تمام ظرفیت‌های خودمان در حوزه نوآوری و ابتکار استفاده نکرده ایم و به تکرار، یکسانی و یکنواختی مبتلا شده ایم.
شفیعی در خصوص چگونگی برگزاری یک نمایشگاه کتاب بیان کرد: باید هنگام برگزاری یک نمایشگاه کتاب از خودمان بپرسیم آیا می‌توان فضای نمایشگاه کتاب را به شکل دیگری طراحی کرد یا این که این حجم متراکم از کتاب‌ها در یک فضای محدود برای بیننده می‌توانند شوق انگیز باشد و آیا می‌شود کتاب را به شکل دیگری ارایه کنیم؟
وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی طراحان و برنامه ریزان فرهنگی باید بپذیرند که سلامت و ارزشمندی محتوا هیچ ملازمه ای با یکسان بودن قالب‌ها ندارد و می توان بر محتوای سالم و فاخر پافشاری کرد اما بر قالب‌ها و مدل‌های ارایه پافشاری و اصرار نداشت.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان با ذکر یک مصداق تصریح کرد: خبررسانی زمانی منحصرا از خبرگزاری ایرنا انجام می‌شد اما امروز شاهد هستیم که ده ها و صدها خبرگزاری کار اطلاع رسانی را انجام می‌دهند، شاید زمانی 80 درصد مردم انتخابشان تنها خبرگزاری ایرنا بود اما امروز با آن درصد رو به رو نیستیم و این موضوع نیز بدین معنی نیست که مردم با خبر قهر کرده اند، بلکه بدین معناست که فرصت‌های جدید ایجاد شده است و برای مخاطب این امکان فراهم شده که تامین منابع خبری خود را از خبرگزاری های مختلف انجام دهد.

***مسئولان فرهنگی جای خود را به دیگران بدهند
وی افزود:مسئولان فرهنگی باید بپذیریم که جای خودمان را به دیگران بدهیم و قبول کنیم تنوع ذائقه جامعه در حوزه فرهنگی بسیار با سرعت در حال انجام است.
شفیعی بیان کرد: باید این موضوع که آیا متولیان و سیاستگذاران حوزه فرهنگی به همان سرعت که ذائقه مخاطب به روز می شودبه روز شده است یا خیر مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان این که نمایشگاه‌های کتاب به طور کلی خوب هستند و نباید از آن‌ها دست برداشت توضیح داد: یکی از اشکالات کار در حوره فرهنگی این است که به مجرد این که اشکالی در یک عرصه ای به ذهنمان رسید قبل از اینکه عرصه جدیدی را تعریف کنیم عرصه قبلی را رها می‌کنیم و یک فاصله رها شدگی در جا معه ایجاد می شود.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان ادامه داد:نمایشگاه های کتاب باید ایجاد شوند اما همزمان شیوه های جدیدی که مناسب ذائقه نسل جوان است باید بررسی شود.
به گزارش ایرنا سیزدهیمن نمایشگاه بین المللی کتاب خوزستان از 17 تا 23 بهمن ماه در اهواز برگزار شد.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.