حمیدرضا لشکری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: کانال انتقال آب سلمان در امتداد کانال چمران قرار دارد که آب کرخه را برای مصارف شرب به اهواز منتقل می کند.
وی افزود: پیش از این آب شرب طرح غدیر در اهواز از طریق کانال پای پل تامین می شد که با آغاز تعمیرات این کانال، آب مورد نیاز طرح از کانال سلمان تامین می شود.
لشکری اضافه کرد: در اطراف محل شکستگی کانال سلمان در نزدیکی منطقه عین 2 اهواز، زمین کشاورزی و منازل مسکونی قرار ندارد و دشت وسیعی است به همین دلیل نگرانی از بابت آبگرفتگی وجود ندارد اما با قطع شدن آب انتقالی از رودخانه کرخه، احتمال دارد آب شرب اهواز دچار اختلال شود.
وی دبی کانال سلمان را حداکثر 10 مترمکعب برثانیه بیان کرد و گفت: هم اکنون کانال چمران مسدود شده و آب به زودی فروکش می کند.
لشکری خاطرنشان کرد: کانال سلمان مربوط به زمان جنگ تحمیلی است و سال های طولانی مورد استفاده قرار نگرفته است.

** شناسایی نقاط پخش سیلاب
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: حدود 14 نقطه به منظور پخش سیلاب در پایین دست کرخه تعیین شده تا در صورت افزایش دبی خروجی سد کرخه، برای جلوگیری از سیل، عملیات پخش سیلاب انجام شود.
وی با بیان اینکه حوضه دز هم اکنون به ثبات نسبی رسیده ، افزود: در حوضه کارون نیز با مشکل خاصی روبه رو نیستیم اما در حوضه کرخه مناطقی با افزایش دبی رودخانه احتمال خطر وجود دارد که با اقداماتی، اثرات سیلاب را کاهش خواهیم داد.
لشکری اضافه کرد: امروز متوسط خروجی از سد مارون 137 مترمکعب برثانیه، سد کرخه 370 مترمکعب برثانیه، سد گتوند علیا (کارون) 670 مترمکعب برثانیه و سد دز 718 مترمکعب برثانیه است.
کانال سلمان، در پی شکستگی و تعمیر کانال پای پل کرخه، از اواخر دی امسال وارد مدار شده و بخشی از آب شرب اهواز را در قالب طرح غدیر از سد کرخه تامین می کند. حدود 60 درصد آب شرب اهواز از سد کرخه برداشت می شود.
'کانال سلمان' کانال خاکی به عرض 70 تا 110 متر و طول بیش از 100 کیلومتر، در پنج کیلومتری شمال شهر اهواز است که با اهداف نظامی ساخته شده و نقش اساسی در نظریه 'جنگ آب' شهید چمران و غرقاب سازی مناطق استقرار دشمن در دوران دفاع مقدس بازی کرد.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.