به گزارش ایرنا در یک هفته گذشته آسمان شهر اهواز شاهد بارش باران های پاییزی بود که بیشترین آن روز 29 مهرماه با 45 میلی متر بارش در ایستگاه کشاورزی اهواز ثبت شد
این بارش ها اگرچه تلطیف هوا و خوشحالی شهروندان را در پی داشت اما بار دیگر خیابان های سطح شهر اهواز را به دریاچه ای مملو از فاضلاب همراه با بوی تعفن آن تبدیل کرد.
بارش باران در شهر آغازی برای نگرانی های شهروندان برای تردد در خیابان هاستچرا که اهواز تنها شهری در ایران است که سیستم دفع آبهای سطحی ندارد و طرح انتقال فاضلاب آن نیز مربوط به 50 سال پیش است.
با گذشت چند روز از آخرین بارش باران اما همچنان کوچه و خیابان های بسیاری در اهواز راه را بر روی عابران بسته اند که همین امر سبب انتقادات مردم شده است.
محمود خادمی یکی از ساکنان منطقه پردیس اهواز با انتقاد از وضعیت موجود در شهر گفت: در زمان بارش باران بجای آنکه از این نعمت الهی خوشحال شویم بیشتر دغدغه آبگرفتگی خیابان ها را داریم.
وی ادامه داد: من 2 فرزند دانش آموز دارم که برای رفتن به مدرسه سرویس دارند اما در زمان بارش باران به دلیل آبگرفتگی خیابان ها نه تنها سرویس مدرسه بلکه هیچ آژانسی هم حاضر به تردد در این خیابان ها نیست.
این شهروند یادآور شد: روز شنبه با خودرو شخصی فرزندانم را به مدرسه بردم اما شهرداری به دلیل گرفتگی خیابان ها دریچه چاه های فاضلاب را باز کرده بود تا آبها هدایت شوند که همین مساله سبب شد تا خودروی من در یکی از این چاله ها گیر کند.

**شناسایی 400 نقطه پس زدگی فاضلاب در اهواز
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز به ایرنا گفت: بیش از 400 نقطه اهواز در تابستان که هیچگونه بارشی هم وجود ندارد با بالازدگی فاضلاب همراه می باشند که این موضوع را به فرمانداری و شرکت آبفا اهواز منعکس کرده ایم.
علیرضا عالیپور با اشاره به اینکه یک سوم شبکه دفع فاضلاب اهواز فرسوده است افزود: یک سوم از شهر اهواز نیز سیستم دفع فاضلاب ندارد و این شبکه در اهواز با یک سوم ظرفیت خود فعال است.
وی با اشاره به اینکه 10 ایستگاه پمپاژ مشترک با شرکت آبفا داریم گفت: برخی شبکه های اصلی شهرداری مختص دفع آب های سطحی است اما برای دفع فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد و حتی کارکنان شهرداری در لایروبی نیز با آبفا همکاری می کنند.
عالیپور ادامه داد: اعتبارات تخصیصی موجود برای این کار بسیار کم است وبا این توان مالی نباید انتظار حل موضوع زیرساخت شهری در زمینه فاضلاب باشیم.
وی افزود: شبکه دفع آب های سطحی شهر اهواز مبتنی بر شبکه فاضلاب است زیرا میانگین بارش های سالیانه در اهواز کم و بارش میانگین 30 میلیمتر حداکثر در 2 روز از سال اتفاق می افتد و بقیه بارش ها کمتر از این مقدار است.
عالیپور بیان کرد: با توجه به انبوهی از مشکلات زیرساختی شهر اهواز، احداث شبکه دفع آب های سطحی از اولویت برنامه ریزان شهری خارج و پول به سمت سایر اولویت ها گرایش پیدا می کند.
وی گفت: اگر شبکه فاضلاب اهواز سالم و بدون ایراد و ایستگاه پمپاژ آن فعال باشد برای مهار بارش های زیر 30 میلیمتر مشکل جدی نداریم و آب با یکی دو ساعت تاخیر دفع می شود اما این شبکه فاضلاب فرسوده است.

