به گزارش ایرنا عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست که چهارشنبه شب در سرسرای اداری این دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: دانشگاههای نسل چهارم نقش مهمی در پیشبرد جامعه دارند و هرچه دانشگاه بیشتر بتواند با عناصر درونی و بیرونی ارتباط موثر و سازنده برقرار کند موفق تر است و رسانه ها نیز بازوی مهمی برای دانشگاهها خواهند بود.
دکتر مسعود صفایی مقدم افزود: دانشگاهها بر مسئولیت اجتماعی تاکید دارند اما هنوز شاخص میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاهها در شاخص های رتبه بندی دانشگاهها وارد نشده است.
وی افزود: اگر شاخص کمیت را در خصوص شاخص های رایج ادامه دهیم مسائل کیفی افت کرده و بد اخلاقی ایجاد خواهد شد و اعتماد مردم نسبت به دانشگاهیان کم می شود که خسارت بزرگی است.
صفایی مقدم اظهار داشت: ارتباط با جامعه در بستر اعتماد شکل می گیرد و رسانه های ما زمانی می توانند موفق باشند که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اعتماد مردم به نهادهای تصمیم ساز و از جمله رسانه ها و دانشگاه ها روز به روز مانند کوه یخ آب می شود و اگر اصلاح نشود رسانه نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه رمز موفقیت در ارتباط است ادامه داد: باید مهارت های ارتباطی را با نهادها و کانون ها تقویت کنیم تا اعتماد بازسازی شود و رسانه ها باید فکر ساز و تصمیم ساز باشند و مهندسی اجتماعی را به عهده بگیرند.
دکتر حسین حمیدی نجات رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بر ضرورت ایجا بستر مولتی مدیا در حوزه رسانه ها و امکان یک دیالوگ باز اشاره کرد و بیان کرد: رسانه ها باید شرایطی فراهم کنند که دانشگاهها با اجتماع خود یک دیالوگ باز داشته باشند.
دکتر سید علیرضا علوی رییس جهاد دانشگاهی خوزستان نیز اظهار داشت: اخبار علمی کم مخاطب شده که شاید ادبیات رسانه ای و تنظیم خبری در رسانه ها ضعف داشته است.
وی گفت: برخی مسئولان دنبال نگفتن هستند این در حالی است که آنها باید دنبال چگونه گفتن باشند.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: در اروپا حتی موقعیت جغرافیایی ما را نمی شناسند و رسانه باید فکر جامعه را به مردم بفروشد.
علیرضا جلیلی فر گفت: اگر رسانه ها نتوانند به شکل مطلوب موفق باشند پس نتوانستیم فکری تولید کنیم که به مردم عرضه شود.
وی افزود: با وجود اهمیت سرعت و دقت در رسانه های ملی اما مردم ما طالب رسانه های غربی هستند و این یک تناقض است.
جلیلی فر با تاکید بر اینکه بیشتر دنبال محافظه کاری هستیم ادامه داد: نباید دنبال پنهان کردن واقعیت ها باشیم و تا زمانی که دنبال محافظه کاری در توزیع خبر باشیم مردم رسانه های غربی را ترجیح می دهند و نخبه ها نیز به اخبار غرب گوش می دهند.
نقش رسانه در جلوگیری از مهاجرت نخبگان و صداقت در ارائه اخبار برای افزایش اعتماد به رسانه ها از دیگر مباحثی بود که مطرح شد.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالات و مباحث مطرح شده اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: دانشگاه نیز در معرض بی اعتمادی اجتماعی است اما همچنان اساتید و دانشگاه در مقایسه با دیگر نهادها و اقشار جایگاه خوبی دارند به طوریکه اگر علم صادق و نافع ارائه نشود دانشگاه آسیب می بیند.
دکتر سید ضیا هاشمی با اشاره به جنگ اقتصادی امسال بیان کرد : به دنبال آن یک جنگ رسانه ای جدی آغاز شد که در این جنگ دچار آسیب شدیم مانند نوسانات قیمت ارز و تورم که به فضای روانی و رسانه ای جامعه آسیب وارد کرد.
وی بیان کرد: در این بین دانشگاهیان و علما و معلمان هنوز جایگاه بالائی در جامعه دارند ولی برخی نهادها آسیب جدی دیده اند که موضوع نگران کننده ای است.
هاشمی ادامه داد: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی امروز بر مخاطبان عام اثر بالائی دارند که در جهت استفاده از ظرفیت های جدید مانند حرکت به سمت ماوتی مدیا(چند رسانه ای) و استفاده از توانمندی های جدید اهمیت دارد.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: در یک سال گذشته در ایرنا بیشترین سرمایه گذاری در حوزه مولتی مدیا بوده است که باعث افزایش مخاطبان و اثر گذاری بیشتر اخبار شد و سهم بیشتری از فضای مجازی را دریافت کردیم
وی گفت: در ایران ماهانه یک میلیارد و 600 میلیون بار مطالب در فضای مجازی دیده می شود که سهم ما نسبت به اول امسال بیش از چهار برابر شده است.
هاشمی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت دیالوگ و گفت و گو مناسب است و ما البته دچار محدودیت هستیم اما دراین زمینه تلاش بیشتری خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: شناخت ناقص از یک کشور، یک دغدغه جهانی است که البته بخشی از ناشناختگی ها عادی است اما در مورد ایران ما در 40 سال بعد از انقلاب در معرض فشارها و تحریم های رسانه ای بودیم.
وی افزود: در یک سال گذشته شورای راهبردی ایرنا تشکیل شد که بتوانیم در کشور و در منطقه خودمان در حد رسانه های با نفوذ مطرح کنیم.
هاشمی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالات دیگر اساتید در خصوص پیوند بین دقت و سرعت در انتشار اخبارگفت: سرعت و دقت در کنار هم موضوعیت پیدا می کنند
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه کرد: کم مخاطب بودن برخی اخبار علمی لزوما مشکل رسانه ای نیست بلکه به سلیقه و ذائقه مصرف کننده و نوع پرورش و ویرایش آن بستگی دارد که باید کار بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
وی در خصوص محافظه کاری رسانه ای هم گفت: این موضوع در فضای عمومی ما وجود دارد و کار رسانه ای صادقانه بسیار پرهزینه تر از دانشگاه است.
هاشمی اظهار داشت: رسالت رسانه گفتن و نوشتن است و پیوند با حوزه مدیریت برای چگونه گفتن نیاز به سواد رسانه ای وفعالیت بیشتری دارد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: میزان ارجاع بی بی سی به اخبار ایرنا نسبت به یک سال گذشته بیش از 10 برابر شده که از نظر رسانه ای افتخار است اما از نگاه برخی دیگر ایراد و اتهام است.
وی گفت: نقش رسانه ها در جلوگیری از مهاجرت مهم است اما رسانه مانند دانشگاه تا حدی می تواند موثر باشد و باید این نگاه را داشته باشیم که نخبگان هر جای دنیا شهروند ایرانی باشند و تعامل برقرار کنند.
هاشمی تاکید کرد: برگزاری این نوع نشست ها کمک می کند تا پیوند بین دانشگاه و رسانه و جامعه برقرار شود که باعث بالندگی رسانه و ایفای رسالت اجتماعی دانشگاه می شود.
3004/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.