به گزارش ایرنا اسکندر لطفعلی زاده روز دوشنبه در شصت و ششمین نشست علنی شورای شهر شهر اهواز در محل سالن جلسات این شورا با تقسیم مدیران شهرداری به نورچشمی و غیر نورچشمی گفت: به برخی مدیران عامل سازمان های وابسته به شهرداری هیچ وظیفه ای محول نمی شود و برعکس بر دوش مدیری دیگر وظایف متعددی قرار می گیرد.
وی با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن راهکارهای عملی برای افزایش بهره وری افزود: ادغام سازمان های وابسته نه تنها منتج به افزایش بهره وری و تخصص گرایی نمی شود بلکه ممکن است سبب تجمیع شغلی نیز شود.

**سازمان ها وبال گردن شهرداری
دیگر عضو شورای شهر در همین خصوص اظهار داشت: سازمان ها قرار بود بازوان اجرایی شهرداری باشند اما درحال حاضر وبال گردن شهرداری هستند.
مهران باباپور ادامه داد: هرکدام از سازمان ها بدهی های میلیاردی دارند و هیچ کمکی به شهرداری اهواز نکرده اند، در واقع بیشتر مشکلات شهرداری نشات گرفته از همین سازمان ها است.
وی با اشاره به اینکه ادغام این سازمان ها بزرگترین کمک به شهرداری است گفت:مدیران فعال در سازمان ها پاسخگوی مردم نیستند اما اگر زیر نظر معاونت ها باشند امکان نظارت بر عملکرد آنها بیشتر فراهم خواهد بود.
باباپور با اشاره به هزینه های زیاد این سازمان ها تصریح کرد: با ادغام، هزینه های مختلف از جمله حراست فیزیکی، آب و برق و مسکن کاسته می شود، همچنین لازم است بررسی کنیم آیا این سازمان ها از زمان تاسیس تاکنون به وظایف ذاتی خود عمل کرده اند یا آنکه صرفا به صورت فرمایشی پیش رفته اند.
رییس شورای شهر اهواز نیز گفت: سازمان های وابسته به شهرداری و حتی خود شورا نیز دچار روزمرگی شده اند ، اعضای شورای شهر باید به معاونت ها و سازمان های مختلف شهرداری برنامه دهند و سپس بر نحوه اجرای آن نظارت داشته باشند.
عبدالزهرا سنواتی تصریح کرد: با ادغام سازمان های وابسته به شهرداری مشکلات فعلی حل نمی شود و هیچ کدام از هزینه ها کاهش نمی یابد ضمن آنکه امکان افزایش هزینه نیز وجود دارد.
وی گفت: اگر در یک سازمان و بخشی مسئول در انجام وظایف خود موفق نبود باید آن مدیر تغییر کند نه آنکه در پی ادغام سازمان باشیم .
وی ادامه داد: شهرداری های سایر کلانشهرها با روش های گوناگون مانند توسعه شهر هوشمند به دبنال کاهش هزینه ها هستند اما شهرداری اهواز در این مسیر موفق نبوده است.

**بدتر شدن شرایط با ادغام سازمان ها
یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز درخصوص ادغام سازمان های وابسته شهرداری اهواز اظهار داشت: درحال حاضر برخی مدیران عامل سازمان های شهرداری حاضر به پرداخت مطالبات پیمانکاران که از زمان مدیران عامل پیشین باقی مانده نیستند قطعا با ادغام سازمان ها این شرایط بدتر نیز می شود.
محمدرضا ایزدی ادامه داد: موافق ادغام برخی سازمان های وابسته به شهرداری هستم اما باید با ساز و کار مناسب این مساله دیده شود تا مشکلات کمتری ایجاد شود.

**تشکیل یک سازمان تنها برای یک وظیفه جزیی
محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر اهواز با اعلام موافقت خود درخصوص ادغام برخی سازمان ها گفت: مجموعه شهرداری بسیار حجیم است و لازم است برخی سازمان ها ادغام شوند.
وی افزود: از سویی دیگر مشاهده می شود که یک سازمان بزرگ تنها برای یک وظیفه جزیی تشکیل شده است به طور نمونه سازمان عمران شهری تنها وظیفه آسفالت خیابان ها را برعهده دارد درحالی که برای بحث آسفالت معابر اصلا نیازی به تشکیل یک سازمان مجزا نبود.
فلسفی ادغام سازمان ها را در کاهش هزینه ها موثر دانست و یادآور شد: یکی از وظایف ما این است که اگر قادر به افزایش درآمدها نیستیم حداقل باید هزینه ها را کنترل کنیم.
رحیم کعب عمیر یکی دیگر از اعضای شورای شهر با اشاره به لزوم تعیین افق کوتاه، میان و بلند مدت برای شهر اهواز یادآور شد: لازم است اعضای شورای شهر برای توسعه شهر هوشمند و ممیزی املاک فشار بیشتری بیاورند.
وی گفت: منافع برخی در عدم توسعه ممیزی املاک و مشخص نشدن آنها است زیرا در صورت مکانیزه شدن شهر اعمال نفوذها کمتر می شود.

**لزوم ادغام سازمان های شهرداری براساس ابلاغ وزارت کشور
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اهواز با بیان اینکه ادغام سازمان های شهرداری اهواز توسط وزارت کشور ابلاغ شده است گفت: طرح ادغام سازمان های شهرداری به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از فساد و کوچک سازی بدنه شهرداری مطرح شد.
ابراهیم نوشادی ادامه داد: طبق اعلام معاون امور مالیاتی کشور سازمان های شهرداری از پرداخت مالیات معاف هستند به شرط آنکه ادغام این سازمان ها صورت گیرد زیرا کلانشهرها نمی توانند بیش از 12 سازمان داشته باشند.

بنابراین گزارش، دستورکارهای عدم اجرای مصوبه شورای چهارم مبنی بر ادغام سازمان های وابسته شهرداری، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر برای استهلاک تمام یا بخشی از سرمایه گذاری اختصاصا و فقط جهت قراردادهای مشارکتی، ترک تشریفات واگذاری مناقصه قرارداد نگهداری 200 هکتار از فضای سبز پارک شهروند و اصلاح ردیف بودجه سال 97 با اکثریت آرا به تصویب رسید.
بر اساس ضوابط تشکیلاتی متناسب با ماده 54 قانون شهرداری ، سازمان های وابسته عهده دار بخشی از وظایف شهرداری هستند و در اجرای قانون شهرداری، تصمیم گیری نهایی بر عهده شهردار می باشد؛ همچنین سازمان شخصیت حقوقی مستقل نداشته و شخصیت حقوقی اش منبعث از شهرداری می باشد اما اختیارات اداری و مالی متناسب را از محل تفویض اختیار شهردار به رئیس سازمان بعنوان قائم مقام شهردار بر اساس تبصره ذیل بند 30 ماده 71 قانون شوراها اقدام می نماید.
در اجرای امور مالی و معاملاتی شهرداری و سازمانهای وابسته مطابق اساسنامه قبلی و بر اساس ماده 84 قانون شهرداری ها، سازمانهای وابسته تابع قانون تجارت بوده که می بایست نسبت به ارسال اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد اقدام می نمودند در حالیکه فعالیت انتفاعی و سود آور نداشتند.
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.