سازمان جهانی جهانگردی وابسته به سازمان ملل متحد پنجم مهر برابر با 27 سپتامبر را روز جهانی جهانگردی اعلام کرده و این نامگذاری در بسیاری از کشورها مورد توجّه قرار می گیرد و برای توسعۀ این صنعت اشتغالزا تلاش می شود.
صنعت گردشگری هم اکنون سومین صنعت پررونق دنیا را پس از صنایع نفت و خودروسازی تشکیل می دهد و با هزینۀ کم و اشتغالزائی و ارز آوری بالا یکی از ارکان توسعۀ پایدار و اشتغال مولّد شناخته می شود، لذا بسیاری از کشورها بدون داشتن ظرفیتهای گردشگری در تلاشند تا با بوجود آوردن مکان‌های گردشگری از طریق صنعت گردشگری کشور خود را توسعه داده و رفاه مردم تأمین کنند. آنچه از جنبۀ اشتغالزائی به صنعت گردشگری اهمیت می بخشد، علاوه بر کم هزینه بودن سرانۀ ایجاد اشتغال آن، امکان جذب وسیع نیروهای بیکار است که هم کارگران ساده و بی مهارت و هم نیروهای متخصّص و دارای مهارتهای حرفه ای را در بر می گیرد. علاوه بر جنبۀ اقتصادی صنعت گردشگری که از اهمیت و اولویت ویژه برای بسیاری از کشورها برخوردار است، این صنعت به عنوان پدیده ای فرهنگی و اجتماعی، جایگاه ویژه ای در برقراری ارتباط بین ملّتها و انتقال نکات مثبت فرهنگی دارد.

بهر حال صنعت گردشگری که تا سالهای اخیر چندان اهمیتی به آن داده نمی‌شد، بدلایل ذکر شده امروزه بعنوان یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی، مورد توجّه اکثر کشورهای جهان است، بطوریکه هریک از کشورها می کوشند تا سهمی از این صنعت در حال رشد را نصیب خود کنند. کشورهائی که از وجود آثار باستانی، مناظر زیبا و سایر امکانات جذب گردشگری برخور دارند آسانتر وآن دسته ازکشورهایی که سابقه تاریخی کمتری دارند و یا از وجود منابع جذب گردشگر محرومند با ابداع و ابتکارات سعی دارند تا سهم خود را در این بخش بالا ببرند. رشد صنعت گردشگری علاوه بر اثرات مثبت در رونق و رشد اقتصادی بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدمات به جهت تبادل فرهنگی سالم، در صورتیکه برنامه ریزی آگاهانه‌ای صورت گیرد، می‌تواند در استغنای فرهنگی و تلطیف تعاملات اجتماعی بسیار موثر باشد.

وجود آثار باستانی با قدمتی بیش از 8000 سال، آثار باقیمانده از بزرگترین حماسه تاریخ ملت ایران در دفاع از شرف و عزت خود در استان خوزستان، مناظر بسیار دلپذیر، رودخانه‌های پرآب قابل کشتیرانی، بنادر و کرانه های دریائی و بسیاری عوامل و منابع جذب گردشگر، شرایط بی نظیری برای رشد صنعت گردشگری در استان خوزستان بوجود آورده است، بطوریکه با کمترین سرمایه گذاری و با تکمیل زنجیره امکانات جذب گردشگر که بخصوص در بخش خدمات، مانند هتل داری و حمل و نقل، دارای حلقه‌های مفقوده‌ ی فراوانی است، می‌توان ایجاد اشتغال مولّد و توسعۀ پایدار استان را محقق کرد. تاثیری که به خصوص رشد صنعت گردشگری بر افزایش سطح اشتغال و کاهش چشم گیر بیکاری، در استانی که عمده‌ترین مشکلش بیکاری انبوه نیروهای فعال است، دارد، باید بالاترین انگیزه را در تصمیم سازان و تصمیم گیران مرکز و مقامات استان برای حمایت از سرمایه‌گذاری و جهت دهی فعالیتها به سوی توسعه این صنعت در خوزستان فراهم آورد .
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.