به گزارش ایرنا دکتر سید ضیا هاشمی روز پنج شنبه در نشست فرمانداران استان خوزستان در سالن اجتماعات استانداری ادامه داد: تورم اقتصادی در کشور از 10 به 30 درصد افزایش یافت و قیمت دلار بالا رفت که همین مساله می توانست سرنوشت ایران را مانند ونزوئلا تغییر دهد اما با تدبیر صورت گرفته شاهد کنترل نرخ ارز هستم.
وی تصریح کرد: دولت به لحاظ اقتصادی کار دشواری پیش روی دارد چرا که بودجه دولت در سال آینده چهار هزار و 70 میلیارد ریال است که با فرض تحقق کامل آن و با یک نگاه واقع بینانه باید پذیرفت که شرایط اقتصادی کشور در سال آینده نیز سخت خواهد بود زیرا بیشتر این بودجه صرف یارانه ها و پرداخت حقوق می شود.

**کاهش هیمنه آمریکا در خاورمیانه
وی در بخشی دیگری از سخنان خود به تهدیدهای ترامپ علیه ایران اشاره کرد و گفت: کشور ایران شاهد تلاطم های بسیاری بوده و به ویژه تابستان داغی را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشته است.
هاشمی افزود: دشمنان ایران پیش بینی کرده بودند که ایران جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را نمی بیند اما شاهد هستیم که این کشتی به آرامی تلاطم ها را پشت سر گذاشته است.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به کاهش هیمنه آمریکا در منطقه خاورمیانه بیان کرد: بررسی شرایط حاکم نشان می دهد که تهدیدات منطقه ای نه تنها زیاد نشده بلکه در حال کاهش نیز هست از همین رو استعداد شروع یک جنگ جدید در منطقه وجود ندارد.
وی ادامه داد: برخی انتقاداتی به برجام وارد می کنند در حالی که در آینده، تاریخ به نیکی از برجام یاد خواهد کرد چرا که به گفته رییس جمهوری در تمام مذاکرات سیاسی امتیازاتی بین طرفین رد و بدل می شود اما مهم برآیند آن است.
مدیر عامل ایرنا افزود: نظام جمهوری اسلامی در توافق برجام توانست چهره ای مستقل و مقتدر از کشور ایران را به دنیا نشان دهد که همین امر منجر به خلع سلاح ترامپ و همفکران وی شد و در واقع در صورت خروج ایران به جای آمریکا از برجام ، این بزرگترین هدیه به افراطیون غربی می شد که البته محقق نشد.

** کاهش اقتدار اقتصادی آمریکا
وی در خصوص خروج آمریکا از برجام تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام اگرچه مشکلاتی اقتصادی به ویژه در حوزه محدودیت های تجاری، نفتی، بانکی و کشتیرانی برای کشور ما به وجود آورد اما به لحاظ اخلاق سیاسی به نفع ایران بود و نشان داد که رییس جمهوری فعلی آمریکا قابل پیش بینی و قابل اعتماد نیست.
هاشمی ادامه داد: اکثریت جامعه آمریکا موافق خروج این کشور از برجام نبود اما با فشارهای ترامپ و هم فکرانش این امر صورت گرفت.
وی افزود: یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ تمرکز بر رشد اقتصادی در آمریکا و کاهش هزینه های مالی در سایر کشورها همچون عراق، افغانستان و سوریه بود و درواقع عظمت آمریکا را در توسعه اقتصادی این کشور عنوان کرد.
مدیر عامل ایرنا گفت: طبق پیش بینی های انجام شده در خود آمریکا اعلام شده بود که در سال 2030 آمریکا دیگر اقتصاد اول در دنیا نخواهد بود و کشورهای چین، کشورهای اروپایی، هند و آسیای شرقی جای این کشور را خواهند گرفت اما این امر زودتر از پیش بینی ها محقق شد و درحال حاضر شاهد پیشرفت اقتصادی کشورهایی همچون چین هستیم.
وی گفت: به طور نمونه چین در کشور پاکستان 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است از سویی دیگر حجم سرمایه گذاری های این کشور در نقاط مختلف به 126 میلیارد دلار رسیده است.
هاشمی با اشاره به مخالفت آشکار مردم سایر کشورها با سیاست های آمریکا خاطرنشان کرد: در کشور چین از هر یکصد نفر بالغ بر هشتاد نفر آمریکا را دشمن نخست خود می دانند حتی در دهه های نخست قرن 19 میلادی بسیاری روشنفکران انگلیسی نسبت به تهاجم فرهنگی آمریکا علیه اروپا انتقاد می کردند و پس از خروج برجام از آمریکا این اعتراضات از بین جامعه روشنفکر به عرصه سیاسی اروپا وارد شد.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به تغییر گفتمان در دنیا با حضور ترامپ اظهار داشت: رییس جمهوری پیشین آمریکا رویکرد اصلی خود را بر آموزش و بهداشت گذاشته بود و تمرکز کمتری بر مسائل اقتصادی و نظامی داشت که البته همین امر سبب بروز انتقاداتی نیز می شد اما به دلیل رسانه ای بودن اوباما و حضور در برنامه های پرمخاطب قدرت بسیاری در اقناع افکار عمومی داشت.
وی افزود: رییس جمهوری فعلی آمریکا شعار اصلی خود را بر رشد اقتصادی در این کشور قرار داده بود و در یکسال نخست نیز بیکاری را به زیر چهار درصد رساند و این روند در سال دوم نیز ادامه داشت اما پس از آن شاهد نزول این رویه هستیم.
هاشمی در خصوص علت توفیقات ترامپ در 2 سال نخست اظهار داشت: آمریکا با تمرکز بر توسعه اقتصادی و بهره گیری از کشورهای نفتخیز منطقه خاورمیانه، تقویت اسراییل و تغییر پایتخت این رژیم اشغالگر و تعامل سیاسی اقتصادی با ترکیه به موفقیت های اقتصادی دست یافت.
وی در تحلیل علت خروج آمریکا از سوریه یادآور شد: برخی معتقدند علت خروج نیروهای آمریکا خروج از تیررس ایران و ساماندهی نیروها برای حمله نظامی است اما بنظر می رسد سیاست های اقتصادی ترامپ و تمرکز بر شکوفایی اقتصادی در درون کشور علت اصلی این تصمیم بوده است.
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا ادامه داد: ترامپ در مصاحبه ای عنوان کرد که حدود هفت هزار دلار در عراق هزینه نظامی شده اما رییس جمهوری این کشور باید با چراغ های خاموش از فرودگاه خارج شود که همین مساله برای کشوری که ادعای قدرت دارد یک شکست بزرگ تلقی می شود.

