به گزارش ایرنا سرعت گیر یا سرعت کاه به عنوان یکی از ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا شناخته شده و در کشور ما هم بطور گسترده درحال استفاده است، اما به جای فرهنگ سازی درکاهش سرعت ، از این پدیده قارچ گونه در سطح معابر فرعی و اصلی استفاده می شود.
فراوانی روزافزون این پدیده غیر استاندارد و غیر فنی در سطح معابر نه تنها باعث بروز خسارات مالی برای رانندگان شده بلکه در بعضی نقاط موجب افزایش میزان ترافیک شده است.
استاندارد جهانی نصب سرعتگیر در معابری که دارای شیب طولی بیش از هشت درصد است را ممنوع کرده ، این در حالی است که درکلانشهر اهواز شاهد نصب سرعت گیر در محل های غیر استاندارد از جمله در پایان پل جدیدی در سطح شهر با شیب غیر استاندارد هستیم؛ اینچنین سرعت گیرها به دلیل کاهش یکباره سرعت باعث بروز خطراتی در نقاط مختلف شهر شده است.

** سرعتگیرها کابوسی برای راننده ها
راننده سرویس مدرسه ابتدایی است که سرعت گیرها را عاملی برای کاهش سرعت خودروها در معابر شهری نمی داند و می گوید: روزانه چهار سرویس را در شهر اهواز جابجا می کنم که علاوه بر چاله های موجود در خیابان ها و عبور از سرعت گیرهای متنوع که سرنشینان را به هم می کوبد، باعث بروز خسارات جدی به خودرو می شود.
فرحان علیزاده خسارت منجر شده به جلوبندی خودروی خود را ماهانه حدود یک تا سه میلیون ریال بیان کرد و ادامه داد: خسارتی که ناشی از عبور از سرعتکاه ها در معابر شهری به خودروها وارد می شود ، علاوه بر وارد کردن خسارت مالی، بازاری گرم برای تعمیرکارها می باشد.
رحیم منصوری راننده خودرو سواری در شهر اهواز نیز گفت: سرعت گیرهای غیر استاندارد و نامناسب ،در این وضعیت بد اقتصادی برای جلوبندسازها بازار خوبی را از خرابی ماشین نصیب کرده است.
وی با اشاره به اینکه سرعت گیرها از استاندارد مناسبی برخوردار نیستند ادامه داد: در بسیاری از سرعت گیرهای پلاستیکی، روکش آنها جدا شده و پیچ های به جا مانده از نصب آنان باعث خرابی لاستیک و گاهی ترکیدن و پنچری آن می شود و از سوی دیگر با داشتن خودروهایی که کیفیت ایمنی مطلوبی ندارند کمک فنرها به شدت مورد تخریب قرار می گیرد.
محمدمهدیه سرعت گیرها را ابزاری برای کنترل سرعت وسایل نقلیه بیان کرد و گفت:گفته شده ارتفاع بلندترین نقطه سرعت کاه باید بین هفت تا10 سانتیمتر باشد ولی در بعضی نقاط شاهد بلندی بیش از 20 سانتیمتر هستیم که به واقع شبیه کوه هستند.
وی با اشاره به اینکه هر روز یک سرعت گیر جدید در سطح شهر نصب می شود افزود:روزانه در مسیرهای مختلف شهر اهواز شاهد رشد یک سرعت گیر جدید هستیم و به دلیل اینکه گاهی از جنس آسفالت و همرنگ با خیابان هستند با برخورد به آنها خسارت جدی به خودرو وارد می شود.
وی ادامه داد:علاوه بر آن امکان انحراف خودرو به سمت راست یا چپ می شود که خود عاملی بر بروز تصادف خواهد شد.
مهدیه مسیر تردد روزانه خود را از ساحل جنوب غربی رودخانه کارون بیان کرد و ادامه داد: در طول این مسیر به دلیل اینکه دسترسی محلی می باشد بیش از 15سرعتکاه وجود دارد و علاوه بر این تعداد به دلیل عبور احشام از فرعی های منتهی به جاده ساحلی اهالی اقدام به ساخت سرعت گیرهای غیر مجاز از طریق آسفالت می کنند که برای تردد خودروها در این مسیر حادثه ساز شده و هیچ دستگاه نظارتی اقدام به جمع آوری این نوع سرعت گیرها نمی کند.

** بیش از یک هزار سرعت گیر در معابر کلانشهر اهواز
عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه یک هزارو30 سرعت گیر در سطح کلانشهر اهواز وجود دارد گفت: از این تعداد 576 سرعت گیر از جنس پلاستیک و 454 سرعت گیر آسفالتی وجود دارد که در حدود یک سال اخیر تعداد 276 سرعت گیر خراب در کلانشهر اهواز جمع آوری شده است.
رحیم کعب عمیر از احداث 22سرعت گیر استاندارد در سطح معابر کلانشهر اهواز خبر داد و ادامه داد: براساس استاندارد سرعت گیرها باید عرض بالای سه تا پنج متر و شیب یک تا 1.8 سانتیمتر و هفت تا 9 سانتیمتر صخامت داشته باشند تا به سیستم تعلیق خودرو آسیب وارد نکند.
