حمیدرضا لشکری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: رهاسازی آب از سد دز از بامداد امروز آغاز شده و به مدت سه روز ادامه می یابد که در آن دبی این رودخانه از 120 مترمکعب بر ثانیه به 230 مترمکعب برثانیه افزایش می یابد.
وی افزود: رهاسازی آب از سد گتوند نیز از 2 روز دیگر شروع می شود و دبی رودخانه کارون در مدت رهاسازی آب، از 120 مترمکعب برثانیه به 300 مترمکعب برثانیه افزایش خواهد یافت.
لشکری اضافه کرد: قرار است که در مجموع 70 میلیون مترمکعب آب از سدهای دز و گتوند (کارون بزرگ) برای تامین آب نخلستان های آبادان و خرمشهر رهاسازی شود.
وی با اشاره به جلسه با استاندار خوزستان در روز چهارشنبه گذشته برای تامین آب نخیلات این حوضه گفت: برای تامین آب نخیلات و رسیدن سهمیه آب رهاسازی شده به آنها، شورای تامین خوزستان تشکیل، و فرمانداران و دستگاه های مربوطه مکلف شده اند از برداشت آب در مسیر جلوگیری کنند؛ همچنین دستگاه های نظارتی گزارش کار را به استاندار ارایه می دهند.
به گفته وی، در این مدت برق مزارع نیشکر برای مدیریت برداشت آب قطع می شود.
لشکری با بیان اینکه پیش از این 2 مرحله رهاسازی آب از سدها برای تامین آب نخیلات انجام شده، بیان کرد:در مرحله نخست که 23 تیر انجام شده با همکاری بهره برداران مسیر آب خوبی به نخلستان ها رسید، اما مرحله دوم در 25 مرداد، به دلیل همکاری نکردن برداشت کننده ها و همزمان شدن با «مَد اکبر» ، آب با شوری مناسبی به نخیلات نرسید، به همین دلیل مقرر شد مرحله سوم رهاسازی آب نیز انجام شود.
وی افزود: با هماهنگی انجام شده پیش بینی می شود که آب مورد نیاز تا حدود 6 روز آینده این آب به نخیلات در پایین دست کارون برسد و میزان شوری آب در ایستگاه پمپاژ مارد (ایستگاه تامین کننده آب نخیلات) کنترل شود.
وی همچنین درباره اخباری مبنی بر افزایش شوری آب کارون در اهواز و ملاثانی گفت: شوری رودخانه کارون در مقطع اهواز سه هزار و 200 میکروموس است که نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است.
رودخانه کارون با 65 و رودخانه مارون - جراحی با 80 درصد خشکسالی روبه رو است. نفوذ آب دریا (مَد)، اروندرود و بهمنشیر (در پایین دست کارون) را به شدت شور کرده است.
خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم سطح زیر کشت نخیلات و رتبه نخست صادرات خرما را در کشور دارد. هم اکنون 43 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت نخیلات و بیش از 32 هزار هکتار آن بارور است. سهم این استان تولید حدود 200 هزار تن خرما است. آبادان، خرمشهر و شادگان عمده نخیلات خوزستان را دارند که امسال حقابه خود را دریافت نکرده اند. در سال های اخیر برخی نخلستان های جنوب خوزستان قربانی کمبود و شوری آب شده اند.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.