به گزارش ایرنا دکتر سید ضیا هاشمی چهارشنبه شب در جمع تعدادی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در سرسرای اداری این دانشگاه اظهار داشت: در هر جامعه ای سه رکن نخبگانی شامل نخبگان علمی فعال در دانشگاه، نخبگان مدیریتی در بدنه دولت و نخبگان اجتماعی وجود دارد که اهمیت حضور دانشگاهیان در پست های مدیریتی و استفاده از تجربیات در حوزه اجرایی برای توسعه کشور بسیار کارساز است.
وی با بیان اینکه ایرنا در یک سال گذشته بر اساس سند برنامه راهبردی تدوین شده است افزود: مخاطب اصلی را قبل از افکار عمومی نخبگان معرفی می کند تا از طریق آنها با جامعه ارتباط برقرار کنیم.
هاشمی ادامه داد: ایرنا با افتخار، رسالت خود را اینگونه تعریف می کند که از ظرفیت دانشگاه استفاده و به پویایی دانشگاه کمک کند و بر این اساس اخیرا سرویس خبری دانشگاه را راه اندازی کرده و امیدواریم با ارتباط وسیع تری که با دانشگاه خواهیم داشت بالنده تر، قوی تر و تحلیلی تری از قبل بشویم.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در سال های اخیر با موج چهارمی روبرو شده ایم که طی آن امواج قدرت های نظامی، اقتصادی و دانایی با قدرت اطلاعات همراه شده است .
وی اضافه کرد:در موج سوم و چهارم، اتصال و پیوند بین کانون علم و اطلاعات شکل گرفته به گونه ای که اگر علم تولید شود ولی توزیع علم انجام نشود این تولید علم عقب می ماند چون سرعت تحولات زیاد است.
هاشمی ادامه داد: اگر در دانشگاههای ما علم ارزشمند در حوزه های مختلف تولید شود ولی توزیع نشود به مصرف نمی رسد و خریداری نخواهد داشت.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: به عبارتی فرصت نگهداری محصولات علمی کم شده چون دنیا سیال است و رقابت ها در عرصه علمی و تحلیلی شدت گرفته است و تولید علم باید همراه با توزیع آن صورت گیرد که این مهم در راستای پیوند دانشگاه و رسانه است.
وی تاکید کرد: اگر چه دانشگاه ذاتا رسانه است و هر دانشگاهی و استادی یک رسانه به حساب می آید اما رسانه مدرن امروز سرعت و توانایی اطلاع رسانی خود را زیاد کرده است.
هاشمی با بیان اینکه در انتشار خبر دقت مهم تر از سرعت است گفت: بسیاری از رسانه های معتبر دنیا با وجود داشتن خبرنگاران قوی و معتبر اما برای جذب مخاطبان زیاد دقت را چاشنی کار خود کرده و این امر سرعت آنان را کند کرده است. وی گفت : اما همین رسانها با سال های گذشته خود تفاوت زیادی داشته اند و در تصاویر سه بعدی، پخش زنده تصاویر از کانون رخدادها و واقعیت های مجازی موفق عمل کرده اند.
وی اظهار داشت: امروز دانشگاهها از حاشیه خارج شدند و در کانون جامعه، صنعت و شهر فعال هستند از جمله دانشگاه هاروارد ، سوربون فرانسه و دانشگاههای معتبر آلمان حتی دیوارها و حصارها را برداشته اند که پیوند حداکثری با جامعه داشته باشند .
هاشمی بیان کرد: مهمترین مساله دانشگاه پیوند با جامعه است و این پیوند با جامعه فقط در بخش پژوهش نیست بلکه پیوند با دانشگاه یک پدیده اجتماعی است.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه نسل چهارم دانشگاه دانشگاههای اجتماعی هستند گفت: یکی از کانون های شکل گیری پدیده دانشگاه اجتماعی پیوند با عموم جامعه و افکار عمومی است و رسانه نقش موثری در این زمینه دارد.
وی با اشاره به اینکه در پیوند جامعه با دانشگاه مسائل بومی و منطقه خیلی مهم است افزود: به تعبیر رییس جمهوری با وجود مساله ای مانند گرد و خاک در خوزستان، دانشگاه نمی تواند نسبت به آن دغدغه و طرح نداشته باشد.
هاشمی ادامه داد: خوزستان در حوزه آب، نفت و صنعت ظرفیت یک کشور را دارد و باید از تعداد دانشگاههای دولتی و غیر دولتی در استان به عنوان یک ظرفیت عظیم استفاده بهینه شود.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به تحریم ها گفت: تحریم ها برای مراکز علمی فرصت است چون دولت و نهاد های اقتصادی ما به سمت دانشگاهها اقبال بیشتری دارند .
وی اظهار داشت: اگر چه تحریم ها برای کشور مشکلاتی ایجاد می کنند اما دانشگاههای ما به عنوان نسل چهارم اجتماعی می توانند نقش مهم و تاریخی ایفا کنند و گرنه در معرض چالش های جدی قرار می گیرند.
هاشمی افزود: در بحث آموزش به حد اشباع رسیده ایم و حوزه پژوهش باید به مسائل جامعه پیوند بخورد تا مفید واقع شود.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز از کانون های مجاهدت در دوران دفاع مقدس بوده است.
وی گفت: دانشجویان شهدای هویزه، افراد مسئولیت پذیری بودند که نسبت به مسائل و چالش ها و دغدغه های جامعه بی تفاوت نبودند و پیام آنها برای ما این است که امروز نسبت به مسائل و دغدغه های جامعه توان خود را به کار گیریم و از ظرفیت های علمی به خوبی استفاده کنیم.
در این نشست اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه دیدگاههای خود را در زمینه چگونگی پیوند دانشگاه و رسانه را مطرح و راهکارهائی نیز ارائه دادند.
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی عصر چهارشنبه وارد اهواز شد و در سفر سه روزه خود برنامه هایی از جمله دیدار با آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، حضور در شورای روابط عمومی های استان، نشست با فرمانداران و حضور در مراسم گرامیداشت شهدای دانشجو در هویزه را در برنامه دارد.
3004/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.