وی از تشکیل کمیته ای برای نظارت بر سرعت گیرها خبر داد و گفت: کمیته تشکیل شده متشکل از نماینده راهنمایی رانندگی، نماینده استانداری ونماینده شهرداری تشکیل وتصمیم گیری می کنند.
عضو شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید برغیراستاندارد بودن برخی سرعت گیرها افزود: باید رانندگی را تبدیل به یک فرهنگ کنیم نه اینکه با ابزارهای مختلف اقدام به کاهش سرعت خودروها کنیم.
کعب عمیر، استفاده از سرعت گیرهای پلاستیکی را در معابر منسوخ شده بیان کرد و ادامه داد: در برنامه ای که در شورای ترافیک خوزستان تدوین شده مقرر شد از سرعت گیرهای استاندارد با جنس آسفالتی استفاده شود؛ ضمن اینکه سرعت گیر پلاستیکی نسبت به جنس آسفالتی از مقاومت کمتری برخوردار هستند و استاندارد نیستند.
وی با اشاره به سرعت گیر انتهای خروجی پل شهید بندر به سمت بزرگراه مدرس گفت: استفاده از سرعت گیر در این منطقه به دلیل حادثه خیز بودن و شیب زیاد پل هوایی، غیراستاندارد است و باید در این محل از پل عابر پیاده یا زیرگذر استفاده شود.
این عضو شورای شهر اهواز احداث زیرگذرعابر پیاده را در انتهای پل شهید بندر غیر ممکن بیان کرد و افزود:به دلیل وجود خطوط برق در آن منطقه مجوز احداث زیرگذرعابر پیاده امکان پذیر نیست و شرکت برق مجوز لازم را صادر نمی کند.
کعب عمیر، سیاست کشور را در جهت آرام سازی ترافیک بیان کرد و گفت:استفاده از سرعت کاه ، رنگ آمیزی، نصب چراغ چشمک زن چشم گربه ای، فرهنگ سازی نحوه رانندگی از طریق آموزش دانش آموزان به عنوان پلیس مدرسه و ایجاد پارک های ترافیکی از جمله اقدامات فرهنگسازی در بحث ترافیکی است.
یک کارشناس راهداری ، سرعت گیرها را در بزرگراه ها و محورهای برون شهری ممنوع بیان کرد و گفت: نصب سرعت گیر در جاده های برون شهری غیر از نقاطی که پلیس راه درنظر می گیرد ممنوع است.
علی اسکندری نصب سرعت گیرهای قارچ گونه درون شهری را عاملی بر تصادفات می داند و بیان کرد: مشاهده شده شهروندان بدون در نظر گرفتن استانداردها اقدام به ساخت سرعت گیر می کنند و این عامل باعث بروز تصادفات و خسارات به خودرو ها می شود.
وی ادامه داد: استاندارد بین المللی سرعت گیر از جنس پلاستیک یا لاستیک است و ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعتگیر باید بین هفت تا10 سانتیمتر با پهنای 30 سانتیمتر باشد و نیز اندازه استاندارد سرعتکاه ها که از جنس آسفالت است از ارتفاع بلندترین نقطه سرعتکاه بین هفت تا10 سانتیمتر و پهنای آن بین 3.5 تا 6.7 متر باشد.
مدیر تعمیرگاه مجاز خودرو، یکی از مهمترین دلایل خرابی جلوبندی خودرو را دست اندازها ، خرابی آسفالت معابر شهری و سرعت گیرها بیان کرد و گفت:توصیه می شود زمان عبور از سرعتگیرها با کمترین سرعت ممکنه حرکت شود تا آسیبی به جلوبندی خودرو وارد نشود.
محمد جمالی عمده مراجعان را خرابی سیبک ها و کمک فنرها بیان کرد و افزود:با ترمز گرفتن به موقع زمان رسیدن به سرعت گیر، به دلیل اینکه توان بیشتر ترمزها در محور جلوی خودرو است، جلو خودرو کمی پایین می‌آید و این مساله باعث می‌شود تقسیم وزن خودرو بر هم بخورد و وزن در بخش جلویی خودرو بیشتر شود؛ به دلیل وزن زیاد قسمت جلو، فشار مضاعفی به سیستم تعلیق وارد می‌شود که در درازمدت می‌تواند به جلوبندی خودرو آسیب برساند.
درایران در 15 سال اخیر استفاده از سرعت گیرها به سرعت افزایش یافته اما تعداد و کیفیت سرعت گیرها طبق استاندارد بین المللی کارشناسی نشده است و روزانه شاهد رشد قارچ گونه این گوژپشتها در معابر شهری و در نهایت خرابی خودروها و بروز حوادث در برخی نقاط شده است.
طبق تحقیقات انجام شده نخستین سرعت گیر دنیا در نیوجرسی آمریکا در سال 1906 در محل عبور عابران پیاده نصب شد که در آن زمان سرعت خودروها برابر با 50 کیلومتر بر ساعت بود؛ تجربه مفید واقع شدن این سرعت گیرها موجب شد که پس از گذشت 60 سال در خیابان های هلند نیز به اجرا درآید.
ازجمله دغدغه مسئولان در شهرها ، کنترل ترافیک با کمترین هزینه است و هیچ راهی آسان تر و کم هزینه تر از نصب سرعت گیر و سرعت کاه نمی بینند و بجای فرهنگ سازی در رانندگی اقدام به نصب گوژپشت خیابانی می کنند.
7165/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.