جمال عالمی نیسی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد:11 روستای بخش مرکزی این شهرستان (در منطقه بامدژ) که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند، در معرض سیلاب هستند که تقسیم کار و تقویت سیل بندها در نقاط حادثه خیز و مناطق پرخطر، در ستاد بحران شهرستان در دستورکار قرار است.
وی با اشاره به افزایش خروجی سد دز تا یک هزار مترمکعب برثانیه، افزود: در صورتی که خروجی سد دز در همین مقدار متوقف شود و دبی رودخانه دز به همین منوال باشد، خطر جدی روستاها را تهدید نمی کند، اما با آغاز دوباره باران و پیش بینی ادامه بارش تا 48 ساعت آینده، احتمال افزایش خروجی سد دز بیشتر می شود که در این صورت احتمال آبگرفتگی این روستاها افزایش می یابد.
عالمی نیسی اضافه کرد: فعلا برنامه ای برای تخلیه اهالی روستاها نداریم و اقدامات بعدی در رابطه با این روستاها به شرایط جوی و حجم بارندگی ها و افزازیش خروجی سد مرتبط است.
وی همچنین گفت: در هفته گذشته کانال توانا (کانال انتقال آب دز به کرخه) دچار نشتی شده و بخشی از جاده ارتباطی روستاهای منطقه را مسدود، و بخشی از زمین های کشاورزی را به زیر آب برد که عملیات لوله گذاری و انحراف آب به کانال «خارور» در حال اجراست و تا امشب به اتمام می رسد.
عالمی نیسی افزود:هم اکنون وضعیت رودخانه کارون عادی است و روستاهای حاشیه این رودخانه هیچگونه مشکلی ندارند.
در پی بارش های پاییز و زمستان امسال، چندین بار ستاد بحران در شهرستان های خوزستان به حالت آماده باش درآمده است.
افزایش دبی رودخانه ها ناشی از رهاسازی آب سدهای کرخه و دز در روزهای گذشته سبب بالا آمدن آب در آنها شده و برخی روستاها تهدید، و برخی زمین های کشاورزی به زیر آب رفته است.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان نیز پیش از این، برآورد اولیه خسارت اخیر بارندگی شدید و آبگرفتگی زمین های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی در برخی مناطق خوزستان را بیش از چهار هزار و 800 میلیارد ریال اعلام کرده بود.
سال 95 با رهاسازی آب از سد دز بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و 36 روستا دچار سیلاب شد.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.