**شهرداری فرافکنی نکند
این درحالیست که معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز در پاسخ به اظهارات اخیر معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص ارجاع مقوله دفع آب های سطحی به شرکت آبفا می گوید: در وهله اول باید گفت متاسفانه بیان مطالب غیراصولی و غیرکارشناسانه تنها مسیری برای گریز از مسوولیت است چراکه ، ماده 55 قانون شهرداری ها دقیقا متولی دفع آب های سطحی را معرفی کرده است لذا دلیلی بر توضیح واضحات وجود ندارد.
اردشیر شاهمرادی افزود: نباید انتظار داشت، شبکه فاضلاب پس از گذشت 27 سال همچنان متحمل نداشتن کانال دفع آب های سطحی گردد.
وی اظهار داشت: همچنین نمی توان گفت به علت بازه زمانی کوتاه فصل بارندگی در اهواز شهرداری ضرورتی برای احداث شبکه دفع آب های سطحی نمی بیند که از ضروریات هر شهریست و حق مسلم شهروندان یک کلانشهر داشتن سیستم دفع آبهای سطحی است .
شاهمرادی خاطر نشان کرد: اگر بر اساس اصول مبانی طراحی مقاطع دفع فاضلاب بخواهیم اظهار نظرکنیم برای دفع همزمان فاضلاب و آب های سطحی، نخاله های ساختمانی، پسماندها و خدمات مورد انتظار شهرداری ، حداقل چندبرابر مقاطع فعلی باید قطر مقاطع فاضلاب را افزایش دهیم که این موضوع به لحاظ فنی و اقتصادی اصولی نیست.
معاون بهره برداری شرکت آبفا اهواز بیان داشت: اجرای بیش از 78 پروژه آب و فاضلاب و اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب اهواز از ابتدای سال گذشته با درصد پیشرفتهای مختلف بیانگر میزان ارائه خدمات آبفا اهواز به شهروندان است.
وی ادامه داد: فرآیند سنگین و بی سابقه فاینانس اجرای خطوط جمع کننده فاضلاب در سواحل غرب و شرق رودخانه کارون که از توان و اراده هرکسی ساخته نبود، طرح توسعه تصفیه فاضلاب غرب اهواز و افتتاح تصفیه خانه بزرگ فاضلاب شرق اهواز که سالها توان اجرای آن نبود و برای مردم اهواز به رویایی تبدیل شده بود حوزه خدمات فاضلاب کلانشهر اهواز را به سوی تحولی بزرگ هدایت نموده است و پاسخگوی نیاز مردم اهواز هست.
شاهمرادی گفت: متاسفانه ابراز اظهارات غیر مستند مبنی بر عدم ارائه خدمات تنها موجبات نادیده گرفتن و بی مهری به زحمات سایر سیستم های اجرایی می باشد هر چند زحمات تلاشگران هیچ نهادی و به ویژه زحمتکشان شهرداری اهواز بر کسی پوشیده نیست.

**وضعیت شهر فاجعه ای خفت بار است
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در همین خصوص گفت: حل مشکل پس زدگی فاضلاب اهواز بدون اختصاص هزینه ساماندهی نمی شود و سال هاست که شهرداری در زمان بارش باران به دلیل گرفتگی فاضلاب آب را با وسایل ابتدایی طی و خشک کن به اطراف خیابان ها هدایت می کند.
سید ناصر موسوی نژاد ادامه داد: طبق برآوردهایی که در سال 79 صورت گرفته برای ساخت نهرهای هدایت کننده آب های سطحی به رودخانه کارون حدود 10هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده است که با توجه به افزایش قیمت هزینه ها درحال حاضر اجرای این پروژه به 40 هزار میلیارد ریال نیاز دارد.
وی تصریح کرد: از چند ماه پیش به شرکت آب و فاضلاب اهواز درخصوص لایروبی شبکه های فاضلاب توضیه هایی شد که بدین منظور پیمانکاری هم گرفته شد اما به دلیل اختلافات مالی میان آبفا و پیمانکار این پروژه به سرانجام نرسید.
موسوی نژاد خاطر نشان کرد: اگر شبکه فاضلاب به خوبی لایروبی شود با بارش هایی تا حدود 30 میلیی متر در شهر مشکلی به لحاظ دفع آب های سطحی نداریم.