**کاهش مشروعیت عربستان
وی ادامه داد: آمریکا تعهد کرده بود که سالانه 200 هزار مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در کشور عربستان تولید کند که این مقدار تاحدودی غیر واقع بینانه است، این کشور نیز در دوره ای شاهد رشد و توسعه اقتصادی بسیاری بود و در همان زمان شمشیر را علیه ایران از رو بسته بود.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اعدام روحانی مبارز شیخ نمر یادآور شد: اعدام این روحانی بهترین فرصت برای خدشه دار کردن چهره خشن عربستان سعودی بود اما با برخی اقدامات نامناسب در سفارت این کشور در تهران سبب شد تا این کشور به مدت یکسال از این مساله سوء استفاده کند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ماجرای قتل روزنامه نگار عربستانی اشاره کرد و گفت: خاشقچی تا سه سال پیش از مرگ حامی پادشاه عربستان بود اما به تدریج از مواضع خود کناره گیری کرد و در نهایت به شکل بسیار بدوی توسط ماموران عربستان به قتل رسید که همین امر مشروعیت این کشور را بیش از پیش زیر سوال برد.

**بررسی تحلیلی و عمیق مشکلات خوزستان توسط ایرنا
این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص نقش خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: این رسانه از اوایل امسال شاهد تحولات وسیعی بوده که بیش از پیش در بیان رویدادها و اخبار تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: به طور نمونه در حادثه تروریستی 31 شهریورماه امسال با اخبار سریع و صحیح مانع از موج سواری رسانه های بیگانه شد.
هاشمی گفت: درحال حاضر نیز یک تیم پژوهشی و تحقیقاتی از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی از مرکز به استان خوزستان سفر کرده اند تا مسائل و مشکلات این استان را با رویکرد عمیق تری بررسی کنند.
به گفته وی رسانه ها باید نقش آرامش دهنده آگاهانه داشته باشند زیرا در عصر حاضر داده ها از مخاطبان پنهان نمی ماند از همین رو نمی توان به بهانه حفظ آرامش از بیان آنها خودداری کرد.
هاشمی با اشاره به تعلق خاطر همه کشور به استان خوزستان اظهار داشت: این استان نماد مقاومت است و در برهه های مختلف همچون سلسله عملیات بیت المقدس و فتح المبین این امر را ثابت کرده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری کشور به ویژه استان خوزستان شاهد تلاطم های بسیاری بوده است اما با مدیریت خوبی که در استان وجود دارد این مساله تحت کنترل درآمد.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی عصر چهارشنبه وارد اهواز شد و در سفر سه روزه خود برنامه هایی از جمله حضور در شورای روابط عمومی های استان، نشست با فرمانداران و حضور در مراسم گرامیداشت شهدای دانشجو در هویزه را دارد.
9887/6002/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.