**ناپختگی مدیریتی عامل ضربه به شهروندان
وی درخصوص اختلاف میان شهرداری و آبفا اهواز نیز اظهار داشت: آبفا معتقد است که دفع آب های سطحی با شهرداری است اما زمانیکه فاضلاب ها دچار پس زدگی هستند چطور می شود آب های سطحی را به سمت آنها هدایت کرد؟
این عضو شورای شهر اهواز ناپختگی مدیریت شهری را موجب وارد شدن ضرر به شهروندان دانست و یادآور شد: درحال حاضر تمام اعتراضات و انتقادات به سمت شهرداری است و مردم مجموعه شهرداری را بخاطر این معضل مسئول می دانند درحالی که شرکت آبفا نیز وظایفی دارد که باید عمل کند.
وی با اشاره به اینکه جمع شدن آب در خیابان شهر پس از هر بارش باران فاجعه ای خفت بار برای مسئولان است تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت باید بودجه ای برای این مساله اختصاص دهند تا ظرف 2 سال آینده بخشی از این مشکلات حل شود.
موسوی نژاد به عدم همکاری برخی شرکت ها با شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: از سویی شرکت های آلاینده ای همچون شرکت نفت سهم سه درصد شهرداری را پرداخت نمی کنند و از سویی دیگر به دلیل کاهش ساخت و سازهای شهری، شهرداری اهواز فقیرتر شده است.
وی ادامه داد: طبق تبصره 3 ماده واحده به‌منظور بازسازی و توسعه تأسیسات آب شهرها و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فاضلاب و اولویت دادن به اجرای طرح‌های فاضلاب مبلغی از شهروندان در قبوض آب آنها گنجانده شده است اما با این وجود مردم شاهد تغییری در سیستم فاضلاب نیستند.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز اظهار داشت: البته شرکت آب و فاضلاب اهواز از محل اعتبارات اختصاص یافته دولت طرح هایی برای بازسازی سیستم فاضلاب در سطح شهر انجام داده است اما رهایی از این مشکل نیازمند یک عزم ملی است.

**آبگرفتگی شهری ناشی از عدم رعایت اصول شهرسازی
یک استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران دلایل آبگرفتگی معابر در کلان شهر اهواز را وضعیت جغرافیایی و رعایت نشدن اصول شهرسازی در این شهر دانست و افزود: مهم ترین دلیل این آبگرفتگی این است که اهواز یک شهر جلگه ای با اختلاف ارتفاع و شیب پایین است، حتی در برخی از مناطق این شیب به کمتر از یک درصد می رسد که مناسب شهرسازی نیست.
مصطفی محمدی ده چشمه بیان کرد: این شیب پایین قابل اصلاح شدن است، اما متاسفانه در روند آماده سازی زمین و ساخت و سازها به خصوص در شبکه معابر و زیرساخت های شهری شبکه آب و فاضلاب به توپوگرافی شهر توجهی نمی شود و این شیب را تعدیل نمی کنند.
وی ادامه داد: گسترش فضایی شهر اهواز و تراکم بالای جمعیت در برخی از نقاط شهری بدون در نظر گرفتن زیرساخت اصلی آب و فاضلاب و آسفالت نبودن بخشی از معابر که به تشدید آبگرفتگی ها منجر می شود از دیگر دلایل جمع شدن آب در معابر سطح شهر اهواز است.
استاد دانشگاه شهید چمران گفت: با کوچکترین بارش ها که به 20 میلیمتر هم نمی رسد اکثر نقاط شهری گرفتار آب های سطحی می شوند که نشان می دهد پس زدگی فاضلاب در منهول های شرکت آب و فاضلاب باید بیشتر از 350 یا 400 گرفتگی باشد، اکثر این منهول ها نیز یا گرفته اند، یا لایروبی نشده اند و یا مسدود هستند و حتی بعضا مامورین شهرداری محل آنها را برای هدایت آب نمی دانند.
محمدی ده چشمه راهکار کوتاه مدت حل این معضل را در همکاری شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد و اظهار داشت: شهرداری و آب و فاضلاب باید از انداختن توپ به زمین یکدیگر پرهیز کنند و هر کدام اقدام های مربوط به بخش خود را انجام دهد، آب و فاضلاب منهول ها را لایروبی و باز کند و شهرداری با آسفالبت کردن معابر و پمپاژ و انتقال آب، بخشی از مشکل را حل کنند.
وی تاکید کرد: راهکار بلند مدت و کارآمد حل این مشکل علاوه بر شهرسازی علمی متناسب با توپوگرافی شهر، نیازمند تدوین یک طرح جامع مدیریت آّب های سطحی برای شهر است تا با توجه به جغرافیا و مشکلات ناحیه های مختلف اهواز راهکاری برای جمع آوری آب های سطحی و انتقال آن به رودخانه کارون با استفاده از کانال های سطحی، زیرسطحی یا عمقی در نظر گرفته شود.
گزارش: ندا رضاپور
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.